اجرای ۷۲۰ برنامه همزمان با هفته کتاب در استان زنجان

 سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: ۷۲۰ برنامه مختلف به مناسبت هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان زنجان برگزار خواهد شد.

ایرج صادقی عصر امروز ( ۲۰ آبان ماه) در نشست خبری که به مناسبت آغاز هفته کتاب برگزار شد، با بیان اینکه اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان به لحاظ گسترش و گستره کتابخانه‌های عمومی در سطح شهرستان‌ها و روستاها و نیز ارائه خدمات وسیع و گسترده، سهم مهمی در توسعه و ترویج کتابخوانی در استان دارد، اظهار کرد: به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی ۷۲۰ برنامه اعم از فرهنگی، ترویجی و افتتاح فضاهای کتابخانه‌ای را در سطح استان خواهیم‌ داشت.

وی با بیان اینکه با توجه به بازگشایی همه کتابخانه‌های استان از اواخر مهرماه، فعالیت کتابخانه‌ها علاوه بر فضای مجازی به‌صورت حضوری است که در هفته کتاب نیز با اجرای برنامه‌های مختلف در خدمت مردم استان خواهیم بود، افزود: شعار سال بیست و نهمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران «جای خالی را با کتاب مناسب پر کنیم» است که در استان نیز با این شعار به استقبال هفته کتاب خواهیم رفت.

این مسئول با بیان اینکه از زمان شیوع ویروس کرونا مهمانی‌ها، مسافرت‌ها و هم‌نشینی‌ها کمتر اتفاق افتاده و ما باید از این فرصت استفاده کرده و زمان‌های خالی خود را به همراه خانواده با کتاب پر کنیم، تصریح کرد: ۲۴ آبان تا ۱ آذر هفته کتاب است که هم‌زمان با کل کشور در استان زنجان نیز برنامه‌های مختلفی برگزار خواهد شد؛ البته بعضی از برنامه‌ها به دلیل تنوع و تعداد کتابخانه‌ها در استان، آغاز شده‌اند.

صادقی ادامه داد: برگزاری نشست کتابخوان در کتابخانه‌های عمومی استان، ۵۴ نشست کتابخوان مدرسه‌ای در سطح کتابخانه‌ها، ۱۴ برنامه نشست کتابخوان تخصصی با حضور اساتید، نویسندگان و اصحاب قلم، ۷ برنامه نشست اختصاصی و برگزاری مسابقات کتابخوانی و نقاشی بخشی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای هفته کتاب در سال‌جاری است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان عنوان کرد: جلسات رونمایی از کتاب، نقد کتاب، کارگاه آموزشی، مشاوره در رابطه با اینکه چگونه کتاب بخوانیم، تجدید میثاق کتابداران با آرمان‌های شهدا، دیدار با خانواده شهدا و دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان و ائمه جمعه شهرها نیز بخشی دیگر از برنامه‌هایی است که در هفته کتاب برگزار خواهد شد.

این مسئول با اشاره به برگزاری دو پویش به مناسبت هفته کتاب در استان نیز بیان کرد: پویش کتابخوانی «بهترین کتابی که خوانده‌ام» توسط اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان و با همکاری صدا و سیمای مرکز زنجان در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و با هدف تشویق خانواده‌ها و شهروندان برگزار می‌شود که علاقه‌مندان به شرکت در این‌ پویش می‌توانند تا ۱۵ آذرماه از کتاب مورد نظر خود فایل ویدیویی به مدت حداکثر ۲ دقیقه تهیه کرده و با ارسال آن به صفحه مجازی evimeiz@ به پویش کتابخوانی «بهترین کتابی که خوانده‌ام» بپیوندند.

وی با اشاره به اجرای پویش اهدای کتاب، اهدای دانایی و با بیان اینکه سنت اهدای کتاب همواره در استان وجود داشته ولی این سنت در ایام هفته کتاب پررنگ‌تر اجرا خواهد شد، گفت: توجه زیادی به بخش کودک و نوجوان در کتابخانه‌ها داریم چون هرچه در بخش کودک و نوجوان قدم برداریم و فعالیت کنیم در آینده و توسعه فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذار خواهیم بود و در این هفته نیز برنامه‌های قصه‌گویی در فضای مجازی، نمایش و خلاقیت، نقاشی، اوریگامی و … را برگزار خواهیم‌ کرد.

سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به افتتاح ۴ کتابخانه در سطح استان طی امسال، اظهار کرد: ۴ باب کتابخانه عمومی‌که شامل ۲ کتابخانه سیار است نیز در استان افتتاح خواهیم کرد که شروع افتتاح‌ها از هفته کتاب خواهد بود و در این هفته یکی از ۲ کتابخانه سیار که با مشارکت یکی از بانک‌ها به نهاد کتابخانه‌ها اهدا شده، افتتاح خواهد شد. همچنین یک کتابخانه خیرساز در روستای محمودآباد شهرستان خدابنده که ساختمان آن توسط یک خیر آماده و واگذار شده‌ است نیز، افتتاح خواهد شد.

این مسئول با بیان‌اینکه یک‌ باب کتابخانه نیز در شهرستان ابهر توسط شهرداری و اداره‌کل راه و شهرسازی در حال ساخت است که به محض تحویل افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: تجلیل از مقام کتابدار، خیرین، انجمن‌های برتر و … نیز بخشی دیگر از برنامه‌های هفته کتاب است که در سطح استان برگزار خواهد شد.

صادقی با اشاره به باز بودن همه کتابخانه‌ها و اجرای خدمات کتابخانه‌ای به صورت حضوری در استان، تصریح کرد: جشنواره کتابخوانی رضوی از پرشمارترین مسابقات در سطح کشور محسوب می‌شئد که یکی از برکاتی است که نصیب نهاد کتابخانه‌های عمومی شده و سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در آن شرکت کرده‌ بودند که یازدهمین دوره آن نیز سال‌جاری در حال برگزاری است.

وی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره کتابخوانی رضوی تا ۳۰ آذرماه در گروه سنی کودک، نوجوان و بزرگسال، با مطالعه کتاب‌های معرفی شده، می‌توانند در بخش‌های مختلفی که برای هر گروه سنی در نظر گرفته‌ شده، شرکت کنند و برای شرکت در این جشنواره می‌توانند به سامانه samakpl.ir یا کتابخانه‌های عمومی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری برای هفته کتاب