لطفا در فصل امتحانات، والدین خوبی باشید

یک روانشناس و مشاور خانواده با توصیه به والدین، گفت: در ایام امتحانات تنها با عشق و احترام و محبت کاری کنید تا کودک فکر نکند تنها از او نمره ۲۰ می‌خواهید؛ راهکارش هم ساده است.

غلامرضایی اظهار کرد: در تمام دنیا از کودکان ۱۰ سال به بعد تست‌های تخصصی گرفته می‌شود که شناسایی می‌شوند که استعداد آنان در چه زمینه‌ای است.

وی افزود: وقتی کودک مدرسه می‌رود، وظیفه پدر و مادر حمایت از او است؛ یعنی وقتی می‌گوید من  به رشته‌ای علاقه دارم فقط به تایید ما نیاز دارد و سعی کنیم شنونده خوبی برایش باشیم و مطمئن باشیم بعد از آن مدرسه هم خواهد رفت ولی حتما با یک مشاور صحبت کنند که کودک را توجیه کند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی را باید برای کودک خود مدیریت کنیم و برایش ساعت  بگذاریم، اظهار کرد: در فصل امتحانات هم باید حرفه‌ای عمل کنیم؛ به این معنی که به طور کامل باید گوشی را از خودتان جدا کنید و در اتاقی که مطالعه می‌کنید گوشی و کامپیوتر یا هر وسیله‌ای که حواس شما را پرت می‌کند نباشد و در حقیقت تمام تمرکزتان را روی درس خواندن بگذارید.

غلامرضایی بیان کرد: حضور در شبکه‌های اجتماعی بشدت حواس دانش‌آموز را پرت کرده و برگشت دوباره به درس را سخت تر می‌کند و باعث می‌شود که دیگر کودک انرژی قبل را نداشته باشد پس کامل گوشی را کنار بگذارید و مثلا در ساعت‌های پایانی شب یا بعد از امتحانات در شبکه‌های اجتماعی وقت بگذرانید.

وی افزود: والدین هم مدیریت را برعهده بگیرند و در کنار آن محیط خانه و اتاق فرزند به حالتی باشد که کمتر زمینه حواس پرتی را برای او فراهم کند .

غلامرضایی ادامه داد: والدین بدانند مهم ترین امری که کودکان در ایام امتحانات به آن نیاز دازند این است که محیط خانه عاری از هرگونه تنش باشد و اگر بحث و اختلافی است برای بعد از بازه امتحانات بگذارند.

وی اظهار کرد: والدین کمال گرا و والدینی که فقط نمره بیست می‌خواهند، کودکانی را تربیت می‌کنند که مضطرب هستند و بدانید اضطراب ۸۰۰ نوع بیماری به فرزندانتان منتقل کرده و به انواع مشکلات روحی و روانی آن‌ها را دچار می‌کند.

این مشاور با بیان اینکه در فصل امتحانات تغذیه و به خصوص صبحانه و آمادگی جسمانی بسیار مهم است چراکه عملکرد آنها را در سر جلسه مثبت می‌کند بنابراین لازم است صبحانه‌ای که با سلیقه آنها هماهنگ است فراهم شود، افزود: در کنار همه این‌ها بدانید که مغز شما نیاز دارد در بازه زمانی ۴۰ تا ۵۰ دقیقه‌ای یک کتاب فرضا ۸۰ صفحه‌ای را سر جلسه امتحان بیاورد پس مهم است که خواب کافی داشته باشید، تصریح کرد: فراموش کردن نکات و بی دقتی در سر جلسه به بی خوابی برمی‌گردد.

عشق و احترام را به کودک خود منتقل کنید

وی بیان کرد: کودکان نیاز به این دارند که ببینند پدر و مادر همدیگر را دوست دارند و همیشه باید این جمله را از شما بشنوند که ورای هر چیزی تو را دوست داریم به تو افتخار می‌کنیم و اگر این را بارها و بارها از والدین بشنود عزت نفس خوبی خواهد داشت.

