چگونگی تشخیص بیماری آنفلوآنزا فصلی از کرونا

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، تب و سرفه را شایع‌ترین علامت کرونا و آنفلوآنزا در کودکان برشمرد و گفت: مهمترین راهبرد برای مقابله با هر دو بیماری تمرکز بر پیشگیری و رعایت بهداشت عمومی است.

بنفشی اظهار کرد: هر ساله با آمدن فصول پاییز و زمستان میزان ابتلا به بیماری آنفلوآنزا افزایش می‌یابد  و افراد زیادی به خصوص سالمندان، کودکان و مبتلایان به بیماری های خاص، جان خود را به دلیل ابتلا به این بیماری از دست می دهند.

وی عنوان کرد: با این حال در سال گذشته به دلیل استفاده از ماسک، شستن مکرر دست ها و رعایت فاصله اجتماعی انتقال بیماری آنفلوانزا به حداقل رسیده بود  اما امسال با توجه به واکسیناسیون گسترده در سراسر جهان و در نتیجه کمتر شدن میزان رعایت پروتکل ها، میزان ابتلا و افزایش بیماری آنفولانزا دوباره اوج خواهد گرفت، از این رو پزشکان توصیه می کنند قبل از اوج گیری این بیماری بهتر است گروه‌های حساس به خصوص کودکان دانش آموزان، زنان باردار، افراد مسن، افراد دیابتی و مبتلایان به بیماری های خاص نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

بنفشی افزود: برای آشنایی بیشتر با تفاوت سرماخوردگی، آنفولانزا و کووید ۱۹ با دکتر امید بنفشی مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و گویی داشته‌ایم که در ادامه می‌آید.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تفاوت سرماخوردگی و  آنفولانزا، اظهار کرد: این دو بیماری علائم مشابه بسیاری دارند اما شاید بتوان سرفه، تب و بدن درد را مهم‌ترین علائم تشخیص بیماری آنفولانزا از سرماخوردگی دانست.

وی با بیان اینکه معمولا لرز و بدن ‌درد از اولین نشانه‌های ابتلا به آنفولانزا شناخته می‌شود، افزود: اگر احساس کردید که علائمی شبیه به سرماخوردگی دارید اما به شدت بی‌حال هستید به طوریکه حتی نمی‌توانید از جایتان بلند شوید و بدن درد امانتان را بریده است، احتمال ابتلای شما به آنفولانزا وجود دارد، پس در چنین شرایطی به پزشک مراجعه کنید.

این مقام مسئول با بیان اینکه هر فردی متناسب با سیستم ایمنی بدنش ممکن است، علائم شدید یا کمتری از آنفولانزا را تجربه کند، ادامه داد: این بیماری یک دوره کوتاه‌مدت سه تا چهار روزه دارد اما ممکن است افراد در این مدت علائم شدیدی از آن را تجربه کنند.

وی ادامە داد: شایع‌ترین علائم آنفولانزا دکتر بنفشی شایع‌ترین علائم آنفولانزا را تب و لرز، سرفه، گرفتگی و آبریزش بینی، گلو درد، بدن درد، سردرد، خستگی، و سوزش چشم‌ها نام برد و گفت: در بیشتر مواقع این بیماری با علائم فوق  همراه با حالت تهوع و استفراغ همراه است.

بنفشی با بیان اینکه علائم مذکور معمولاً دو روز پس از ابتلا به بیماری خود را نشان می‌دهند و به مدت یک هفته هم باقی می‌مانند، اضافه کرد: تشخیص دقیق بیماری آنفولانزا فقط توسط پزشک قابل انجام است پس این علائم را با سرماخوردگی یا خستگی و حتی حساسیت اشتباه نگیرید.

وی عنوان کرد: آنفولانزا در کودکان مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه آنفولانزا، یک عفونت ویروسی بسیار مسری دستگاه تنفسی شایع در کودکان است، افزود: این بیماری می‌تواند در همه‌ گروه‌های سنی رخ دهد، با این حال احتمال ابتلای کودکان به این بیماری بیشتر است.

بنفشی تصریح کرد: عفونت با انتقال ویروس از فرد به فرد، به سرعت می‌تواند در میان جوامع گسترش یابد.

وی چگونگی تشخیص بیماری آنفولانزای فصلی با کووید ۱۹‌ وی با اشاره به چگونگی تشخیص بیماری آنفلوآنزا فصلی با کووید ۱۹، اظهار کرد: بجز از دست رفتن یا ضعیف شدن حس بویایی و چشایی که از علایم اختصاصی مبتلایان کروناست، بقیه علائم بالینی مانند تب، سرفه، تنگی نفس و بدن درد در هر دو بیماری دیده می‌شود البته علائمی مانند تب، بدن درد و سردرد، درد قفسه سینه و اختلالات گوارشی در مبتلایان کووید شایع‌تر است.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در خصوص نحوه مواجهه با این علایم با بیان اینکه در حالات خفیف هر دو بیماری مراقبت‌های اولیه لازم است، گفت: اما در شرایط حاد بر اساس توصیه مرکز کنترل بیماری‌ها، انجام تست پی سی آر توصیه می‌شود.

بە نقل از روابط عمومی دانشگاە علوم پزشکی کردستان، بنفشی تب و سرفه را شایع‌ترین علامت دو بیماری در کودکان گفت: در حالت شدید بیماری اعم از کرونا و یا  آنفولانزا، احتمال بستری در آی‌سی‌یو و حتی مرگ وجود دارد.

وی مهمترین راهبرد برای هر دو بیماری را تمرکز بر پیشگیری و بهداشت عمومی عنوان کرد و ادامه داد: خانواده‌ها با دیدن علایم خفیف اولیه در کودکان نباید نگرانی مضاعف داشته باشند بلکه باید آرامش خود را حفظ کنند، مراقبت‌های معمول سرماخوردگی را شروع و روند بیماری را پیگیری کنند، البته باید توجه داشت که تشخیص نهایی و تصمیم گیری درمانی با پزشک معالج است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

چه کنیم تا آنفلوآنزا نگیریم؟