افراد مبتلا به کرونا داروهایشان را سرخود قطع نکنند

متخصص بیماری‌های داخلی گفت: تحقیقات مشخص کرده است که کمبود ویتامین دی باعث ابتلای شدیدتر افراد به کرونا می‌شود.

سعیده جهانبانی در خصوص بیماری کرونا و مراقبت‌های آن اظهار کرد: با فرا رسیدن فصل سرما بیماری کرونا در ایران و جهان افزایش پیدا کرده است، به همین دلیل بهتر است تا مردم تشویق شوند از خودشان در برابر ویروس کرونا محافظت کنند. افراد باید با  رعایت توصیه‌هایی از جمله  فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شست‌وشوی دست‌ها که از ابتدای بیماری کرونا صورت گرفته است از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمایند.

وی افزود: ماسک استفاده شده باید حتما از بینی تا  زیر چانه را بپوشاند، نیازی به استفاده از ماسک فیلتردار یا ماسک‌های پلاستیکی نیست. کودکان بالای دو سال نیز حتما باید از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک برای کودکان زیر دو سال توصیه نمی‌شود. شست‌وشوی دست‌ها باید بسیار انجام شود. به‌هیچ عنوان افراد دست آلوده را به صورت خود نزنند. برای برداشتن ماسک از اطراف گوش‌ها استفاده شود. افراد زمانی که از بیرون وارد خانه می‌شوند، باید حتما  دست‌های خود را بشویند بنابراین افراد می‌توانند با استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی و شستن دست‌ها در برابر کرونا از خود مراقبت نمایند.

برای افزایش ایمنی بدن ورزش کنید/ کمبود ویتامین دی باعث ابتلا به نوع شدیدتر کرونا می‌شود

این متخصص بیماری‌های داخلی افزود: در بحث خودمراقبتی مربوط به اپیدمی کرونا چند نکته دیگر نیز باید در نظر گرفته شود. این موارد شامل خوردن غذای سالم، مصرف ویتامین دی و  ورزش کردن است. توصیه می‌شود برای افزایش سیستم ایمنی پنج روز در هفته و روزانه ۳۰ دقیقه پیاده روی که باعث افزایش ضربان قلب می‌شود انجام گیرد.  ورزش در دوران بیماری کرونا باید با  رعایت فاصله اجتماعی و در مکان خلوت انجام شود. تحقیقات مشخص کرده است که کمبود ویتامین دی باعث ابتلای شدیدتر افراد به کرونا می‌شود.

وی ادامه داد: مردم باید در صورت بیمار شدن علائم خود را نادیده نگیرند؛ یعنی در صورت بروز هر  علامتی  مبنی بر سرماخوردگی ، آنفلوآنزا و… با پزشک در تماس باشند  و مشاوره بگیرند. هرچند اگر افراد علائم شدید نداشته باشند می‌توانند به ماندن در خانه و با ارتباط آنلاین با پزشک درمان خود را پیگیری کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در مورد اینکه آیا افرادی که بیمار می‌شوند نیاز به تست دارند، گفت: اگر بیمار علائم سرماخوردگی پیدا کند ما فرض را بر این می‌گذاریم که این شخص دچار بیماری کرونا شده است به خصوص اگر مریض علائمی مانند تب شدید، احساس خستگی، بدن درد و سردرد داشته باشد و یا اینکه اخیرا احساس بویایی و چشایی خود را از دست داده باشد. این  شخص باید با پزشک در تماس بوده و در خانه بماند. من زمانی که شخص علائم تیپیک کرونا دارد توصیه به تست نمی‌کنم.

