زنان باردار تا پایان بارداری، واکسن کرونا دریافت نمی‌کنند

بر اساس سازمان بهداشت عمومی انگلیس (Public Health England) زنان باردار برای دریافت واکسن کووید- ۱۹ باید تا زمان تولد نوزاد صبر کنند.

به نقل از نیوز، در حال حاضر، راهنمایی‌های موقت پیش از تصویب قانونی درباره اولین واکسن‌ کروناویروس برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی منتشرشده است. این موارد جزئیات گذشته در این مورد را تایید و اعلام می‌کند، توزیع گسترده واکسن برای افراد مسن و بیماران آسیب‌پذیر بالینی انجام می‌شود. در این بررسی ذکر شده است، درحالی‌که هیچ خطر مشخصی در رابطه با بارداری مشاهده نشده، اما آزمایش‌ها بالینی خاص واکسن کووید-۱۹ در زنان باردار مانند بیشتر محصولات دارویی انجام‌نشده است.

نتایج نشان می‌دهد، اگرچه داده‌های موجود، هیچ نگرانی درباره ایمنی یا آسیب ‌در بارداری را نشان نمی‌دهد، اما عدم شواهد کافی عاملی برای این است که استفاده از واکسن کووید- ۱۹ در بارداری توصیه نشود.

اگر خانمی بعد از شروع دوره واکسیناسیون متوجه بارداری شود، باید بارداری وی به پایان برسد و سپس واکسن دریافت کند. البته مادرانی که تازه زایمان کرده و به  فرزند خود شیر می‌دهند، مجاز به دریافت واکسن هستند، اما زنان باردار به دلیل عدم اطمینان از عوارض واکسن باید واکسن را بعد از اتمام بارداری دریافت کنند.

با توجه به اینکه کودکان و جوانان در مقایسه با بزرگسالان در معرض خطر کمتری برای بیماری شدید کووید- ۱۹ و یا مرگ ناشی از سارس-کو- دو هستند، بنابراین واکسن کووید- ۱۹ به‌طورمعمول برای کودکان و جوانان زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود، مگر اینکه ازنظر بالینی آسیب‌پذیر بوده و یا در گروه افرادی قرار داشته باشند که در کار، تحصیل و یا آموزش نقش‌های مراقبتی بهداشتی و اجتماعی مشغول به کار هستند. به‌تازگی آزمایش‌های واکسن سارس- کو- دو در کودکان آغازشده است، بنابراین اطلاعات بسیار محدودی درباره ایمنی و مصون‌سازی در این گروه وجود دارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز دارد.

واکسن به افرادی که اچ‌آی‌وی دارند در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی نیز ارائه می‌شود. در این راهنما آمده است: واکسن کووید- ۱۹ به افرادی که سیستم ایمنی سرکوب‌شده و عفونت HIV دارند (صرف‌نظر از تعداد  CD۴) باید مطابق با توصیه‌ها و موارد منع مصرف بالا ارائه شود. CD۴ گلیکوپروتئینی است که در سطح سلول‌های ایمنی مانند سلول‌های تی (T) کمکی، مونوسیت‌ها، ماکروفاژها و سلول‌های دندریتیک یافت می‌شود.

این افراد ممکن است پاسخ مناسب آنتی‌بادی ارائه ندهند، بنابراین باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و از قرارگرفتن در معرض بیماری جلوگیری کنند، مگر اینکه پزشک موارد دیگری توصیه کند. همچنین باید برای افراد مرتبط با افرادی که نقص ایمنی دارند و در تماس با دیگران (محل زندگی مشترک دارند و یا از این افراد مراقبت می‌کنند) هستند نیز واکسیناسیون انجام شود.

واکسن‌های شرکت‌های مدرنا (Moderna)، فایزر (Pfizer) و آسترازنکا (AstraZeneca)  دو دوز تجویزشده به فاصله ۲۸ روز است و افرادی که دوز دوم را از دست می‌دهند یا مطمئن نیستند که در کدام مرحله از واکسن هستند، این راهنما توضیحاتی برای آنان نیز ارائه کرده است. اگر در این دوره فاصله و یا  تاخیر ایجاد شود، باید همان واکسن را دوباره استفاده کند، اما دوز اول نباید تکرار شود. باید مشخص شود که فرد کدام واکسن را دریافت کرده است و با همان واکسن دوره کامل شود.

برای افرادی که در برنامه واکسیناسیون شرکت می‌کنند و همان واکسن در محل واکسیناسیون در دسترس نیست یا اگر اولین محصول دریافت شده ناشناخته است، منطقی است که یک دوز از محصول موجود در بازار را دریافت کنند.

دکتر مری رامسی، رئیس واکسیناسیون در سازمان بهداشت عمومی انگلیس گفت: کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی در تزریق میلیون‌ها واکسن در سال از آنفلوآنزا تا MMR(ام‌ام‌آر، واکسنی برای پیشگیری از سرخک، اوریون و سرخجه) مهارت بالایی دارند. آن‌ها برای کمک به مقابله با بیماری همه‌گیر در خط مقدم این مرحله مهیج پیشگام خواهند بود. راهنمایی‌های جدید، این گروه را در ارائه واکسن کووید- ۱۹ تاییدشده حمایت خواهد کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

افراد مبتلا به کرونا داروهایشان را سرخود قطع نکنند

چند توصیه برای تقویت غذای کودک مبتلا به کرونا

چگونه نوجوان را در دوره کرونا مدیریت کنیم؟