معرفی کتاب چتر تابستان

در کتاب چتر تابستان آنی ریچاردز می‌داند که هزاران چیز وجود دارد که باید مراقبشان باشد- تصادف با دوچرخه، آبله مرغون، حیواناتی که در باغ وحش از قفس‌هایشان فرار می‌کنند. برای همین است که مراقب بودن این اندازه مهم هست، حتی اگر به قیمت کنار گذاشتن چیزهایی که دوست دارد تمام شود؛ مثلا مسابقه دوچرخه‌سواری با دوستان، یا خوردن هات داگ. همه سعی می‌کنند به آنی بگویند که این اندازه مراقب نباشد و او اوضاعش مرتب است. اما آنها فکر می‌کردند که برادرش جرارد نیز اوضاعش مرتب بود اما او مرد.

با ورود همسایه جدید است که آنی می‌فهمد مراقبت‌های او آن اندازه‌ها هم که او فکر می‌کند موفق نیستند. شاید او بتواند به آنی کمک کتر که چتر غم‌هایش را ببندد…

این کتاب چالش‌های دختری نوجوان را با مرگ برادرش روایت می‌کند، چالشی که این بار به خاطر اندوه از دست دادن برادر نیست. بیشتر از ترس است، ترس از بیماری و مرگ. آنی می‌ترسد بیماری و مرگ به خاطر اتفاقاتی مثل مسمومیت غذایی، تصادف با دوچرخه، آبله‌مرغان، تب زرد و حیواناتی که ممکن است از باغ‌وحش فرار کرده باشد به سراغش بیاید! آنی نه فقط از چیزهایی که دوستشان دارد دوری می‌کند، روابطش با مادر و پدرش هم تغییر کرده است. آن دو هنوز به خاطر از دست دادن پسرشان سوگوارند.

«چتر تابستان» نشان می‌دهد مرگ یکی از اعضای خانواده چگونه می‌تواند زندگی بقیه را به هم بریزد، درعین‌حال می‌خواهد بگوید مرگ یک نفر نباید پایان زندگی بقیه باشد. این کتاب، ما را با دنیای آدم‌های بسیاری آشنا می‌کند. آدم‌هایی که عزیزی را از دست داده‌اند و به ما کمک می‌کند آنها را بیشتر و بهتر درک کنیم.  زندگی بعد از مرگ عزیزان ادامه دارد، باید تلاش کرد و جنگید تا دوباره آرامش را به زندگی بازگرداند. وگرنه مثل این است که در تابستان چتر بالای سرمان بگیریم و خودمان را از آفتابی دل‌چسب محروم کنیم!

لیسا گراف در کالیفرنیا به دنیا آمد و تحصیلات دانشگاهی‌اش را در ایتالیا پی گرفت. در همان‌جا بود که استادش او را تشویق به نوشتن کرد. لیسا سپس به نوشتن رمان برای نوجوانان روی آورد و آثارش با استقبال منتقدان و نوجوانان روبه‌رو شد. لیسا اکنون به صورت تمام‌وقت رمان و داستان می‌نویسد و در دانشگاه ادبیات کودکان تدریس می‌کند. افزون بر «چتر تابستان»، رمان‌های «چیزی درباره جرجی»، «کلاف پرگره» و «مطلقاً، تقریباً» برای نوجوانان به فارسی برگردانده و همگی به کوشش نشر پیدایش منتشر شده‌اند. دیگر اثر گراف که به فارسی برگردانده شده است، «جنگ بزرگ در خانه‌ی درختی» نام دارد. این کتاب برای کودکان سال‌های پایانی دبستان مناسب است.

 

  • نویسنده : لیزا گراف،  lisa Graff

  • مترجم : نیلوفر نیکزاد

  • ناشر: انتشارات پیدایش

  • ناشر صوتی: انتشارات رمانو

  • گروه سنی : ۱۲ سال به بالا, گروه سنی د, کتاب ۱۳ سال به بالا

 

گزیده ای از کتاب چتر تابستان:

وقتی روی تپهٔ کاج، وسط سرازیری، درست همان نقطه‌ای که از کنار صندوق پستی آقای نورمور می‌گذرد، ترمز دوچرخه‌ات را خلاص کنی، می‌توانی بدون رکاب زدن و کوچک‌ترین درگیری چرخ‌ها، با یک حرکت تا جلو فروشگاه لیپی سُر بخوری. این سریع‌ترین و لذت‌بخش‌ترین راهِ رسیدن به آنجاست. باد توی گوش‌هات سوت می‌کشد و شکمت قلقلک می‌آید، انگار روی هوا شناوری؛ فکر می‌کنی از یک موشک هم سریع‌تری.

ولی من دیگر این کار را نمی‌کنم.

درست بالای تپه پیاده شدم و دوچرخه‌ام را کنار خودم تا درِ فروشگاه کشیدم؛ این روش تقریباً پنج برابر روش قبلی که گفتم طول کشید ولی مطمئن‌تر و ایمن‌تر بود.

ساعت هفت و پنجاه و هشت دقیقه جلو در فروشگاه بودم؛‌ ساعت درونی‌ام این را می‌گفت. در فروشگاه هنوز قفل بود. آقای لیپویتز و پسرش تامی، آن کنار مشغول جابه‌جا کردن جعبه‌ها بودند. آقای “ل” مرا که انگشت‌هایم را بالا برده بودم و از شیشه توی فروشگاه را نگاه می‌کردم، دید. برای گذراندن این دو دقیقه سعی کردم ترمز دوچرخه‌ام را تنظیم کنم که سرعتش به کمترین حد برسد.

چتر تابستان

 

مرتبط:

معرفی کتاب یک شب فاصله

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی