باید و نبایدهایی در مصرف شیر

متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: شیر گوسفند از پروتئین بیشتری برخوردار است به همین دلیل پنیر حاصل از شیر گوسفندی بسیار خوش طعم تر و چرب تر است.

مریم نواب‌زاده در مورد خطرات خوابیدن بلافاصله بعد از غذا، گفت: سوزش معده، اختلال خواب، دیدن کابوس، چاقی و اضافه وزن، هضم ضعیف غذا و افزایش فشارخون از آسیب‌هایی است که بلافاصله خوابیدن پس از مصرف غذا به بدن ما وارد می‌شود.

وی افزود: افزایش سن، میگرن، فشارخون پایین، مشکلات گوش داخلی مثل عفونت گوش، دیابت کنترل نشده، بیماری‌های چشم مانند آب سیاه و آب مروارید و..، مشکلات عصبی مثل ام اس، پارکینسون، سکته مغزی و..، مصرف برخی داروها(ضد افسردگی، آنتی هیستامین‌ها، کنترل کننده‌های فشارخون و..)، دردها و بیماری‌های مربوط به پا(پینه، میخچه، خارپاشنه، پادرد و..) عوامل و بیماری‌هایی هستند که تعادل بدن را به هم می‌زنند که می‌توان با کمی رعایت، به این بیماری‌ها دچار نشد.

این متخصص و مدرس طب ایرانی در مورد مصرف غذاها و موادی که باعث حفظ سلامتی هستند، گفت: لبنیات یکی از ارکان اصلی هرم غذایی است که باید متناسب با مزاج به مقدار قابل قبولی مصرف شود؛ بسیاری شیرگاو و برخی تمایل به شیر گوسفند دارند.

نواب زاده ادامه داد: از منظر حکمای طب سنتی هر شیری از سه جوهر مختلف تشکیل شده است که شامل مائیت(آبی) و جبنیت(پنیری) و دسومت(چربی) که هریک مزاج مخصوصی دارد.

وی افزود: طبیعت مطلقه شیر، گرم در اول و تر در دوم است و به حسب غلبه هریک از سه جوهر گفته شده، طبیعت آن در گرمی و سردی و تری و خشکی و اعتدال مختلف می‌شود و مصلحات آن عسل و گلاب است.

این متخصص و مدرس طب ایرانی بیان کرد: شیر گاو از نظر حرارت تقریبا معتدل رو به گرم است چون جزء چربی آن بیشتر است ولی رطوبت آن زیاد است؛ شیر گوسفندی چون بسیار غنی تر از شیر گاو از لحاظ قسمت پنیری است، سردتر و با رطوبت بیشتر است.

نواب زاده ادامه داد: شیر گاو مزاج معتدل تری نسبت به سایر حیوانات دارد و برای انسان مناسب تر و در دسترس تر است، اما شیر گوسفندی غلیظ تر و درصد جامدی و چربی آن بیشتر است؛ پس هضم آن برای افراد خصوصا کودکان و نوزادان سخت تر است؛ همچنین چون شیر گوسفندی در مقایسه با شیرگاو سردتر و با رطوبت بیشتر بوده برای افراد بلغمی مناسب نیست.

وی افزود: شیرگاو برای بانوانی که در دوره شیردهی قرار دارند بسیار مناسب بوده و باعث افزایش شیردهی آنها خواهد شد؛ شیر بز هم از معتدل ترین شیرهاست و از شیرگاو لطیف تر است؛ اثرات آن تا حد زیادی مانند شیرگاو است و در اغلب اوقات به جای آن به کار می‌رود.

تفاوت و شباهت شیر گاو و گوسفند

نواب زاده بیان کرد: غلظت و چربی شیر گوسفندی، در مقایسه با شیر گاوی بسیار بیشتر است و به همین دلیل طرفداران بسیاری نیز دارد؛ شیر گوسفندی نسبت به شیر گاو درصد چربی، کازئین و جامد بودن بیشتری دارد و به همین دلیل پنیر آن زودتر گرفته می‌شود و مقاومت آن بیشتر از پنیر گاو است.

وی تصریح کرد: شیر گوسفند از پروتئین بیشتری برخوردار است به همین دلیل پنیر حاصل از شیر گوسفندی بسیار خوش طعم تر و چرب تر است و در حجم یکسانی از این دو نوع شیر، شما مقدار پنیر بیشتری از شیرگوسفندی بدلیل پروتئین بالاتر آن بدست می‌آورید؛ بنابراین در سایر کشورها از شیر گوسفند بیشتر برای درست کردن پنیر استفاده می‌شود.

نواب زاده با بیان اینکه شیر گوسفند و گاو هر دو لاکتوز بالایی دارند و چرب تر از شیرگاو و باعث لینت مزاج می‌شود، اظهار کرد: از نظر املاح حاوی ویتامین A ،D،E،کلسیم و چربی و پروتئین است؛ به بهبود زخم های گوارشی از جمله روده کمک می‌کند؛ سلولهای نخاعی و مغزی را تقویت کرده؛ رافع سرفه و تنگی نفس بوده و اشتهاآور و چاق کننده است.

وی بیان کرد: مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج شیر برای افرادی که مزاجشان گرم است مصرف آن همراه با مقدار کمی شکر یا قند توصیه می‌شود؛ مصلح آن برای افرادی که مزاج سرد دارند، مصرف آن بصورت گرم و به همراه عسل یا پودر زنجبیل یا دارچین است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دلیل کاهش سرانه مصرف شیر چیست؟

مصرف چقدر خوردنی شیرین در روز زیاد است؟