بهورز چابهاری نامزد جایزه جهانی کتابخوانی شد

پس از ۱۶ سال تلاش بی وقفه در حوزه کتاب و کتابخوانی
بهورز چابهاری نامزد جایزه جهانی کتابخوانی شد

 

بهورز چابهاری

آقای عبدالحکیم بهار از نیرو های پر تلاش حوزه بهداشت و بهورز روستای «رمین» از توابع شهرستان چابهار علاوه بر رسیدگی به امور بهداشتی روستا، نقش بسزایی در ترویج کتاب و کتاب خوانی در این روستا داشته است.
آقای عبدالحکیم بهار طی ۱۶ سال تلاش بی وقفه در حوزه کتاب و کتابخوانی، حالا نامزد جایزه جهانی «آسترید لیندگرن» شده است که به همین مناسبت گفتگویی با وی انجام داده که در ادامه می خوانیم.

* مختصری از زندگینامه خود را بیان کنید.
*عبدالحکیم بهار متولد ۱۳۵۲ ساکن چابهار روستای «رمین» هستم. فعالیت حوزه فرهنگی و کتاب خوانی من به سال های دبستان بر می گردد. آن سال ها برای مجلات شعر می سرودم و قصه می نوشتم و با نشریات معتبری مثل کیهان بچه ها، نشریات رشد، سروش نوجوان و… همکاری داشتم که در سال های ۷۰ تا ۷۵ در کنار کار آزاد فعالیت فرهنگی هم انجام می دادم و با این همکاری ارتباطات نزدیکی با شاعران و نویسندگان و هنرمندان حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان پیدا کردم.
سال ۷۶ وارد عرصه بهداشت و درمان شدم و و در خانه بهداشت روستای «رمین» مشغول فعالیت شدم. در کنار کار های بهداشتی وقت آزاد را برای کتابخوانی کودکان و نوجوانان اختصاص دادم و برنامه های کتاب خوانی را تا سال ۱۳۹۳ بصورت متفرقه انجام می دادم.
سال ۹۳ همزمان با انتخاب روستای “رمین” به عنوان روستای نمونه کتابخوانی کشور، این سعادت را هم بدست آوردم بهورز نمونه کشوری شناخته شوم این دو موفقیت باعث شد جدی تر کارهایم با با برنامه های منسجم تری پیش ببرم.
سال ۹۴ باز هم حضور روستای “رمین” را در حوزه کتاب خوانی سرعت بخشیدم و این بار نشان استمرار از جشنواره روستا ها عشایر کشور را برای استان بدست آوردم. سال ۹۶ برنامه جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان را فعال کردم که در این برنامه نیز روستای “رمین” زیبا درخشید و با حضور معاون اول محترم رئیس جمهور از برنامه های آن تجلیل شد.
سال ۹۷ برای نخستین بار موفق شدم زنگ کتاب خوانی را در اول مهر در مدارس چابهار به صدا در بیاورم.
از سال ۹۶ تا ۹۸ جمع زیادی از هنرمندان حوزه کودک و نوجوان شناخته شده در سطح ملی را به چابهار و روستای دوستدار کتاب آوردم.
سال ۹۶ توانستم با رای قطعی هیات داوران شبکه ترویج کتاب ایران و با ابلاغ وزیر محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نایب رییس شورای هماهنگی شبکه روستا های دوستدار کتاب ایران شوم.
سال ۹۷ که از دانشگاه علوم پزشکی زاهدان به دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر آمدیم با ساخته شدن ساختمان جدید مرکز و ضمیمه شدن پایگاه ساختمان خالی خانه بهداشت با همکاری آقای دکتر امینی فرد رییس دانشگاه و آقای دکتر دادگر معاون بهداشت دانشگاه به عنوان محیط فرهنگی بهداشتی در اختیار من قرار گرفت که آن را به کانون سلامت و فرهنگ تبدیل و تجهیز کردیم و بخش بزرگسال کتابخانه رمین را به آنجا انتقال دادیم.
سال ۹۷ و ۹۸ دو سال به عنوان نماینده استان در نمایشگاه بین المللی کتاب حضور پیدا کردم و در اوایل سال ۹۹ با توجه به فعالیت های متعدد فرهنگی و کتابخوانی، کمیته انتخاب نامزد های جهانی (الما) من را در لیست این نامزد ها قرارداد که هر دو سال یکبار در یکی از کشور های دنیا برگزار می شود.

