برگزاری جشنواره تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی

 مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه اصفهان جشنواره‌ای با نام «تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی» برگزار کرد که این جشنواره با معرفی ۶ طرح برگزیده در دو مقطع ابتدایی و متوسطه به کار خود پایان داد.

تجربه آموزش غیرحضوری و ابزارهای مربوط به فناوری اطلاعات برای تدریس دانشجویان و دانش آموزان یکی از اهداف آموزشی است که در ایام کرونا نقش مؤثری را ایفا کرده است و می‌توان گفت پس از گذشت حدود دو سال از زمان شیوع ویروس کرونا، آموزش الکترونیکی مهم‌ترین وجه آموزشی در شرایط کنونی به‌حساب آمد و در این دوران تجربیات بسیاری از این شیوه آموزشی کسب شد.

به گفته کارشناسان آموزشی کشور، روی آوردن به آموزش غیرحضوری که به عنوان تهدید ایجاد شده در پی همه گیری کرونا محسوب می‌شود را باید به فال نیک گرفت و از آن به مثابه فرصت بهره جست؛ در این بین استفاده از تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی در دوران پساکرونا کاربردی است و نباید از آن غفلت کرد.

مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه اصفهان جشنواره ای با نام «تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی» برگزار کرد. این جشنواره که از بهمن ماه سال ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد، در نهایت امروز (پنجشنبه-۲۰ ابان ماه) با معرفی ۶ طرح برگزیده در دو مقطع ابتدایی و متوسطه با حضور، معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، معاونان آموزش ابتدایی و متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان، رئیس آموزش و پرورش ناحیه ۳ اصفهان و معلمان و کارکنان مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان به کار خود پایان داد.

لیلا سادات ابطحی- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این برنامه با بیان اینکه نباید فرصت طلایی آموزش مجازی را از دست بدهیم، اظهار کرد: معلمان در شرایط خاص کرونا نشان دادند که همیشه حرف اول و آخر را معلم می‌زند.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط تغییر نحوه آموزش و تغییر امکانات مخاطبان روبرو هستیم، گفت: کودکان ما کودکان گذشته نیستند و آنچه معلمان انجام می‌دهند در دست کسانی قرار می‌گیرد که نگرش آنها نسبت به آینده تغییر کرده و معلمان به این موضوع آگاهند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تاکید کرد: ورود به فضای چند رسانه‌ای ما را در تعاملات جدید قرار می‌دهد که البته کشورهای پیشرفته از سال‌های گذشته به این فضا ورود کرده اند.

ابطحی با بیان اینکه فضا از ما جدا نخواهد شد، تصریح کرد: معلمان پرچمدارانی هستند که علاوه بر داشتن تجارب بسیار، ارتقای خود را نیز در نظر دارند. این تغییر فضا سبب تغییر نگاه معلمان شد و این تغییر رشد را به همراه دارد.

به گفته وی، جوهره معلم ایستایی و سکون ندارد و برگزاری این دست جشنواره‌ها صحنه هنرمندی معلمان است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به نتایج تحقیقات جدید در این حوزه از رابطه مثبت و معنادار بین مهارت، تعهد و پیشرفت فراگیر خبر داد و گفت: اینکه معلمان حمایت سازمانی ببینند در تغییر نگرش آنها نقش دارد. زمانیکه معلم احساس کند فعالیت‌های هدفمندش دیده می‌شود بهتر گام برمی‌دارد و جشنواره های تدریس این فضا را بیشتر ایجاد خواهد کرد.

ابطحی به مسئولان کشور گفت: از این فضا غفلت نکنند و حمایت داشته باشند چراکه در این جشنواره‌ها فرصت مشاهده، ترویج و ظهور خلاقیت فراهم است.

به گفته وی، معلمان باید بدانند در روش‌های نوین تدریس در دنیا چه اتفاقی افتاده و با بومی سازی آنها در جهت موفقیت گام بردارند.

محمدرضا نظریان- مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ اصفهان نیز در این برنامه با اشاره به اینکه در عصر کرونا فرصت‌ها و تهدیدهای بسیاری داشتیم؛ یکی از فرصت های خوب این دوران را که شوکی به نظام آموزش بود، تسریع تحولات آموزشی و ارتقای مهارت‌های فناور دانست و گفت: این تحولات را دانش آموز، خانواده و معلم تجربه کردند و منجر به تحولی شد که جریان یادگیری را به سمت آموزش تغییر داد.

وی با بیان اینکه واژه تدریس در ذهن با واژه اثربخشی همراه است و نشان دهنده این است که آموزش دهندگان باید با ایجاد انگیزه به یک فهم مشترک بین یادگیرنده و خود برسند، تاکید کرد: این موضوع به معنی این است که تدریس اثربخش در شیوه آموزش غیرحضوری بیشتر باید مدنظر قرار گیرد.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۳ اصفهان، خاطرنشان کرد: اکنون که پس از دو  سال آموزش غیرحضوری به سمت حضوری شدن کلاس‌های درس می‌رویم، معلمان و کادر آموزش نیاز به شایستگی‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای بیشتری دارند. معلم پسا کرونا به شایستگی در علم و هنر و آموزش و توانمندی‌های تکنولوژیکی باید تجهیز شود.

نظریان گفت: به سمت آموزش‌های ترکیبی حرکت خواهیم کرد و قدم موثر در آموزش‌های ترکیبی اثرگذاری آن است. اگر بخواهیم در آموزش مجازی به فهم مشترک بین آموزش حضوری و مجازی برسیم، زیرساخت بیشتری می‌طلبد و در وهله نخست در آموزش مجازی باید فرصت تعامل را تقویت کنیم و در آموزش مجازی باید حس و حال خوب را انتقال دهیم.

به گفته وی، برای داشتن یک تدریس موفقیت آمیز شروع خوب مهم است.

امیر پویان فر- رئیس مجتمع آموزشی مدارس دانشگاه اصفهان نیز در این برنامه با بیان اینکه آموزش و ارتقای معلمان در دوران کرونا از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: به همین منظور در مجتمع مدارس دانشگاه اصفهان، برنامه‌هایی برای آموزش بهتر معلمان انجام شد. جشنواره تجارب اثربخش تدریس در فضای مجازی نیز از همین دست برنامه ها برای ارتقای بهتر معلمان این مرکز است.

وی استفاده از شیوه‌های نوین در آموزش مجازی را ضروری دانست و گفت: چاره ای جز حرکت به سمت آموزش صددرصدی مجازی نداشتیم. بسیاری از کشورها همچون آمریکا از دهه ۱۹۷۰ به این نوع آموزش ورود کرده اند و در گذشته های بسیار دور آموزش از راه دور به شکل پستی مرسوم بوده است.

پویان فر با تاکید بر مزایای این شیوه آموزشی، تصریح کرد: در دوران پسا کرونا باید از تجارب به دست آمده در این حوزه به خوبی استفاده کرد. از این ظرفیت نباید غافل شویم؛ چراکه اکنون دانش آموزان یاد گرفته اند لب تاب و گوشی فقط برای بازی نیست و از آن می توان استفاده های بهتر و علمی تری داشت.

مریم فتاحی از دبستان دخترانه عدالت با طرح «خلاقیت و جذب دانش آموز در هنر» از دبستان دخترانه عدالت توانست رتبه اول برگزیدگان مقط ابتدایی را از آن خود کند. همچنین اسرا جعفری از دبستان پسرانه عدل دوره دوم با طرح «ارزشیابی شفاهی در فضای مجازی» و مژده وطنی از دبستان دخترانه عدالت با طرح «تکالیف مهارت محور در دروس مختلف» نفرات دوم و سوم برگزیدگان مقطع ابتدایی انتخاب شدند.

همچنین در مقطع متوسطه نیز حدیث جعفری از متوسطه عدالت دوره اول با طرح «ارزشیابی مجازی اثر بخش» رتبه اول و زینب نجاتی از متوسطه عدالت دوره اول با طرح «تدریس شاد و جذاب به کمک امکانات کلاس» و زهرا هاشمی از متوسطه عدالت دوره اول با طرح «تبدیل چالش ها به فرصت ها در فصای مجازی» به ترتیب نفرات اول تا سوم شناخته شدند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مراقب فرزندانمان در فضای مجازی باشیم