چگونه نوجوان را در دوره کرونا مدیریت کنیم؟

یک روانشناس، با تاکید بر اهمیت نقش پدر و مادر بر مدیریت دوره نوجوانی، یادآور شد: امروزه یک مشکل بزرگ به همه مشکلات و چالش های نوجوان افزوده شده و آن پدیده چالش برانگیز کروناست.

روزبه صفابخش، نوجوانی را یکی از دوره های حساس زندگی هر فرد دانست و اظهار کرد: نوجوانی را دوره گذار از کودکی به جوانی می دانیم و لذا با دگرگونی ها و اتفافات بزرگی همراه است.

وی با بیان اینکه پیامدها و مشکلات دوره نوجوانی در سه حیطه روانی، اجتماعی و فیزیکی بررسی می شود، گفت: نوجوان دچار چالش های روانی همچون کلافگی، حساسیت بیش از اندازه، پرخاشگری، حواس پرتی و افسردگی است.

این روانشناس، با بیان اینکه پدیده نوظهور کرونا موجب شده شاهد تشدید علائم روانی در افراد به ویژه نوجوانان باشیم، تصریح کرد: خانواده ها باید چالش های دوران نوجوانی را بشناسند و به ویژه در ایام کرونا، سعی در کاهش این علائم با مدارا کردن کنند.

صفابخش، دستیابی به هویت اجتماعی را یکی از اصلی ترین ویژگی های نوجوانی دانست و عنوان کرد: نوجوان هویت خودش را گم کرده و به دنبال چرایی زندگی و به وجود آمدن خود و اهداف آینده است لذا احساس سردرگمی می کند. در واقع نوجوان برای رسیدن به هویت اجتماعی در بحث های ایدئولوژی، سیاسی، اقتصادی و… ورود می کند و نه گفتن و عدم پذیرش نظر دیگران را یاد می گیرد.

وی نوجوانی را دوره ایجاد توقع والدین و فرزندان نسبت به هم دانست و اضافه کرد: هم والدین و هم نوجوان ادعای درست بودن تفکرات خود را دارند و هر دو، طرف مقابل را نفی می کنند لذا این بیان توقعات منجر به شکل گیری هویت اجتماعی در نوجوان می شود و والدین باید قدرت تحمل خود را بالا ببرند.

این روانشناس، با بیان اینکه تغییرات فیزیکی نوجوان از جمله افزایش وزن و قد موجب به هم ریختگی جسمی او می شود، تاکید کرد: تغییر ویژگی های ظاهری و صدایی موجب می شود نوجوان اجتماع گریز شود و بیشتر تمایل به حضور در خانه داشته باشد و در جمع ها و میهمانی ها حضور پیدا نکند.

صفابخش، نوجوانی را یک دوره طبیعی در روند رشد انسان دانست؛ نه یک پدیده عجیب و غریب و گفت: نوجوان نه کودک است و نه جوان و لذا برخی از کارهای او با کودکی مرتبط است و برخی دیگر نشانه های جوانی است؛ در این صورت نقش خانواده و جامعه در گذار از نوجوانی بسیار پررنگ است.

وی نوجوانی را تلفیق ژنتیک و محیط دانست و تصریح کرد: تحقیقات علمی و روانشناختی ثابت می کند که اثرگذاری ژنتیک در شکل گیری هویت فردی و اجتماعی افراد کمتر از ۱۵ درصد بوده و اثرگذاری محیط بیش از ۸۵ درصد است لذا یکی از اصلی ترین مولفه های محیطی خانواده است، اما متاسفانه خانواده این نقش مهم را به مدرسه واگذار کرده است.

این روانشناس، با تاکید بر اهمیت نقش پدر و مادر بر مدیریت دوره نوجوانی، یادآور شد: امروزه یک مشکل بزرگ به همه مشکلات و چالش های نوجوانان افزوده شده و آن پدیده چالش برانگیز کروناست، زیرا در گذشته نوجوانان به مدرسه می رفتند و با معلمان و همسالان خود در ارتباط بودند و ورزش و تفریح می کردند و زمان محدودی را با خانواده می گذراندند، اما اکنون ساعات حضور آنان در خانه بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه حضور نوجوان در فضای مجازی به یکی از تعارضات رفتاری خانواده ها تبدیل شده است، گفت: قبلا خانواده ها موافق استفاده فرزندان از فضای مجازی نبودند، اما اکنون به بهانه کلاس های آنلاین باید این شرایط را برای فرزندان خود فراهم کنند لذا چالش استفاده از فضای مجازی به سایر چالش های نوجوان افزوده شده و وقت زیادی را در فضای مجازی سپری می کند.

صفابخش، از والدین خواست در این دوران از کنایه زدن، داد و بیداد کردن، سرزنش کردن، درگیری، غرغر کردن و… با نوجوان پرهیز کنند و متذکر شد: اکنون درس خواندن در فضای مجازی والدین را با چالش مواجه کرده و کمتر به مشکلات دوره نوجوانی می پردازند لذا از پدر و مادرها می خواهیم به جای داد و بیدار و پرخاشگری، شرایط سخت روانی و اجتماعی نوجوان را درک و با او ارتباط نزدیک برقرار کنند تا حرف شنوی بیشتری از خودش بروز دهد و با خانواده همراه شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

۵ نشانه اول مشکلات روانی کودکان و نوجوانان

رفتارها و ویژگی های شاخص والدین موفق در تربیت فرزندان

اهمیت مدیریت اوقات فراغت در تربیت کودکان