نظارت صحیح و آگاهانه والدین بر فعالیت فرزندان در فضای مجازی

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: شیوع و گسترش کروناویروس در جامعه و مشکلات ناشی از آن مناسبات انسانی، اقتصادی و اجتماعی را با شرایط دشوار و همه جانبه ای مواجه کرده و باعث شده خانواده ها و مدارس بیش از گذشته به آموزش های مجازی و آنلاین توجه کنند و فصل جدیدی در آموزش و تربیت فرزندان در فضای مجازی آغاز شده است.

مهرداد هوشمند اظهار کرد: محدودیت ها و تنگناهای دوران بد کرونا و قرنطینه خانوادگی و طولانی شدن این شرایط سخت و ناگوار، مشکلاتی را از نظر جسمی، روحی و روانی برای اعضای خانواده به ویژه کودکان و نوجوانان از نظر آموزش، تربیت و اوقات فراغت ایجاد کرده که ضرورت دارد والدین با آگاهی و دقت بیشتر نقش خلاق و مهم و آموزشی خود را به عنوان مربیان در خانه  به خوبی ایفا کنند و از آسیب ها و تهدیدات فضای مجازی فرزندان را آگاه و مراقبت کنند.

وی افزود: در این شرایط که شیوه آموزش و یادگیری تغییر یافته و انتقال مفاهیم و محتوای دروس از طریق فضای مجازی و آموزش های آنلاین صورت می گیرد و یادگیری و آموزش در خانه قوت بیشتری گرفته و فراگیران قادر به حضور در مدرسه و محیط های آموزشی نیستند، والدین باید نظارت های خود را بر آموزش های فرزندان بیشتر کرده و هماهنگی خود را با معلمان بیشتر کنند.

این مدرس آموزش خانواده مطرح کرد: ضرورت دارد خانواده ها تلاش کنند محیط خانه و روابط خانوادگی را به فضایی امن، شاد و صمیمانه تبدیل کنند و فرزندان از همراهی با والدین احساس امنیت کرده و لذت بیشتری ببرند بنابراین می طلبد خانواده ها سواد اطلاعاتی و رسانه ای خود و فرزندان را ارتقاء بخشند و تأثیرات مثبت و منفی استفاده از وسایل و تکنولوژی های جدید ارتباطی را به فرزندانشان گوشزد کنند.

وی در ادامه گفت: داشتن دانش و سواد رسانه ای و استفاده درست و مطلوب از وسایل ارتباطی و شبکه های مجازی و آشنایی با نقاط قوت و آسیب ها و تهدیدات این وسایل یک ضرورت اساسی است و لازم است که همراه توسعه این فناوری ها در جامعه، دانش و آگاهی های والدین و فرزندان نیز توسعه یابد.

هوشمند یادآور شد: واقعیت این است که حضور آگاهانه خانواده ها در فضای مجازی و آموزش های غیرمستقیم به فرزندان به آنها کمک می‌کند تا وارد هر سایت و کانالی نشوند و از هر فروشگاه مجازی خرید نکنند و فریب تبلیغات دروغین را نخورند و در هر گروه و جمع مجازی عضو نشوند و از کانال های آموزشی معتبر و رسمی استفاده کنند و نحوه و میزان استفاده خود از فضاهای مجازی را محدود و مدیریت کنند.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی در پایان خاطرنشان کرد: گذراندن زمانی طولانی فرزندان در شبکه های مجازی و استفاده نامتعارف و نامعقول از این رسانه ها موجب مشکلات جسمی، روحی و روانی، آموزشی و تربیتی برای آنها خواهد شد که نظارت و مدیریت صحیح و آگاهانه والدین را بر فعالیت های آنها ضروری می سازد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

مهمترین چالش‌های آموزش مجازی

گوش شنوای بچه‌ها در فضای مجازی باشیم

استفاده از ظرفیت مجازی برای پرورش توانمندی و خلاقیت کودکان