معرفی کتاب عطش مبارزه

عطش مبارزه عنوان نخستین جلد از مجموعه‌ای سه جلدی با همین عنوان است که در سال ۲۰۰۸ توسط سوزان کالینز نوشته شد.  دو جلد بعدی اشتعال و زاغ مقلد نام دارند. این مجموعه داستان یک جامعه پادآرمانی به نام پانم را روایت می‌کند.

پانم، که آمریکای شمالی پساآخرالزمانی آن را شکل داده، کشوری است با یک منطقه ی حکومتی ثروتمند و دوازده بخش فقرزده. در ابتدای تاریخ این کشور، شورشی به رهبری بخش سیزدهم علیه منطقه ی حکومتی باعث ویرانی های فراوان و البته شکل گیری رویدادی سالانه به نام «عطش مبارزه» شد. منطقه ی حکومتی به منظور مجازات شورشیان و همچنین یادآوری قدرت و شکوه خود ، تمام بخش ها را مجبور به شرکت دادن یک پسر و یک دختر ۱۲ تا ۱۸ ساله از طریق یک سیستم قرعه کشی در این مسابقات کرد. این افراد که به نوعی «پیشکش» به حکومت هستند، به صورت سالانه انتخاب و مجبور می شوند تا سر حد مرگ با یکدیگر بجنگند و فقط یک نفر از این مسابقات جان سالم به در خواهد برد. وقتی که پریم، خواهر ۱۶ساله ی کتنیس، به عنوان نماینده ی مونث بخش دوازدهم انتخاب می شود، کتنیس داوطلب می شود که به جای او به مسابقات برود. او و همتای مذکرش، پیتا، در مقابل حریفانی بزرگتر و قوی تر قرار می گیرند؛ برخی از این حریفان، تمام عمر خود را صرف تمرین برای این رویداد کرده اند. این موضوع برای کتنیس و پیتا می تواند به منزله ی حکم مرگشان باشد، اما کتنیس قبلا نزدیکی به مرگ را تجربه کرده و جان به در بردن، جزئی از سرشت اوست.

  • نویسنده: سوزان کالینز
  • گونه:  افراز
  • ناشر: چاپمن و هال
  • مترجم: شبنم سعادت
  • گروه سنی: ۱۲ سال به بالا, گروه سنی د, کتاب ۱۰ – ۱۲ سال, کتاب ۱۳ سال به بالا

عطش مبارزه

این کتاب در عرض دو سال توانست ۸۰۰ هزار نسخه به فروش برساند و تا به حال نیز به ۲۶ زبان زنده دنیا ترجمه گشته است. همچنین این کتاب برنده جایزه مدال خوانندگان جوان کالیفرنیا شد و در سال ۲۰۰۸ نیز لقب بهترین کتاب سال را از آن خود ساخت. از این سه‌گانه اقتباسی سینمایی با بازی جنیفر لاورنس در نقش کتنیس نیز ساخته شد که به شهرت مجموعه کمک شایانی کرد. در ایران شبنم سعادت این اثر را به فارسی ترجمه کرده و توسط انتشارات افراز چاپ شده است.

درباره ی نویسنده کتاب عطش مبارزه:

سوزان کالینز در سال ۱۹۶۲ در کنتیکات آمریکا به دنیا آمد. پدر او که سرهنگ دوم نیروی هوایی آمریکا بود، پس از شرکت در جنگ کره و ویتنام، به پاس خدماتش مدال صلیب پرواز ممتاز و ستاره برنزی لیاقت را دریافت کرد. کالینز چهارمین فرزند خانواده است و در سال ۱۹۸۰ از مدرسه هنرهای زیبای آلاباما در رشته هنرهای نمایشی فراغ التحصیل شد. سپس تحصیلات لیسانس خود را در دانشگاه بلومینگتون ایندیانا گذراند و کارشناسی ارشد را در رشته ادبیات نمایشی در دانشگاه نیویورک به اتمام رساند. کالینز ابتدا نویسنده برنامه‌های کودک تلویزیونی بود و با الهام از آن مجموعه «سفر شگفت‌انگیز گریگور» را نوشت که در ابتدای لیست مجموعه داستانی پرفروش نیویورک قرار گرفت. بعد از آن در سال ۲۰۰۸ اولین جلد از مجموعه عطش مبارزه را با الهام از اسطوره تسئوس پیشرو منتشر نمود. بعد از موفقیت این مجموعه، کالینز توسط مجله تایمز به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد سال ۲۰۱۰ انتخاب شد. وی هم‌اکنون با همسر و دو فرزندش در کنتیکات زندگی می‌کند.

گزیده ای از کتاب عطش مبارزه:

به آرنجم تکیه می دهم. روشنایی اتاق آن قدر هست که بتوانم ببینمشان. خواهر کوچکم، پریم، به پهلو خوابیده خود را در آغوش مادرم جمع کرده، و گونه هایشان به یکدیگر چسبیده است. مادرم در خواب جوان تر به نظر می رسد، هنوز خسته و نگران است اما خیلی شکست خورده و از پاافتاده نیست. چهره ی پریم به تازگی شبنم صبحگاهی است، و مانند اسمش به زیبایی گل پامچال است. یک زمانی مادرم نیز بسیار زیبا بود. یا این طور می گفتند.

می گویم: «تو من را اینجا تنها نخواهی گذاشت.» چون اگر او بمیرد، من دیگر به خانه برنخواهم گشت. بقیه ی عمرم را در این میدان و در حال تلاش برای یافتن راهی به بیرون خواهم گذراند.

از خواب برمی خیزم، سمت دیگر تخت سرد است. انگشتانم را دراز می کنم، و گرمای بدن پریم را جستجو می کنم اما تنها رویه ی کرباسی و زبر تشک را حس می کنم. حتما خواب بد دیده و داخل رختخواب مادرم خزیده است. حتما همین کار را کرده است. امروز روز برداشت و جمع آوری است.

ویژگی کتاب عطش مبارزه:

برنده ی جایزه ی گلدن داک سال ۲۰۰۹

۳ جلدی با عناوین : عطش مبارزه،اشتعال و زاغ مقلد

فیلمی با همین عنوان بر اساس این کتاب در سال ۲۰۱۲ ساخته شده است.

مرتبط:

معرفی کتاب خطای ستارگان بخت ما

معرفی کتاب رام کننده ی باد

معرفی کتاب داستان بی‌پایان

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی