تاثیر اضافه وزن بر رشد قد در کودک

متخصص تغذیه با تاکید بر اینکه نباید از کنار اضافه وزن و چاقی در کودکان به سادگی عبور کنیم، گفت: چاقی کودک بر رشد قدی او تاثیر منفی دارد، والدین باید زیر نظر پزشک متخصص برای کودک دارای اضافه وزن و یا کودک لاغر رژیم تغذیه‌ای صحیح دریافت کنند و از دادن رژیم‌های خودسرانه پرخوری و کم‌خوری به کودک به‌شدت پرهیز کنند.

دکتر مجید هاشمی با اشاره به اینکه وزن کودک نیز هماهند وزن بزرگسالان دارای اهمیت است، اظهار است: وزن کم در کودک نشان‌دهنده این مسئله است که آن کودک تغذیه مناسبی نداشته و به مرور زمان این کمبود وزن در رشد قد او نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این متخصص تغذیه در ادامه در خصوص تبعات اضافه وزن در کودکان و به‌ویژه دختران، توضیح داد: دختران دارای اضافه وزن در آینده دچار عوارض فراوانی خواهند شد و بسیاری مواقع این عوارض پایا و ماندگار است، زمانی‌که که کودک در سنین پایین دچار چاقی می‌شود، احتمال بروز بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی- عروقی، دیابت، فشارخون، کبد چرب در سن جوانی در او افزایش پیدا می‌کند، در حالیکه این نوع بیماری‌ها در سنین پیری در افراد رخ می‌دهد.

وی افزود: عموما دختران دارای اضافه وزن به‌دلیل بلوغ زودرس، دچار کوتاهی قد می‌شوند، این مسئله در پسران دارای اضافه وزن کمتر از دختران رخ می‌دهد، نکته قابل اهمیت در کودکان دارای اضافه وزن و کمبود وزن این است که این کودکان باید با رژیم غذایی مناسب برای اصلاح وزن آن‌ها اقدام شود.

هاشمی با تاکید بر اینکه نباید از کنار چاقی در کودکان به سادگی عبور کنیم، عنوان کرد: چاقی کودک بر رشد قدی او تاثیر منفی دارد، والدین باید زیر نظر پزشک متخصص برای کودک دارای اضافه وزن و یا کودک لاغر رژیم تغذیه‌ای صحیح دریافت کنند و از دادن رژیم‌های خودسرانه پرخوری و کم‌خوری به کودک به‌شدت پرهیز کنند.

این متخصص تغذیه ادامه داد: کودکان در سن رشد قرار دارند، کمبود دریافت مواد مغذی و همچنین دریافت اضافه مواد مغذی برای کودک مضر است.

وی با اشاره به حساسیت بیش از اندازه برخی والدین بر روی وزن کودکشان، تصریح کرد: اولین مرحله درمان چاقی و لاغری تشخیص است، باید در مرحله اول باتوجه به ارزیابی سن، وزن، قد و جنس کودک سالم‌بودن، بیمار بودن و یا در معرض خطر بودن کودک را تشخیص بدهیم، قطعا تشخیص این که کودک دارای اضافه و یا کمبود وزن است بر عهده پزشک خواهد بود.

هاشمی بیان کرد: اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که کودک دارای اضافه وزن و یا کمبود وزن است، آن‌گاه باید اقدامات لازم زیر نظر پزشک صورت بگیرد، اغلب مردم کودکان چاق را سالم‌تر می‌دانند، بنابراین والدینی که کودکشان دچار کمبود وزن است، رژیم‌های نامناسب را برای افزایش وزن کودک خود اجرا می‌کنند، قطعا رژیم‌های چاقی و لاغری باید زیر نظر پزشک مجرب و بر اساس چارت رشد و فرمول‌های خاص برای فرد تجویز شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قرص یا آمپول باعث رشد قد می‌شود؟