کلارا و خورشید به ایران رسید

کتاب «کلارا و خورشید» نوشته‌ کازوئو ایشی‌گورو با ترجمه‌ شیوا مقانلو منتشر شد. این کتاب در ۳۲۸ صفحه با قیمت ۶۹هزار تومان توسط نشر نیماژ منتشر شده است.

در معرفی ناشر از کتاب «کلارا و خورشید» آمده است: «کلارا و خورشید»، نخستین رمان کازئو ایشی‌گورو بعد از دریافت جایزه‌ نوبل است. ایشی‌گورو چهار سال پس از دریافت جایزه‌ ادبی نوبل، باز هم با این کتاب نشان می‌دهد که همیشه نوبل ادبی جایزه‌ای سیاسی نیست و گاهی هم می‌شود که هیئت داوران نوبل درست به هدف زده باشند.

«کلارا و خورشید» یک اثر علمی‌تخیلی و پادآرمانشهری است که رنگ‌وبوی آثار ماندگار و بزرگ کلاسیک را هم دارد.

کازوئو ایشی‌گورو، داستان‌نویس، فیلمنامه‌نویس و موسیقی‌دان انگلیسی ‌ژاپنی، از تحسین‌شده‌ترین نویسندگان معاصر جهان به‌شمار می‌رود.

ایشی‌گورو در تمام این سال‌ها به‌شکلی مداوم و خستگی‌ناپذیر در کار خلق هنری بوده است. او در کنار نوشتن یک مجموعه‌داستان و چند داستان کوتاه پراکنده و چهار فیلمنامه و چند ترانه‌ متن برای آلبوم‌های موسیقی، بیشتر به‌عنوان رمان‌نویسی مورد توجه و تحسین واقع شده که یک‌به‌یک آثارش موفق ظاهر شده‌اند.

ایشی‌گورو سال ۲۰۱۷ به‌خاطر مجموعه‌آثار خود برنده‌ جایزه‌ ادبی نوبل شده است. بیانیه‌ کمیته‌ این جایزه او را چنین توصیف کرده: «کسی که با رمان‌هایش، رمان‌هایی نمایشگر عواطف بسیار نیرومند، ورطه‌ای را آشکار می‌کند که زیر احساس واهی ارتباط ما با جهان هستی نهفته است.»

راوی رمان کلارا یک آ.اف است. یک نمونه‌ خاص از ربات‌هایی انسان‌نما که برای همراهی کودکان و نوجوانان طراحی و ساخته شده‌اند. او در ادامه‌ مسیر مکاشفه‌گونه‌ شازده‌کوچولووارش با جوسی دختربچه‌ای که یک بیماری خاص دارد همراه می‌شود. رابطه‌ کلارا و خورشیدخان بسیار عجیب و روحانی‌ است. سروکله‌ یک ماشین دودزا پیدا می‌شود و در این میان آیا ریک در جوسی عشق حقیقی خود را یافته است؟

در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «نسل ما هنوز احساسات قدیم رو توی خودش داره، یه بخشی از وجودمون اون احساسات رو رها نمی‌کنه. حالا اون بخشی که می‌خواد احساسات رو نگه داره معتقده که درون هرکدوم از ما یک چیز دست‌نیافتنی هست، یک چیز منحصربه‌فرد که قابل انتقال نیست.»

معمولا برندگان نوبل ادبیات، کتابی که بعد از دریافت جایزه منتشر می‌کنند بدترین کتاب زندگی‌شان است چون حالا انتظارات از نویسنده به‌شدت بالا رفته و همه منتظر یک شاهکارند؛ این‌جاست که ایشی‌گورو واقعا دست به خلق یک شاهکار زده است؛ شاهکار بالاجبار…

منبع: ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب آوازی برای یک نهنگ

معرفی برترین سیستم‌های آموزش عالی جهان در سال ۲۰۲۱

معرفی کتاب چارلی و کارخانه‌ی شکلات‌سازی