این مشاور با بیان اینکه تنها ارثی که برای فرزندانتان کنار می‌گذارید اعتماد به نفس و عزت نفس است، تصریح کرد: حتی اگر والدین بخواهند تصمیم مهمی در رابطه با زندگی بگیرند برای بعد از امتحانات بگذارند که تحت اضطراب کمتری قرار بگیرند و اگر حاشیه و بحث و کج خلقی وجود دارند کنترل کنند چراکه دانش آموز باید ماحصل چند ماه مدرسه رفتن را در طی دو هفته به خود، معلم و والدینش خروجی دهد و این بسیار مهم است که اگر فرزند ما یک یا دو امتحانش را با نمره خوب به پایان نرساند، استعداد شناختی، ریاضیاتی یا تجربی او را زیر سوال نبریم.

وی با بیان اینکه حواسمان باشد که واژه‌ها چقدر می‌توانند مخرب باشند و زخمی را روی بدن فرزند ایجاد می‌کنند که تا سالیان سال درست نمی‌شود، افزود: پس به فرزندمان امید بدهیم و پس از یک سال آموزش مجازی از آنان انتظار زیادی برای شروع آموزش حضوری نداشته باشیم و در حین مطالعه بجای انرژی منفی دادن به او امید بدهیم و تشویقش کنیم؛ چراکه واژه های آسیب زن خواب فرزند را ناآرام می‌کند و وقتی برای امتحان آماده می‌شود همه سخن‌های پدر و مادر در ذهنش شروع به زنگ زدن کرده و تمام وجود او را پر از اضطراب می‌کند.

این مشاور بیان کرد: بهتر است فرزند را به برنامه ریزی برای امتحان تشویق کرده و از کلمات مثبت استفاده کنیم و بدانند هرچه انگیزه و امید از طرف والدین و بخصوص مادر داده شود کودکان موفق تر عمل خواهند کرد.

وی اظهار کرد: قرار نیست تمام خوبی فرزند من به درس گره بخورد و همه استعدادها شبیه هم باشند؛ خداوند هر فردی را با استعداد خاصی خلق کرده؛ در هر انسانی که نگاه کنید همینطور است حتی بزرگان علم و والدین نباید استرس و فشار روی کودکان بیاورند که انگار تنها راه موفقیت درس خواندن است نه یکی از راه‌های موفقیت.

وی با بیان اینکه فراموش نکنیم فرزندان ما نباید جبران کاستی‌های ما در زندگی باشند، افزود: باید از استعداد فرزندمان حمایت کنیم و از طرفی نمی‌توان کودکان این نسل را با تفکر دهه ۵۰ تربیت کرد.

این مشاور بیان کرد: گاهی باید بپذیریم که فرزند من استعداش با من متفاوت است و بزرگترین وظیفه من در قبال فرزندم این است که همسرم را دوست داشته باشم که او هم در آرامش از زندگی‌اش لذت ببرد و بعد زمینه علاقه او را جویا شویم و زمینه را برایش فراهم کنیم.

غلامرضایی با بیان اینکه کودکان باید عشق و محبت را درک کنند، ادامه داد: والدین باید بدانند که موفقیت یعنی فرزند من نسبت به روز قبل  و سال قبل و نسبت به خودش بهتر باشد و نباید تمام شخصیتش را به درس خواندن ارتباط دهیم که در نهایت نتیجه خوبی ندارد.

وی بیان کرد: باید دنبال کوچکترین کار خوب بگردید و تشویق و تعریف کنیم چراکه همین تعریف و تجمیدهای والدین می‌تواند نوجوان را برافروخته کند و حالش دگرگون شود، اما متاسفانه والدین سریع مقایسه، تحقیر و سرزنش می‌کنند که باعث ایجاد استرس وارد می‌شود و فرضا هم اگر کودک موفقیتی بدست بیاورد که به تعبیر درست تری برنده شدن است هیچ حال خوبی نخواهد داشت چون مطمئنا باز یک نفر دیگر که قوی تر از او باشد پیدا خواهد شد.

این روانشناس بیان کرد: والدین باید دنبال موفقیت فرزندشان باشند و این یعنی نسبت به روز قبل و نسبت به خودش پیشرفت کرده باشد و گاهی نمره هیچ ارتباطی با شغل آینده ندارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

استخدام «همیار تقلب» برای امتحانات آنلاین!