بی‌احتیاطی‌هایی که منجر به سوختگی در کودکان می‌شود

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به بی‌احتیاطی‌هایی که منجر به سوختگی‌های جبران‌ناپذیر در کودکان می‌شود، بر ضرورت دقت بیش از پیش والدین و مراقبان کودک به منظور پیشگیری از حوادث سوختگی، تاکید کرد.

فرزاد رحمانی در تشریح عوامل منجر به سوختگی کودکان در خانه و مراقبت‌های لازم، اظهار کرد: سوختگی یکی از حوادث نسبتا شایعی است که کودکان را درگیر می‌کند و ممکن است عوارض ماندگاری را ایجاد کرده و یا حتی منجر به مرگ شود.

وی، ریختن مایعات و غذای داغ و یا برخورد با اجسام داغ را از عمده علل سوختگی در کودکان عنوان کرده و افزود: کودکان به دلیل کنجکاوی و حرکت در قسمت‌های مختلف خانه به ویژه هنگامی که تازه راه می‌افتند در معرض سوختگی قرار دارند.

وی ادامه داد: کشیدن زیرانداز سماور و ریختن آب جوش آن بر روی کودکان نیز می‌تواند یکی از علل زمینه‌ساز سوختگی در بچه‌ها باشد که در برخی موارد نیز منجر به سوختگی‌های جبران ناپذیر و وحشتناکی در بچه‌ها می‌شود.

رحمانی ادامه داد: غذاهای داغ در خانه‌ها معمولا در ردیف اول اجاق گازها نگهداری می‌شوند که در صورت دسته دار بودن و دسترسی کودک به آن، محتوای داغ قابلمه یا تابه بر روی کودک ریخته و منجر به سوختگی می‌شود.

وی، سوختن با اتو و یا بخاری را از دیگر سوختگی‌های شایع در کودکان عنوان کرد و گفت: سوختگی با بخاری به دلیل تماس و چسباندن کف دست به بخاری از جمله سوختگی‌هایی هست که با شروع فصل سرما و نیمه دوم سال با آن روبرو هستیم و در برخی موارد منجر به سوختگی‌های شدید کف دست می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: بازی با کبریت برای کودکان بسیار خطرناک بوده و ممکن است به دلیل عدم آگاهی از عوارض خطرناک آن مشکلات شدیدی را برای اعضای خانواده پیش بیاورد.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد مشاهده کرده‌ایم که متاسفانه بچه از بغل مادر و یا مراقبش داخل آب در حال جوش در دیگ و قابلمه مورد استفاده در مهمانی‌های بزرگ افتاده و دچار سوختگی‌های جبران‌ناپذیر شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مواظب برق گرفتگی کودکان باشید