«هفته کتاب» در خراسان رضوی

 رضوی برنامه‌های هفته کتاب در خراسان رضوی توسط نمایندگان ارگان‌ها و ادارات فرهنگی مختلف استان اعلام شد.

افشین تحفه‌گر، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلام در نشست ستاد هماهنگی برگزاری بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در خراسان رضوی که پنج‌شنبه، ۲۰ آبان، در سالن اجتماعات اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: کتاب و کتابخوانی یکی از دغدغه‌های ما در خراسان رضوی است و اکنون از هر زمان دیگری ضرورت تولید محتوا برای نسل نوجوان و جوان وجود دارد که می‌تواند تاثیرات بسیار خوبی را در وضعیت فرهنگی کشور داشته باشد. بنابراین اهمیت دادن به برگزاری برنامه‌های هفته کتاب و توجه به موضوع کتاب و ترویج کتابخوانی از موضوعات مهم و قابل اعتنا است. نظام برای این موضوع هزینه می‌کند و ما به عنوان کارگزاران نظام موظف هستیم تا برنامه‌ریزی‌های مناسبی را در این زمینه انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌های این هفته با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پر کنیم» برگزار می‌شود، افزود: خراسان رضوی خاستگاه فرهنگ و هنر در کشور است و در برنامه‌های ترویج کتابخوانی نیز پیشرو است. کسب رتبه اول فروش در هفت دوره از طرح‌های فروش کتاب، رتبه نخست در روستاهای دوستدار کتاب، رتبه برتر در جشنواره جام باشگاه‌های کتابخوانی گویای ظرفیت‌های خراسان رضوی در رابطه با کتابخوانی است.

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ۲۰ هزار برنامه در این دوره از هفته کتاب در استان خراسان رضوی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: ۱۵ هزار پایگاه و مرکز فرهنگی برنامه‌های هفته کتاب در استان را برگزار می‌کنند. رونمایی از ۷۲ جلد کتاب صوتی با موضوع ایثار و شهادت، رونمایی از ۱۵۰ عنوان کتاب، برگزاری ۱۰۰ نشست نقد و بررسی، برگزاری ۵۰ مسابقه کتابخوانی، افتتاح کتابخانه سیار، برگزاری ۲۰۰ برنامه توسط انجمن‌های ادبی، برگزاری ۲۰۰۰ برنامه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، برگزاری نشست تخصصی با ناشران، اهداء کتاب، برگزاری کارگاه آموزشی مجازی و حضوری از مهم‌ترین برنامه‌های تدوین‌شده برای گرامیداشت هفته کتاب است.

تحفه‌گر ادامه داد: همچنین مراسم رونمایی از تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب زندگینامه یکی از مادران شهدا به صورت آنلاین پخش خواهد شد. در تمام شهرستان‌های استان نیز ستاد هفته کتاب برگزار شده و برنامه‌های بسیاری برای این هفته در شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

احمدرضا افشاری، مسئول اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش خراسان رضوی در ادامه این نشست، بیان کرد: از آنجا که آموزش و پرورش کار فرهنگ‌سازی و تربیت نسل جوان را برعهده دارد، نیازمند مشارکت و همکاری ارگان‌های مختلف در پیشبرد اهداف فرهنگی است. به‌ خصوص در حوزه کتاب که متاسفانه آمار رسمی نشان‌دهنده پایین بودن سرانه مطالعه کتاب‌های غیر رسمی توسط دانش‌آموزان است. بنابراین نیاز است که ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در آموزش و پرورش با شدت بیشتری انجام شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در دومین سال همراه با کرونا قرار داریم و هنوز مدارس به صورت کامل بازگشایی نشده، بخشی از برنامه‌های آموزش و پرورش در فضای مجازی و بستر شبکه آموزشی شاد انجام می‌شود.‌ هرچند که درحال پیش بردن فضا به سمت برنامه‌های حضوری هستیم، اما برای هفته کتاب هنوز معذوریت‌هایی وجود دارد. در سال گذشته طرحی را تحت عنوان «به اضافه کتاب» اجرا کردیم و گاهشماری را برای هر روز هفته کتاب در نظر گرفتیم. تکیه ما نیز بر فضای شبکه شاد بود و خوشبختانه اتفاقات خوبی رقم خورد. امسال نیز بنا داریم که همان برنامه‌ها را دنبال کنیم، با این تفاوت که بخشی از برنامه‌ها در مدارس اجرا خواهد شد.