کودک مبتلا به کرونا

چند روز باید در قرنطینه باشیم؟

وی ادامه داد: دو گروه باید خودشان را در خانه قرنطینه کنند؛ گروه اول افرادی است که تست‌شان مثبت شده و علائمی هم ندارند و گروه دوم افرادی است که علامت‌دار شده‌اند. این افراد باید در خانه  مانده و طول زمان قرنطینه را در خانه رعایت کنند. قرنطینه در افرادی که علائمشان شدید نبوده، در بیمارستان بستری نشده‌اند و علائمی مانند سرفه، تنگی تنفس، تب، درد قفسه سینه  و… رفع شده حدود ده روز است. این افراد برای بازگشت به محیط‌ کار، دانشگاه و …  احتیاجی به تست مجدد ندارند فقط این افراد باید همچنان فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها  را رعایت نمایند.

جهانبانی خاطرنشان کرد: قرنطینه برای افرادی که بیماری آن‌ها شدید است و در بیمارستان بستری شده‌اند و نقص سیستم ایمنی دارند ۲۰ روز است؛ یعنی اینکه  اگر فرد یک هفته اول بروز علائم در بیمارستان بستری شود باید دو هفته دیگر نیز در خانه قرنطینه باشد، البته به شرطی که تب بیمار قطع شده و علائم بهبود پیدا کند. در مورد افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند نیز باید بگویم که این افراد حتما باید تست داده و در صورتی که تست‌شان منفی باشد از قرنطینه خارج شوند.

وی در مورد ماسک زدن در خانه در ارتباط با افراد بیمار گفت: شخصی که  قرنطینه می‌شود باید اتاقش جدا  شده و اتاق تهویه مناسبی داشته باشد. اگر برای خانواده مقدور است سرویس بهداشتی و حمام بیمار جدا باشد. وقتی فرد بیمار در اتاق تنها است نیازی به استفاده از ماسک نیست، اما وقتی فرد دیگری از خانواده به اتاق بیمار وارد می‌شود باید حتما از ماسک استفاده شود.

مدت زمان ناقل بودن افراد مبتلا به نوع شدید کرونا ۲۰ روز است

این متخصص بیماری‌های داخلی در مورد زمان ناقل بودن افراد برای بیماری کرونا عنوان کرد: زمان ناقل بودن افراد بیمار برای اشخاصی که شدید به  بیماری دچار نشده‌اند ۱۰ روز و برای افرادی که به صورت شدید به بیماری مبتلا شده‌اند ۲۰ روز است. ایمنی که‌ بعد از بیماری در افراد مختلف به وجود می‌آید متفاوت است بنابراین احتمال ابتلای مجدد به بیماری کرونا نیز برای این افراد وجود دارد. به همین دلیل شخصی بهبود یافته برای بازگشت به جامعه باید پروتکل‌ها را رعایت نماید.

علائم کرونا در کودکان

تست خون برای کرونا تست ارزشمندی نیست

وی در مورد تست‌های منفی کاذب خاطرنشان کرد: اولا که تست منفی کاذب  همیشه وجود دارد؛ یعنی در هر زمانی از بیماری چه از ابتدای ابتلا به بیماری تا زمان بهبود درصدی منفی کاذب وجود دارد. شخصی که علائم واضح و  تیپیک دارد حتما باید قرنطینه شود به همین دلیل ما تاکید نداریم که این شخص تست بدهد زیرا ممکن است تست منفی شده و شخص جرات خروج از قرنطینه را به دست آورد. نکته مهم دیگر این است در میان تست‌های مربوط به بیماری کرونا تست خون به هیچ وجه تست ارزشمندی برای ما نیست و اطلاعات مهمی را به پزشک بیمار نمی‌دهد.

جهانبانی در مورد قرنطینه افرادی که با شخص بیمار در تماس هستند، گفت: اگر افراد با بیمار با فاصله کمتر از دو متر و در بازه زمانی بیش از  ۱۵ دقیقه  بدون ماسک در  ارتباط قرار گرفتند باید برای ۲ هفته خود را قرنطینه نمایند. این موضوع شامل افرادی که از بیمار مراقبت می‌کند نیز می‌شود.  از زمانی که فرد  بیمار بهبود یافت مراقبین باید دو هفته قرنطینه شوند. اگر فرد مراقب خود در گذشته کرونا گرفته و تازه بهبود یافته نیازی نیست که مجدد قرنطینه شوند.همچنین  افرادی که در یک خانواده بوده و به بیماری مبتلا می‌شوند نیز نباید در یک جا قرنطینه شوند.

