دنیای هیجان‌انگیز خیال در «درخت و برگ»

«درخت و برگ» می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای آغاز کتابخوانی در بهار باشد؛ چراکه که خواننده با مطالعه این کتاب به سرزمین خیالی تالکین قدم می‌گذارد.

کتاب خواندن یکی از بهترین سرگرمی‌هاست؛ بهار و آغاز سال جدید نیز فرصت مناسبی برای آغاز کتابخوانی به حساب می‌آید. شیوع ویروس کرونا سبب بروز تغییراتی در گذران اوقات فراغت مردم شده و باعث شده حضور در منزل افزایش پیدا کند و فرصت بیشتری برای مطالعه کتاب فراهم آمده است. با این حال انتخاب کتاب مناسب، گامی مهم و اساسی برای آغاز مطالعه است. از این رو در ادامه به معرفی کتابی می‌پردازیم که مطالعه آن، ما را برای مدت کوتاهی از زندگی و شرایط نابسامان امروزی رهایی بخشیده و به دنیای تخیل سوق می‌دهد.

کتاب «درخت و برگ» حاوی سه داستان تخیلی به قلم «جان رونالد روئل تالکین» است. خواننده با این کتاب به سرزمین خیالی تالکین قدم می‌گذارد. افراد با خواندن کتاب «درخت و برگ» به خوبی در می‌یابند محور اصلی اندیشه تالکین نفی و طرد قدرت است. آنچه قهرمان کوچک او را بر نیروهای اهریمنی پیروز می‌گرداند، سادگی، قدرت و عشق و وفاداری آنان به زندگی است. اهریمن به دست ضعیف‌ترین و ناچیزترین نیروها نابود می‌شود؛ ریشه اصلی شکست او نیز ضعف و فقر تخیل است. اهریمن قادر نیست به جهان از چشم دیگران بنگرد و از این‌ رو باوجود محاسبه‌گری‌ها و استفاده از سلاح جادو و حتی زیرکی عقل، سرانجام شکست می‌خورد و نیروی جادویی‌اش باطل می‌شود.

این کتاب نخستین بار در سال ۱۹۶۴ وارد بازار نشر شد. هر فردی که کتابی از تاکلین خوانده باشد متوجه می‌شود که قصه‌های پریان و داستان‌های تخیلی، فقط برای کودکان نیستند. یکی از داستان‌های جذاب این مجموعه، به ماجرای هنرمندی به نام نیگل می‌پردازد که سفری طولانی را در پیش دارد و به نوعی، تمثیلی از زندگی خود تالکین است. داستان دیگر این کتاب، گفت‌وگوی دو شخصیت فراموش‌نشدنی درباره‌ اسطوره‌ها است و در نهایت، ماجرای سوم، نبرد حماسی مالدون، با نثر خیال‌انگیز و تکان‌دهنده‌ تالکین روایت می‌شود.

«درخت و برگ» قلمی جذاب از فردی است که به عنوان یکی برجسته‌ترین نویسندگان داستان‌های فانتزی در طول تاریخ ادبیات جهان شناخته می‌شود. این کتاب توسط «مراد فرهادپور» ترجمه شده و نشر «روزنه» نیز آن را منتشر کرده است. در نقد کتاب درخت و برگ بیان شده است که این کتاب، مجموعه‌ای برانگیزاننده و سرگرم‌کننده است و از گستردگی خیال جی‌.آر.آر تالکین و ژرفای دانش او از تاریخ انگلستان پرده بر می‌دارد.

در خصوص نویسنده این کتاب نیز می‌توان بیان کرد که جان رونالد روئل تالکین در سوم ژانویه سال ۱۸۹۲ میلادی در بلوم‌فونتین آفریقای جنوبی، به دنیا آمد. وی نویسنده، شاعر، زبان‌شناس و استاد دانشگاه بریتانیایی بود که بابت آثار خیال‌پردازی حماسی‌اش شناخته می‌شود. ما این نویسنده بزرگ را به خاطر رمان‌های مشهور «هابیت‌ها» و «ارباب حلقه‌ها» و نیز به سبب اقتباس‌های موفق سینمایی از آثار او در سال‌های اخیر می‌شناسیم.

در بخشی از کتاب درخت و برگ می‌خوانیم:

«یک روز خوش تابستان، غول به گردش رفته بود و بی‌هدف پرسه می‌زد و طبق معمول جنگل و بیشه‌ها را خراب می‌کرد. ناگهان متوجه غروب خورشید شد و نزدیک شدن وقت شام را در شکمش حس کرد. آن‌گاه تازه دریافت که در سرزمینی ناآشنا گم شده است و راه را نمی‌شناسد. حدس‌اش در مورد راه خانه غلط بود. در نتیجه آن‌قدر رفت و رفت که شب فرارسید و هوا کاملاً تاریک شد. غول به‌ناچار به انتظار برآمدن ماه، بر زمین نشست. بالاخره ماه درآمد و او باز رفت و رفت و رفت. اکنون با اراده‌ای محکم قدم برمی‌داشت زیرا می‌خواست هرچه زودتر به خانه برسد.

نیگل نقاش بود، اما نقاشی نه چندان موفق؛ تا حدودی به این خاطر که مشغله‌های بسیار داشت. بیشتر آن‌ها در نظرش جز دردسر چیزی نبودند، ولی آن‌ها را به نحو احسن انجام می‌داد به ویژه هنگامی که نمی‌توانست از سر بازشان کند، و (به عقیده ی او) متأسفانه وضع اغلب همین طور بود. سرزمین وی قوانین نسبتاً سختی داشت. البته موانع دیگری هم بود؛ مثلا گاهی اوقات به کلی عاطل می‌ماند و هیچ کاری نمی‌کرد. دیگر آن که به نوعی دل رحمی دچار بود. می‌دانید منظور چه نوع دل رحمی‌ای است. این احساس غالباً به جای آن که او را به انجام کاری وادارد، ناراحتش می‌کرد، و حتی هنگامی که سرش به کاری گرم می‌شد هم از غرولند کردن و خشمگین شدن و ناسزا گفتن (بیشتر به خودش) دست بر نمی‌داشت.

هر از چندگاهی نیز به یاد سفرش می‌افتاد و به طریقی بی‌نتیجه شروع می‌کرد به جمع‌آوری برخی از چیزها؛ در چنین مواقعی دیگر چندان به نقاشی نمی‌پرداخت. چند تابلو در دست کار داشت که با توجه به مهارت او اکثراً بیش از حد بزرگ و جاه طلبانه بودند. او از آن دسته نقاشانی بود که برگ‌ها را بهتر از درختان می‌کشند. معمولاً زمانی طولانی را صرف نقاشی یک برگ می‌کرد و تلاشش بر این بود که تا شکل و درخشندگی برگ و برق قطره‌های شبنم بر لبه‌های آن را تصویر کند. او می‌خواست درختی کامل نقاشی کند که همه برگ‌هایش با همین شیوه نقاشی شوند و همگی با یکدیگر متفاوت باشند»

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی