“پامچال”، گیاهی موثر در درمان بیماری‌های تنفسی کودکان

گیاه پامچال یکی از بهترین گیاهان دارویی که در درمان سینوزیت و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کودکان تجویز می شود.

 گیاه Primula vulgaris Huds گونه ای از گیاهان گلدار از خانواده Primulaceae است که بومی غرب و جنوب اروپا، شمال غرب آفریقا و بخش هایی از جنوب غربی آسیا است. این گونه از لحاظ ظاهری تا حدودی شبیه گل مغربی جنس Oenothera است، ولی این دو گونه هیچ ارتباطی نداشته و نباید با یکدیگر اشتباه شوند.

گل پامچال از گل‌های زیبای بهاری است و از اواخر اسفند تا اردیبهشت گلدهی دارد و علاوه بر جنبه زینتی آن از خواص درمانی گسترده‌ای نیز برخوردار است. گل، برگ و ریشه این گیاه قسمت‌های مورد استفاده دارویی گیاه هستند و از برگ و گل این گیاه چای و دمنوش تهیه می‌شود.

دکتر رضا غفارزادگان در خصوص این گیاه دارویی اظهار کرد: یکی از بهترین گیاهان دارویی که در درمان سینوزیت و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی کودکان تجویز می شود گیاه پامچال یا پریمولا (primula vulgaris) می باشد.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی، مهم ترین و اصلی ترین هدف درمان با این گیاه، را افزایش خلط آوری و درمان سرفه دانست و عنوان کرد: ریشه پامچال حاوی ساپونین ها، گلیکوزیدها و روغن فرار بوده و در مخلوط های چای، اغلب این دارو با رازیانه و آنیسون ترکیب می شود. همچنین این گیاه به دلیل وجود مشتقات اسید سالیسیک دارای خاصیت ضد التهابی نیز می باشد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی، دکتر غفارزادگان خاطر نشان کرد: جوشانده گیاه پامچال در درمان برونشیت های خشک کمک کننده است؛ زیرا سبب تجزیه شدن(حل شدن) موکوس می شود بنابراین تنتور پامچال را برای نوجوانان نیز می توان تجویز نمود و در این موارد ۱۰-۲۰ قطره از این تنتور برای چهار بار در روز باید مصرف گردد.

رییس پژوهشکده گیاهان دارویی تاکید کرد: همانند سایر گیاهان دارویی مصرف بیش از اندازه و خودسرانه گیاه پامچال مضر است و همراه با داروهای شیمیایی به ویژه داروهای مربوط به بیماری‌های عصبی مانند داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی همزمان مصرف نگردد.