وی افزود: علم ثابت کرده است که واکسن بر درمان بیماری موثر است اما متاسفانه هنوز در کشورهای تولید کننده نیز واکسیناسیون عمومی شروع نشده است، اما این دلیل نمی‌شود تا  به امید واکسن اصول بهداشتی و پروتکل‌ها توسط افراد رعایت نشود.

افراد مبتلا به کرونا نباید داروهایشان را قطع کنند

این متخصص بیماری‌های داخلی در رابطه با داروهای مربوط به بیماری کرونا و درمان گفت: بیماران از ما سوالات بسیاری می‌پرسند. مثلا می‌پرسند آیا داروهایی که مصرف می‌کنم را ادامه بدهم یا خیر؟  اولا اینکه افراد نباید داروهایی که برای بیماری می‌خورند را قطع کنند و با پزشک خود در تماس باشند. افراد مبتلا در دوران  قرنطینه باید آب و مایعات،  لبنیات، میوه و سبزیجات، غذاهای پروتئین‌دار و داروها را مصرف نماید. دارو نیز باید با نظر پزشک و متناسب با علائم بیمار باشد. بیمار باید استراحت کرده و ورزش‌های سبک در خانه را اجرا نماید. افراد می‌توانند در صورت داشتن سردرد و بدن درد از استامینوفن استفاده کند و اگر با آن دارو بهبود پیدا نکردند می‌توانند از ناپروکسن استفاده کنند و  برای سرفه‌ها نیز می‌توان از شربت برم هگزین  استفاده کرد.

وی در مورد استفاده از دگزامتازون و کورتون برای درمان کرونا  اضافه کرد: در استفاده از این  دارو پزشک تصمیم گیرنده است. استفاده از این دارو در هفته اول به هیچ عنوان برای بیماری توصیه نمی‌شود، اما در هفته دوم که بیمار دچار تنگی تنفس می‌شود پزشک می‌تواند از این دارو برای  نجات جان مریض استفاده نماید.

جهانبانی در خصوص محدودیت‌های اعمال شده در خصوص کاهش بیماری کرونا عنوان کرد: از ابتدای بیماری کرونا کشورهایی که در جلوگیری از این بیماری موفق‌تر بودند توانستند با یک قرنطینه اصولی تعداد مبتلایان را پایین بیاورند. بنابراین  قرنطینه کردن در صورتی که  با مطالعه و  به صورت کارشناسی شده با سنجش جوانب آن انجام گیرد بسیار موثر است.

وی عنوان کرد: اگرچه توصیه می‌شود که اگر بیمار علائم خفیفی دارد درخانه بماند اما اگر این علائم در انتهای هفته اول بهبود نیافته و تب بیمار بعد از پنج روز شدیدتر شده و  قطع نشود حتما باید به پزشک مراجعه نماید. اگر بیمار سرفه‌های خفیفی دارد نیازی به سیتی‌اسکن نیست اما اگر سرفه‌ها  شدید باشد و درد قفسه سینه شدیدتر شود بیمار نیاز به سیتی اسکن دارد. همچنین افرادی که بیماری زمینه‌ای مانند آسم، دیابت، ناراحتی  سن بالای ۶۵ سال، چاقی مفرط و… دارند در صورت بروز علائم  باید سریعا به پزشک مراجعه نمایند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لزوم تدوین برنامه های حمایتی از کودکان در شرایط کرونایی

نوزادان گروه پُرخطر در ابتلا به کرونا

چند توصیه برای تقویت غذای کودک مبتلا به کرونا