افشاری اضافه کرد: ساماندهی فعالیت‌های کتابخانه‌های مدارس به واسطه دانش‌آموزان کتاب‌یار، اجرای طرح پالایش کتاب‌های فرسوده و تجهیز کتابخانه‌های آموزشگاهی به کتاب‌های جدید، تجلیل از معلمان فعال در حوزه کتاب و معلمان مولف در سطح مدارس و ادارات، توسعه و تقویت کانون‌های شاعران و نویسندگان و معرفی کتاب‌های مفید موجود در کتابخانه‌ها توسط معلمان به دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های آموزش و پرورش خراسان رضوی در هفته کتاب خواهد بود.

حمید دیانی، مسئول اداره هنری و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی در ادامه این نشست، عنوان کرد: برای هفته کتاب برنامه‌ رونمایی از کتاب «به پاکی شبنم» نوشته هاشم ثانی با موضوع زندگی شهید جعفر رجب‌زاده و انتشار ۷۲ جلد کتاب صوتی ایثارنامه را در دستور کار قرار دادیم. به نظرم در بخش کتاب صوتی کم و کاستی‌هایی وجود دارد و کمتر به آن پرداخته شده، در حالی که مورد علاقه نسل جوان قرار دارد و به همین دلیل ما به انتشار کتاب صوتی خواهیم پرداخت. همچنین جشنواره تحت عنوان «سرخ‌نگاران» برگزار خواهیم کرد که ویژه نویسندگان تازه‌کار و نوقلم حوزه ایثار و شهادت است.

محمدجواد سجادی‌نژاد، نماینده سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این جلسه، اظهار کرد: از شبکه‌های گسترده‌ تبلیغی مردمی، مبلغان، ائمه جمعه، هیئات مذهبی و مداحان در هفته کتاب برای معرفی کتاب‌های مناسب به مردم کمک خواهیم گرفت. برگزاری مسابقات کتاب و کتابخوانی در مساجد و ادارات و راه‌اندازی غرفه‌های کتاب توسط تعدادی از هیات‌های مذهبی از دیگر برنامه‌های ما در هفته کتاب خواهد بود و با تمام توان تلاش خواهیم کرد که کتاب و کتابخوانی را ترویج کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید محسن میرزاده، مسئول اداره اطلاع‌رسانی پژوهش معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان نیز ادامه این نشست، تصریح کرد: برگزاری اجلاسیه کتابداران مدارس علمیه با حضور ۱۷۵ مدرسه علمیه، برگزاری نمایشگاه کتاب‌های حوزوی و معارف اسلامی در راستای حمایت از ناشران و ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی، برگزاری جشنواره تخفیف آثار موجود در انتشارات حوزه علمیه خراسان، برگزاری مسابقات کتابخوانی و کارگاه‌های روش مطالعه، خلاصه‌نویسی، تندخوانی و تحقیق در مدارس علمیه از برنامه‌های حوزه علمیه خراسان در هفته کتاب خواهد بود.

در این جلسه همچنین نمایندگان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و کانون پرورشی و فکری کودکان و نوجوان استان نیز در ادامه به معرفی برنامه‌های خود پرداختند. در پایان نیز از پوستر بیست‌ونهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در خراسان رضوی رونمایی شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اجرای ۷۲۰ برنامه همزمان با هفته کتاب در استان زنجان