شکاعی؛ گیاهی اثربخش در بهبود بیماری‌های کودکان

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهار کرد: گیاه شکاعی، در بیماری‌های فلج و رعشه، اثرات درمانی دارد و برای تسکین درد پشت از آن استفاده می‌شود.

محسن پویان، امروز دوشنبه یکم شهریورماه در جمع رسانه‌های گروهی با اشاره به این‌که شکاعی را با نام‌هایی، چون خارپنبه، خار پیرزن، چرخله و کنگر نیز می‌شناسند، افزود: این گیاه با طبیعت گرم و خشک و قابض و ضد سم است.

وی با اشاره به این‌که در قاعده طبق گل، اینولین وجود دارد که قبل از شکوفا شدن گل به مصرف می‌رسد، گفت: ریشه و میوه شکاعی در قطع خونریزی مؤثر است.

وی با بیان اینکه این گیاه در بیماری‌های معده و کبد و تب‌های کهنه اثرات مفیدی دارد و اثر آن در کودکان و اطفال بیشتر است، تصریح کرد: شکاعی در بیماری‌های فلج و رعشه اثرات درمانی دارد، برای تسکین درد پشت و در استعمال خارجی از ضماد برگ آن برای التیام زخم استفاده می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی درباره میزان مصرف گیاه، یادآور شد: برای تهیه جوشانده از ۲۵-۳۰ گرم گیاه خشک در نیم لیتر آب به مدت ۵-۱۰ دقیقه استفاده می‌شود که روزانه دو نوبت و هر نوبت یک استکان از آن به مصرف می‌رسد.

منبع: ایسنا