راهکارهایی برای بهبود صافی کف پا

رئیس کمیته پزشکی و حرکات اصلاحی هیات ورزش همگانی استان کرمانشاه گفت: با انجام برخی حرکات اصلاحی می توان ناهنجاری کف پای صاف را تا حد قابل توجهی اصلاح کرد.

ساحل طلایی با بیان اینکه وضعیت پا یک فاکتور مهم و تاثیرگذار بر عملکرد اندام تحتانی است، اظهار کرد: پا به عنوان تکیه گاه بدن از اهمیت ویژه ای در سیستم عضلانی اسکلتی برخوردار است که سه وظیفه مهم جذب نیرو، انتقال نیرو و تحمل وزن بدن را برعهده دارد.

وی افزود: پا سه قوس مهم دارد که وجود این قوس ها در کف پا این قابلیت را فراهم می کند تا وظایف خودش را بگونه ای دلخواه انجام دهد.

این کارشناس آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی یکی از مهمترین قوس های پا را قوس طولی داخلی دانست و گفت: وجود قوس طولی داخلی در فعالیت های بدنی روزانه دارای اهمیت فراوانی است، بگونه ای که اگر این قوس به صورت مطلوب شکل نگیرد، باعث بروز مشکلاتی می شود.

وی با بیان اینکه نداشتن تعادل، بی ثباتی، ناهنجاری هایی مانند زانو پرانتزی، ساییدگی کفش، خستگی و درد از مهمترین این مشکلات هستند، اضافه کرد: قوس پا موجب محدودیت هایی در فعالیت های ورزشی روزانه افراد می شود.

طلایی مهمترین فاکتورهای شکل گیری ناهنجاری کف پای را سن، جنسیت، اضافه وزن، نژاد و … اعلام کرد و گفت: از زمانی که کودک به دنیا می آید تا سن هفت سالگی و حتی گاهی تا ۹ سالگی کف پای صاف موضوعی طبیعی است و به مرور امکان شگل گرفتن قوس پا وجود دارد، اما اگر از این سن این ناهنجاری ادامه پیدا کرد به عنوان یک ناهنجاری باید به فکر اصلاح آن افتاد.

وی در خصوص تاثیر جنسیت در شکل گیری کف پای صاف هم گفت: طبق آخرین مطالعات صورت گرفته، میزان کف پای صاف در مردان بیشتر از زنان است.

این کارشناس آسیب های ورزشی و حرکات اصلاحی ادامه داد: گاهی هم اضافه وزن باعث شکل گیری پد چربی در کف پای افراد شده و اینطور به نظر می رسد که کف پای آنها صاف است.

به گفته این کارشناس ورزشی میزان شیوع کف پای صاف در میان مردمان قاره های آسیا، اروپا و آفریقا نیز متفاوت است.

وی در ادامه با  تاکید براینکه این ناهنجاری در سالهای اخیر بین کودکان شیوع زیادی پیدا کرده، اظهار کرد: موضوع اضافه وزن و چاقی کودکان یکی از مشکلات قرن ۲۱ است که شیوع ناهنجاری هایی مانند کف پای صاف را بین آنها به دنبال داشته است.

طلایی افزود: درد و حساسیت، گرفتگی در یک یا هر دو پا، تغییر در حالت راه رفتن مانند راه رفتن روی پنجه های پا و یا چرخش آنها به سمت خارج از علائم ناهنجاری کف پای صاف در بین کودکان است که والدین باید به آن دقت کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این امروزه در مراکز حراکات اصلاحی هم دستگاه هایی هستند که می توانند در شناسایی کودکانی که دارای ناهنجاری کف پای صاف هستند، کمک کند.

این کارشناس آسیب های ورزرشی و حرکات اصلاحی با بیان اینکه با انجام برخی از حرکات اصلاحی می توان این ناهنجاری را تا حد قابل توجهی در منزل درمان کرد، گفت: افرادی که کف پای صاف دارند می توانند حوله ای را روی زمین پهن کنند و سپس با انگشت های پا به آن چنگ بزنند. این کار باعث می شود که انگشت های پا جمع شده و عضلات کف پا به صورت کامل درگیر شوند.

 

به گفته این کارشناس ورزشی این حرکت را می توان در مدت پنج تا ۱۰ دقیقه در چند نوبت در طول روز انجام داد.

وی افزود: قرار گرفتن درحالت ایستاده و گذاشتن یک وردنه روی زمین و چرخش کف پا روی وردنه از دیگر حرکات اصلاحی برای درمان کف پای صاف است که می توان آن را در سه نوبت پنج دقیقه ای در طول روز انجام داد.

 

طلایی در ادامه عنوان کرد: در یک حرکت دیگر فرد باید به صورت ایستاده قرار گیرد و پاهایش را به اندازه عرض شانه باز کند و سپس پنجه پاها را به سمت خارج چرخش دهد و سعی کند روی پنجه پا بلند شود که این حرکت تقویت عضلات کف و ساق پا را به همراه دارد.

 

وی یادآورشد: این حرکت را می توان در سه نوبت و با ۱۰ بار تکرار در طول روز انجام داد.

منبع: ایسنا