*در رابطه با فعالیت هایتان در حیطه بهورزی در منطقه توضیح دهید.
* از سال ۷۶ بهورز شدم و در کنار کار بهورزی کار ترویج کتابخوانی را هم تداوم دادم و با هر بار مراقبت های بهداشتی که به در منازل مراجعه می کردم کتاب هم به خانواده ها می دادم و در مراقبت بعدی کتاب ها را تعویض می کردم.

*چگونه شد که وارد فعالیت های مربوط به کتاب و کتابخوانی شدید؟
* از علاقه ای که به کتاب از زمان کودکی با من همراه بوده این روند همچنان در من استمرار پیدا کرده است.

* آیا ارتباطات شغلی شما در این زمینه موثر بود و کمکی به شما کرد؟
* بله. کتاب در تکمیل اطلاعات مرتبط کاری هم خیلی موثر بوده و نیاز های علمی و نیاز به کار را تا حد زیادی پوشش داده است.

*از اینکه پس از سال ها تلاش در حوزه کتابخوانی نامزد مهم ترین جایزه کتاب کودکان جهان (آسترید لیندگرن) شده اید چه احساسی دارید؟
*هر کسی که نتیجه زحمات خود را به هر شکلی ببیند برایش خوشایند است. کار ترویج کتابخوانی را سال ها است انجام می دهم و در سطح ملی بار ها توانسته ام نتیجه برخی از فعالیت هایم را ببینم، اما انتخاب شدن برای یک جایزه جهانی که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان اولین جایزه جهانی محسوب می شود حس خیلی خوبی است و فکر می کنم بعد از سال ها نتیجه زحمات در کمیته انتخاب نامزد های (آلما) دیده شده است و با توجه به شناختی که در انتخاب معیار های نامزد شدن برای دریافت این جایزه را دارم و می دانم فاکتور های مهمی باید وجود داشته باشه تا این انتخاب صورت بگیرد خوشحالم این ویژگی ها در من توسط کمیته انتخاب، دیده شده است که خیلی برایم ارزشمند است.

*چگونه نامزد این جایزه شدید؟
*سال ها فعالیت در حوزه ترویج کتاب و تحمل سختی های این راه و فعالیت های مستمر و گریختن از نا امیدی ها همه کمک کردند از نگاه کمیته انتخاب، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان کشور نامزد این دوره جازه استرید لیندگرن شوم.

*در صورتی که برنده این جایزه شوید چه می کنید؟
* امید و رسیدن به این جایزه و هر جایزه دیگر نمی تواند من را از رسالت اصلی خود باز دارد. برخی از کار ها عشق می خواهند و همه ما بر این باوریم عشق همیشه پابرجاست. با این نگاه فکر می کنم در صورت برنده شدن مسئولیت و دغدغه بیشتری در مسیرم قرار می گیرد تا بیشتر در وادی فرهنگ و سلامت تلاش بکنم.

*بهورزان چگونه می توانند به ترویج کتابخوانی بپردازند؟
* اجازه بدهید پاسخ این پرسش را به این شکل بدهم. چندی پیش در جلسه شورای هماهنگی شبکه روستا های دوستدار کتاب پیشنهادی مطرح کردم که در آن جلسه دوستان خوب مان در وزارت کشور و وزارت ارشاد حضور داشتند و من به عنوان عضو آن شورا از دوستان خواستم برنامه ای تدوین کنند، بسته ای فرهنگی برای خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت شهر و روستا و دهیاری های سراسر کشور تعریف بکنند و در حد خیلی ساده تعدادی کتاب و در حد یکی دو قفسه کتاب با مشارکت مردم و همکاری مسئولین در اختیار کادر بهداشتی و دهیاران قرار بگیرد تا عموم مردم در زمان دریافت خدمات بهداشتی و یا هر خدمت دیگر وقت بیکاری را کتاب بخوانند ولیکن در این کار اجباری نباشد و داوطلبانه پیش برود همین اتفاق ساده اگر در کشور ما رخ بداد تحول بزرگی در حوزه کتابخوانی رخ خواهد داد.

* آیا ترویج کتابخوانی کمکی به سلامت افراد جامعه می کند؟
*صد در صد کمک می کند. هرچقدر کتاب خوانی در جامعه بیشتر باشد از آن طرف روشنایی و دانایی بیشتر می شود. جامعه وقتی روبروی پنجره دانایی کتاب قرار بگیرد جهانی می بیند که دیگر نمی تواند از آن دل بکند.

 

منبع:  سایت صدا و سیما

مرتبط:

موفقیت در تحصیل فرزندتان را تضمین کنید!

۲۳ رمان نوجوان کانون صوتی می شود

کودکان باید موسیقی بیاموزند!