کمبود محبت در خانواده، عامل جرائم کودکان و نوجوانان

یک روانشناس گفت: بررسی روانشناسان نشان می‌دهد که عامل بسیاری از جرائم کودکان و نوجوانان کمبود محبت در محیط خانواده است.

رضا عباسی‌راد با اشاره به این‌که یکی‌از نیازهای اساسی و مهم کودکان احساس امنیت عاطفی است، اظهار کرد: حس امنیت از طریق محبت کردن به کودک و تأیید او حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: کودک باید حس کند که پدر، مادر و اطرافیانش او را از صمیم قلب دوست دارند و او را به‌عنوان یک شخص تأیید می‌کنند، کودک در صورتی می‌تواند نگرشی مثبت و پایدار نسبت به زندگی داشته باشد که محبت و تأیید پایدار و یکنواختی از سوی خانواده دریافت کند به این ترتیب پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده باید مواظب باشند این نیاز کودک را برآورده کنند و با بخشش محبت به کودک، امنیت روانی و نیاز عاطفی او را رفع کنند.

عباسی‌راد با اشاره به این‌که در زمینه محبت به کودکان چند روش مشخص وجود دارد که عبارتنداز گفتار، رفتار و برطرف کردن نیازهایشان، عنوان کرد: درواقع در آغوش گرفتن، بوسیدن، حرف زدن، همبازی شدن، ابزار علاقه از روش‌های محبت کردن به کودکان است.

این روانشناس با بیان این‌که محبت کردن به کودکان مانند محبت به نوزادان است با این تفاوت که بر صحبت کردن با آن‌ها و تشویق به یادگیری مهارت‌هایی مانند راه رفتن، غذا خوردن و لباس پوشیدن تأکید بیشتری داریم، افزود: بچه‌های پیش دبستانی و در سن آمادگی به سرعت در بیشتر مهارت‌های فردی خود مستقل شده و احتیاج دارند برای رشد علایقشان بیشتر در دنیای پیرامون خود سیر کنند.

وی با اشاره به این‌که یکی‌از راه‌های نشان دادن محبت به نوجوانان این است که در زمان تصمیم‌گیری‌هایشان مسئولیت‌پذیری بیشتری به آن‌ها بدهیم، عنوان کرد: با چنین کاری نشان می‌هیم که برای رشد شخصیت آن‌ها ارزش قائل هستیم، آن‌ها بزودی جوانان و بزرگسالانی خواهند شد که خواه و ناخواه باید برای زندگی خود تصمیم‌گیری کنند پس باید به آنان آزادی عمل بیشتری بدهیم تا بتوانند برای حل مسائل خود از فرصت‌های پیش آمده بهتر استفاده کنند.

عباسی‌راد تأکید کرد: یکی دیگر از آثار محبت به کودکان، مصون داشتن آن‌ها از انحرافات اخلاقی است.

این روانشناس با اشاره به اثرات کمبود محبت روی کودکان، بیان کرد: ضایعات مغزی و جسمی یکی‌از این اثرات منفی است، هر چند نیاز کودکان به مهر و محبت تا حدودی شناخته شده است اما این شناخت که عشق و محبت نه تنها در پختگی عاطفی نقش دارد بلکه ساختار مغز را نیز متأثر می‌کند، یافته جدیدی است.

وی ادامه داد: اخیراً روانشناسان آلمانی در یک پژوهش گسترده دریافته­اند پرورش کودک با یک مراقب دلسوز و مهربان، کمک به تقویت ساختار مغزی و تکامل آن می­کند، مغز کودکی که دوست داشته می‌شود و یا مورد محبت قرار می­گیرد به طور کاملاً متفاوتی از مغز کودکی که همیشه متهم شده و یا مورد تهدید واقع می‌شود رشد و تکامل می­یابد، در واقع تحقیقات نشان داده­اند که عشق و محبت به طور مغایر با بی­تفاوتی، سردی و سوء استفاده در چگونگی رشد قسمت‌هایی از مغز که کنترل کننده خُلق و خو و عواطف ما هستند اثر می­گذارند.

عباسی‌راد با اشاره به این‌که یکی‌از تأثیرات مهمی که می‌تواند در نتیجه کمبود محبت در بچه‌ها ایجاد شود این است که کودک احتمالاً برای شناخت احساسات خود مشکل پیدا کند، تصریح کرد: نبود توجه و محبت کافی از جانب والدین سبب شده نتوانند به بچه خود آموزش دهند چگونه احساسات خود را به شکلی سالم مدیریت کند، در نتیجه باعث شده بسیاری از بچه‌ها نتوانند نقاط قوت و ضعف خود را تشخیص دهند.

این روانشناس با اشاره به این‌که پرخاشگری از دیگر اثرات منفی کمبود محبت در کودکان است، عنوان کرد: پرخاشگری را رفتاری تعریف کرده‌اند که به قصد آزار و صدمه زدن به فردی دیگر، خود یا اشیا باشد، پرخاشگری در جامعه ما در بسیاری افراد ازجمله کودکان تا حدود زیادی شایع است.

وی افزود: یکی‌از عوامل بروز پرخاشگری کمبود محبت است، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند که بیشتر کودکان پرخاشگر والدین خشن و متخاصمی داشته‌اند یعنی نه تنها کودک آن‌ها از محبت لازم بهره‌مند نبوده، بلکه از الگوی پرخاشگری موجود در خانواده هم تأثیر پذیرفته بود.

عباسی‌راد با اشاره به این‌که یکی دیگر از آثار محبت به کودکان، مصون داشتن آن‌ها از انحرافات اخلاقی است، عنوان کرد: پدر و مادر می‌توانند با دادن محبت خود به کودک جلوی بسیاری از لغزش‌های او را بگیرند، چون کمبود محبت می‌تواند یکی‌از عوامل قوی و تأثیرگذار در سوق دادن کودکان و نوجوانان به سوی بزهکاری باشد.

این روانشناس بیان کرد: بررسی روانشناسان نشان می‌دهد که عامل بسیاری از جرائم کودکان و نوجوانان کمبود محبت در محیط خانواده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

کتاب در سبد خانوار خانواده های ایرانی جای بگیرد

خانواده شاد واقعی چه کارهایی انجام می دهند؟

چه موقع به مشاوره خانواده نیاز داریم؟