داوران پاییز جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان معرفی شدند

معرفی داوران فصل پاییز نخستین جایزه‌ کتاب ماه و سال کودک و نوجوان و داوری آثار بخش رقابتی ششمین جشنواره اسباب‌بازی اهم اخبار امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، بنا به اعلام دبیرخانه جایزه کتاب ماه و سال کودک و نوجوان، عبدالمجید نجفی به عنوان داور بخش «داستان نوجوان»، سرور کتبی داور بخش «داستان کودک»، شکوه قاسم‌نیا داور بخش «شعر کودک»، بیوک ملکی  داور بخش «شعر نوجوان» و فرهاد مینایی داور بخش «مروّج کتاب»، فصلِ پاییز این جایزه هستند.
فرآیند انتخاب و بررسی آثار رسیده به دبیرخانه شامل کارشناسی ابتدایی، بررسی کارشناسان شورای تخصصی شامل کارگروه‌های شعر کودک، شعر نوجوان، داستان کودک و داستان نوجوان، تعیین نامزدهای دریافت جایزه از سوی کارگروه‌ها و بررسی پایانی هیأت داوران برای معرفی یک کتاب در هر ماه است.
کتاب‌های «عید اومده، عروسک‌ها» از انتشارات به‌نشر برنده جایزه مرغک سیمین تیر، «زنبوره، کجا؟ کجا؟» از نشر توت برنده مرغک سیمین مرداد و «چگونه پدر خود را نجات دهیم؟» از انتشارات هوپا برنده مرغک سیمین شهریور  در فصل تابستان ۱۳۹۹ این رویداد ادبی شدند.

داوری محصولات رسیده به بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی

هیئت انتخاب این جشنواره متشکل از فرزانه بابایی، امیرحسن سلام‌زاده و سیما مهدی‌زاده‌تهرانی ۲۲۰ محصول را بررسی و تعداد ۱۵۸ اثر را برای داوری نهایی انتخاب کردند.
داوران بخش رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی شامل نعیم تدین، سعید باباوند، غلامرضا دیزجی، علی مهری و مجید قادری ۱۵۸ محصول را در ۱۳ بخش مورد ارزیابی قرار دادند.
اسباب‌بازی‌های ایرانی در بخش‌های بهترین بسته‌بندی، بهترین تصویرسازی و شخصیت‌پردازی، برترین کیفیت تولید (در شش بخش اسباب‌بازی‌های فلزی، پلاستیکی و پلیمری، چوبی، کاغذی و مقوایی، پارچه‌ی و ترکیبی) و برترین اسباب‌بازی‌های ایرانی در پنج دسته فکر و ذهن، حسی و حرکتی، مهارتی و آموزشی، شبیه‌سازی دنیای واقعی، سازه‌ها و جورچین‌ها از سوی داوران بررسی شد.
سیدحسین خادم‌حسینی، نایب رئیس شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی به عنوان ناظر داوری بخش رقابتی این جشنواره حضور داشت.
مسئول کمیته رقابتی ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در مورد تفاوت‌های این بخش نسبت به سال گذشته گفت: امسال فقط محصولات تولید شده مورد قدردانی قرار خواهند گرفت و کیفیت تولید در اولویت این بخش است و بخش طراحی ایده اسباب‌بازی‌ها در رویداد ملی ایده‌آزاد بررسی خواهد شد.
آیدین مهدی‌زاده‌تهرانی به کیفیت محصولات رسیده به دبیرخانه جشنواره اشاره کرد و افزود: محصولاتی که در بخش رقابتی وجود دارند، دارای درجه کیفی «الف» هستند و امسال بخش زیادی از محصولات ارسال شده از سوی طراحانِ ایرانی طراحی شده‌اند و بخش طراحی ایرانی پررونق بود که این امر نویدبخش رشد طراحی در صنعت اسباب‌بازی کشور است.
دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی نیز از کیفیت محصولات و همچنین تنوع تولیدات ایرانی نسبت به دوره‌های گذشته اظهار خوشحالی کرد و گفت: کیفیت تولید محصولات ارسالی به دبیرخانه در این دوره بسیار بالا بود و در بعضی از دسته‌ها کار داوری را برای هیئت داوران دشوار کرده بود.
محسن حموله خاطرنشان کرد: برگزیدگان صنعت اسباب‌بازی ایران هم‌زمان با گشایش ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی در بهمن ۱۳۹۹ معرفی و در بخش‌های مختلف قدردانی خواهند شد.
او تاکید کرد: امسال برای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان عروسک‌های ایرانی، این بخش، جداگانه داوری و نتایج آن  اطلاع‌رسانی می‌شود.
حموله در پایان سخنانش توضیح داد که در جشنواره ششم جوایز ویژه فرهنگی و علوم‌شناختی نیز به اسباب‌بازی‌های ارسالی این بخش‌ها تعلق خواهد گرفت.

منبع:ایرنا