معرفی کتاب خودت اختراع کن!

وقتی از قسمت‌های هیجان‌انگیز علم حرف می‌زنیم، منظورمان همین قسمت‌هایش است. آن‌جایی که نشسته‌ایم و به یک نقطه‌ی نامعلوم نگاه می‌کنیم و بعد چیزی خلاقانه، تکان‌دهنده و متحول کننده به ذهنمان می‌رسد. البته واقعیت اینجاست که گاهی اوقات عملی کردن ایده‌های جذاب و خلاقانه‌مان آنقدر که به نظر می‌رسد کار ساده‌ای نیست. اگر حداقل یک مخترع پیدا می‌شد که راهنمایی‌مان می‌کرد، خیلی خوب بود. کتاب خودت اختراع کن، دقیقا می‌خواهد همین نقش را به عهده بگیرد. کتاب «خودت اختراع کن» شامل سی تمرین کاربردی است که از کودکان دعوت می‌کند تا خلاقیت خود را به کار بیاندازند و به آن‌ها جسارت می‌دهد تا ایده‌هایشان را چه خوب و چه بد امتحان کنند. نویسندگان کتاب «خودت اختراع کن» نمونه‌هایی از اختراعات مفید، غیرکاربردی، خوشمزه، خنده‌دار و احمقانه و …. را به کودکان معرفی می‌کنند و فضایی را در اختیارشان قرار می‌دهند که آن‌ها هم ایده‌هایشان را دست کم روی کاغذ بیاورند. آن‌ها بر این باورند که «در دنیای واقعی گاهی ایده‌ها و طرح‌های احمقانه هم ممکن است موفق شوند. این طرح‌ها شاید مفید نباشند اما همین که به ذهن یک انسان رسیده‌اند نشان می‌دهد که انسان می‌تواند خلاق باشد و رؤیاپردازی کند. پس اگر روزی ایده‌ای به ذهنتان خطور کرد که به نظرتان خنده‌دار یا حتی احمقانه آمد، ناامید نشوید. خیلی از مخترعان بزرگ از همین‌جاها شروع کرده‌اند.

بعد از توضیح درباره ی هر اختراع جای خالی در کتاب وجود دارد تا مخاطب با کمک خلاقیت خود ایده ای از یک اختراع را طراحی و نقاشی کند؛ مثلا به ربات هایی به شکل دست انسان که خودروها را می سازند اشاره کرده و عنوان می کند ما به ربات هایی نیاز داریم که کارهای خانه از جمله آشپزی و … را نیز انجام دهند! در این زمینه ذهن مخاطب را به ربات هایی که ظاهرشان شبیه انسان است و کارهای انسان را نیز انجام می دهند معطوف و ربات انسان نمای ایرانی، سورنا را معرفی می کند که می تواند مانند انسان راه برود و روی یک پا باستد، از پله ها بالا برود، برای بچه ها لالایی بخواند، رنگ بزند و فوتبال بازی کند. همچنین رباتی به نام توپیو که ساخت ویتنام است و به بازیگران فیلم های علمی – تخیلی شباهت دارد معرفی و عنوان می کند که این ربات نیرومند دارای قدی بیشتر از ۸/۱ متر است که برای رقابت با انسان ها در بازی تنیس طراحی شده بطوریکه قادر به شکست آن ها باشد. سپس در صفحه سفید مقابل از مخاطبش خواسته برجسته ترین رباتی را که می تواند طراحی کند. بخشی از این مجموعه به معرفی اختراعات کاربردی دیگر مانند دست بند خواب که محرک تولید بیشتر هورمون خواب ملاتونین می باشد اشاره می کند. همچنین به طراحی بالشی به شکل آغوش آدمی با سینه ای نرم می پردازد که به کمک والدین می آید تا بتوانند کودک را در آن بخوابانند و دست آرامش بخش آن را به دور او بپیچند! یا دمپایی گردگیری برای گربه ها که آن ها همان طور که با این دمپایی ها راه می روند کوچه ها را هم تمیز می کنند یا بلوزی که پشت شما را می خاراند یا عینک قیفی برای ریختن قطره چشم! و … کتاب پیش رو نمونه ای از گواهی نامه ثبت اختراع برای اختراعات کاملا متمایز و نو را نیز ارائه می دهد. در دنیای واقعی گاهی ایده ها و طرح های احمقانه هم ممکن است موفق شوند. این طرح ها شاید مفید نباشند اما همین که به ذهن یک انسان رسیده اند نشان می دهد که انسان می تواند خلاق باشد و رویاپردازی کند …

نام نویسنده:آندرو ری،لیزا ریگان

ناشر: طلایی

مترجم:افسانه حجتی طباطبائی

گروه سنی: ۱۲ سال به بالا, گروه سنی د, کتاب ۱۰ – ۱۲ سال, کتاب ۱۳ سال به بالا

در بریده‌ای از کتاب می‌خوانیم:

اين گوشواره هاي قشنگ براي يك مهماني پرسروصدا مناسب اند، چون گوش گير هم همراهشان هست!

دمپايي گردگيري براي گربه ها: آن ها همان طور كه با اين دمپايي ها راه مي روند، كوچه ها را هم تميز مي كنند. متشكرم، پيشي!

و بلوزي كه پشت شما را مي خاراند! مي توانيد جايي از پشتتان را كه مي خارد، مشخص كنيد و…! واي… من يكي از اين ها را مي خواهم.

 

این کتاب توسط انتشارات طلایی چاپ و در ۷۲ صفحه به بازار عرضه شده است.آخرین چاپ آن مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده و می‌توان به لحاظ موضوع‌بندی آن را در بخش درسی و آموزشی قرار داد.

مرتبط:

معرفی کتاب ناطور دشت

معرفی کتاب بیرون ذهن من

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی