سلامت روانی کودکان به شیوه تعامل والدین با آنها وابسته است

یک روانشناس گفت: بهداشت روانی کودکان به شیوه تعامل والدین با آنها وابسته است.

دکتر داوود کردستانی اظهار کرد: خانواده نقش اساسی در حفظ سلامت روانی، اجتماعی و جسمانی کودکان و والدین دارد.

وی افزود: پدر و مادران در تلاش برای فراهم ساختن بهترین امکانات در خانه هستند اما ممکن است به شیوه صحیح آنها را در اختیار فرزندانشان قرار ندهند زیرا هنوز روش ثابت شده کاملی در خصوص شیوه پرورش کودکان ابداع نشده است.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان افزود: شیوه‌های پرورشی عجولانه، سهل‌انگارانه و نامنظم سهم مؤثری در ایجاد مشکلات رفتاری و عاطفی نوجوانان دارند درحالی‌که روش‌های پاسخگو و مولد از ایجاد این مشکلات جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: منظور از شیوه فرزندپروری روش‌هایی است که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار می‌گیرند و بیانگر نگرش‌های است که آنها نسبت به فرزندان خود دارند و همچنین شامل معیارها و قوانینی بوده که برای فرزندان خویش وضع می‌کنند.

کردستانی گفت: باید پذیرفت که رفتارهای فرزند پروری به‌واسطه فرهنگ، نژاد و گروه اقتصادی تغییر می‌کند.

این روانشناس اظهار کرد: کودکانی که با تکنیک‌های دموکراتیک پرورش می‌یابند احتمال بیشتری دارد که دارای احساس کفایت مقاوم و تعیین‌کننده پرورش پیدا کنند.

وی گفت: کودکانی که با تکنیک پرورش اختلال طلبانه پرورش می‌یابند احتمال بیشتری دارد که دارای اضطراب بالا، احترام به نفس پایین، از نظر اجتماعی احساس کفایت کمتر می‌کنند و توازن اجتماعی کمتری داشته باشند.

کردستانی اضافه کرد: کودکانی که با تکنیک‌های پرورشی آسان‌گیر پرورش می‌یابند به سمت عدم اطاعت، لوس شدن و عملکرد پایین در مدرسه و تمایل به رفتار ضداجتماعی بزرگ می‌شوند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان گفت:  در روش‌های مستند فرزندپروری به عواملی از جمله بهبود مهارت‌های اجتماعی در فرزندان، اختصاص فرصتی برای مکالمه با آنها، تشویق در انجام امور، اصرار به برقراری نظم و انضباط به‌جای تنبیه و عدم انتقال استرس‌های ناشی از محل کار به خانه و خانواده و پرورش افراطی فرزندان تأکید می‌شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آموزش رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کودکان