گردو به کاهش برخی سرطان‌ها کمک می‌کند

یک کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: خوردن گردو ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان‌های پستان، پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد.

میترا جاودان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه مغز گردو سرشار از چربی‌های ضروری مانند امگا ۳ و آنتی اکسیدان است، بیان کرد: ترکیبات موجود در گردو تعداد باکتری‌های مفید در روده فرد را افزایش می‌دهد و چربی( ALA امگا ۳) ، منیزیم و اسید آمینه آرژنین در گردو هم می‌تواند التهاب و عوامل ناشی از آن را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه گردو یک ضد التهاب قوی است ، افزود: التهاب ریشه ی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، دیابت نوع دوم، آلزایمر و سرطان است و می‌تواند به خاطر اثرات استرس اکسیداتیو به وجود بیاید و پلی فنول‌های موجود در گردو می‌تواند به مبارزه با این استرس اکسیداتیو پرداخته و به رفع التهاب کمک کند.

جاودان یاد آور شد: امگا سه موجود در گردو می‌تواند با تنظیم چربی‌های خون موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی شود .

این کارشناس تغذیه گفت: یکی از دلایل ارتباط گردو برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع دو کمک به کنترل وزن است چراکه اضافه وزن خطر ابتلا به قند خون و دیابت را افزایش می‌دهد .

وی مواد مغذی موجود در گردو را از جمله چربی‌های اشباع نشده چندگانه  (امگا سه ) پلی فنول‌ها و ویتامینE دانست و اظهار کرد: این مواد مغذی ممکن است به عملکرد بهتر مغز، از جمله سرعت پردازش سریعتر، انعطاف پذیری ذهنی بیشتر و حافظه بهتر کمک کند و میزان امگا سه و آنتی اکسیدان موجود در گردو از سایر مغزها بیشتر می‌شود.

جاودان با اشاره به اینکه اسید الاژیک آنتی اکسیدانی است که به مقدار زیاد در گردو دیده می‌شود ، افزود : اسید الاژیک ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان را کاهش دهد که گردو به دلیل داشتن امگا سه می‌تواند به بهبود افسردگی  کمک کند.

وی گردوی ایرانی (juglans regia L) را یکی از اصلی‌ترین میوه‌های خشکبار در جهان و مهمترین گونه از خانواده گردو برشمرد و گفت : زیستگاه اصلی این گونه کوهستان های آسیای مرکزی و به خصوص ایران است.

وی افزود: تویسرکان از عمده‌ترین مناطق تولید کننده گردو در ایران تلقی می‌شود، محصولات این شهرستان به خارج از کشور صادر شده و از کیفیت بالایی برخوردار است، باغ‌های بزرگ گردو در کردستان منطقه اورامان و تیلکو در سقز فراوان هستند.

این کارشناس تغذیه توصیه کرد: گردو به همراه سایر مغزها و یا کشمش میان وعده بسیار مفیدی برای کودکان و مادران باردار است و به ویژه مغز گردو را بر روی سالادهای برگ دار یا میوه‌ای بپاشید و از گردوی آسیاب شده در غلات، نان و بیسکوییت و کیک‌های خانگی استفاده کنید.

وی باتوجه به محتوای بالا چربی اشباع نشده در گردو، افزود: گردوها بسیار فاسد شدنی هستند که  باید در ذخیره سازی دقت کنید که بهتر است گردو با پوست چوبی در محلی خشک خنک و بدون نور نگهداری شود .

جاودان با بیان اینکه مغز گردو را می‌توان به مدت شش ماه در یخچال نگهداری کنید ، در پایان تصریح کرد : مغز گردو را اگر در یخچال و فریزر قرار دهید مدت نگهداری آن یک سال افزایش می‌یابد و حتماً باید در ظروف محفوظ از هوا ذخیره شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

شکاعی؛ گیاهی اثربخش در بهبود بیماری‌های کودکان

“پامچال”، گیاهی موثر در درمان بیماری‌های تنفسی کودکان