معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی

«کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی»، نام اثری است از «رولد دال»، نویسنده معروف ادبیات کودکان.

در این کتاب رولد دال یک فضای پاک فکری برای کودکان ایجاد می‌کند و به طورغیرمستقیم روی فضایل اخلاقی تأکید می‌کند؛ او این کار را با مهارت انجام می‌دهد؛ طوری که شیرینی داستان از بین نرود و برای کودک هیچ آزردگی فکری اتفاق نیافتد.

داستان این اثر “رولد دال”،پسر بچه ای بنام چارل میباشد که در خانواده ای فقیر زندگی میکند.چارل مانند هر کودک دیگری عاشق شکلات میباشد.

از طرف دیگر کارخانه داری که محصولاتش شکلات است،قصد دارد مسابقه ای برگزار کند.آقای “ویلی وانکا” قصد دارد درون پنج شکلات جایزه هایی قرار دهد که به پنج کودک بدهد.برنده های جایزه میتوانند به کارخانه عجیب و غریب آقای “ویلی وانکا” بروند و از آن دیدن کنند و در پایان کار هم میتوانند به مقدار زیادی شکلات و آبنبات با خود ببرند و تا پایان عمرشان شکلات داشته باشند.

در کتاب “چارلی و کارخانه ی شکلات سازی”،”رولد دال”به نمایش فقر و خلق امید در این چنین زندگی هایی پرداخته است.همچنین این کتاب “رولد دال” به نقد تربیت نادرست کودکان توسط والیدین پرداخته است.

  • نویسنده: رولد دان
  • ناشر: افق
  • مترجم: محبوبه نجف خانی 
  • گروه سنی: ۱۲ سال به بالا, گروه سنی د, کتاب ۱۰ – ۱۲ سال, کتاب ۱۳ سال به بالا

 

 

درباره ی نویسنده کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی:

“رولد دال” نویسنده مشهور و خوش‌فکر ادبیات کودکان، در این اثر به نمایش فقر و خلق امید پرداخته است. کتاب به نقد تربیت نادرست کودکان پرداخته و برابری فرصت میان کودکان کم‌بضاعت و دیگر کودکان را ترویج می کند. کتاب در تقویت قوه تخیل و رشد خلاقیت کودک نیز موثر است. ترجمه جذاب کتاب، خواندن آن را بسیار دلنشین کرده است. از روی این اثر، فیلم سینمایی نیز ساخته شده است که شهرت فراوان دارد.

رولد دال، زاده ی ۱۳ سپتامبر ۱۹۱۶ و درگذشته ی ۲۳ نوامبر ۱۹۹۰، داستان نویس و فیلم نامه نویس اهل ولز بریتانیا و از مشهورترین نویسنده های انگلیسی است که والدینش نروژی الاصل بودند و اوج شکوفایی او به عنوان نویسنده برای کودکان و بزرگسالان در دهه ی ۱۹۴۰ بود.مهم ترین آثار او چارلی و کارخانه شکلات سازی، جیمز و هلوی غول پیکر، ماتیلدا و داستان های چشم نداشتنی است. بیشتر آثار او به فیلم درآمده اند.او در ۱۹۱۶ در لانداف گلامورگان به دنیا آمد. در جنگ جهانی دوم به نیروی هوایی انگلستان در نایروبی پیوست.
بخشی از از کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی:

ماجراهای چارلی و آقای ونکا در سرتاسر جهان مشهور است. در این کتاب شما ماجراهای کامل چارلی را که آقای مایکل فرمن آن را نقاشی کرده، می خوانید. شما از نخست شاهد همه چیز خواهید بود؛ از لحظه ای که درِ کارخانه ی اعجاب انگیز و جادویی شکلات سازی بر روی چارلی و چهار بچه ی دیگر باز می شود و او آن ها را به درون کارخانه دعوت می کند، تا دیدار آدامس های مخصوص، رودخانه های شکلات و شیرینی های مربع شکلی که گرد به نظر می آیند.
بنابراین آماده باشید تا شاهد حوادثِ جالب و خارق العاده ای باشید که برای آن ها رخ می دهد. در پایان این ماجراها، چارلی کشف می کند که وارِث کارخانه ی خودش است. قبل از این که چارلی به کارخانه بیاید و امور را در دست گیرد، آقای ونکا، خانواده و اجداد چارلی را -که همیشه در بستر بوده اند- مثل یک بقچه یک جا جمع می کند و درون آسانسوری می اندازد که به فضا می رود. در فضا، این فضانوردان بی باک با موجودات عجیب و غریب می جنگند و سرانجام به دعوت رئیس جمهور امریکا پا بر چمن های کاخ سفید می گذارند.
در این جا، شما دو کتاب دوست داشتنی « چارلی و کارخانه ی شکلات سازی » و « چارلی و آسانسور شیشه ای » را در کنار هم می خوانید. این دو کتاب را که همراه هم هستند، می توانید همیشه به صورت یک گنج نگه دارید.
رولد دال در ولز از پدر و مادری نروژی متولد شد و دوران کودکی خود را در انگلستان سپری کرد و تحصیلاتش را در ریتن به پایان رساند. او وقتی هجده سالش بود، به افریقا رفت تا برای کمپانی نفتی شِل کار کند. وقتی جنگ جهانی دوم شروع شد، او به نیروی هوایی انگلیس پیوست و در حالی که معاون دایمی نیروی هوایی در واشنگتن بود، به عنوان خلبان جنگی نیز فعالیت می کرداو سپس شروع به نوشتن داستان هایی کرد که اکنون در سرتاسر دنیا بسیار مشهورند.
رولد دال در نوامبر سال ۱۹۹۰ میلادی در سن ۷۴ سالگی در گذشت.

مرتبط:

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

معرفی کتاب مردی به نام اوه

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی