معرفی کتاب آرزوهای بزرگ

آرزوهای بزرگ یا انتظارات بزرگ (Great Expectations)، رمانی است از چارلز دیکنز، نویسنده شهیر انگلیسی، که ابتدا به صورت داستان دنباله‌دار از دسامبر ۱۸۶۰ تا اوت ۱۸۶۱ میلادی در هفته‌نامه «سراسر سال» به چاپ رسید.

وقایع این کتاب که به صورت خودزندگی‌نامه از قول شخصیت اصلی داستان، کودکی یتیم موسوم به «پیپ» نگاشته شده‌است، از سال ۱۸۱۲، هنگامی که او هفت سال دارد، تا زمستان ۱۸۴۰ اتفاق می‌افتد. آرزوهای بزرگ را می‌توان به نوعی زندگی‌نامهٔ خودنوشت شخص دیکنز نیز دانست که همچون آثار دیگرش تجربیات تلخ و شیرین او از زندگی و مردم را نمایان می‌سازد.  این رمان‌نویس برای خلق «آرزوهای بزرگ» هشت ماه وقت صرف کرد.

پیپ هفت ساله، زندگی محقر و فروتنانه‌ای را در کلبه‌ای روستایی، با خواهری بدخلق و سختگیر و شوهر خواهرش «جو گارجری» آهنگری پرتوان، مهربان و نرم‌خو می‌گذراند. او که روزی برای سر زدن به قبر مادر و پدرش به گورستان می‌رود، به طور اتفاقی با یک زندانی فراری محکوم به اعمال شاقه به نام «آبل مگویچ» روبرو می‌شود. آن زندانی، داستانی ترسناک برای پیپ سر و هم می‌کند تا کودک نانی برای رفع گرسنگی و سوهانی برای رهایی او از غل و زنجیری که به دست و پایش بسته‌ شده است، بیاورد پیپ هم از روی ناچاری و هم از دل‌ رحمی او را یاری می‌کند.

مدت زمانی از آن ماجرا می‌گذرد و پیپ کوچک، توسط زنی میانسال و ثروتمند موسوم به «میس هاویشام» (یکی از استادانه‌ترین شخصیتهای خلق‌شده توسط دیکنز) اجیر می‌شود تا گهگاه برای همنشینی و سرگرم‌نمودنش پیش او بیاید. هاویشام که در گذشته‌ای دور و به هنگام عروسی، معشوقش او را بیرحمانه ترک گفته، از آن زمان، به زنی دلسرد و انتقام‌جو بدل گشته‌است. او «اِستِلا»، دخترکی زیبا، اما گستاخ و مغرور را به فرزندی پذیرفته است تا به او بیاموزد که چگونه مردان را به بازی گرفته و بدینسان انتقام خویش را توسط او از مردان بستاند. پیپ کوچک در آن خانه به استلا دل می‌بندد و تحت تأثیر توهین‌ها و آزارهای دخترک، نخستین آرزوهایش مبنی بر ترک زندگی محقر و روستایی و زیستن چون نجیب‌زادگان، در او نقش می‌بندد.

آرزوهای بزرگ داستانی از دردها و مشقت‌هایی است که امکان دارد هر فردی در زندگی خود با آن‌ها روبه‌رو شود. سختی‌هایی که حتی ممکن است هر فردی را از انسانیت دور کند. این کتاب به شما نشان می‌دهد ثروت باعث تغییر شخصیت نمی‌شود و برای رسیدن به خود واقعی و یافتن انسانیت درون خود باید در مسیر درست قرار بگیرید.

چارلز دیکنز در این کتاب به وسیله اعمال و رفتار شخصیت‌ها تضاد بین صفات مانند خوبی و بدی، خساست و بخشش، سنگدلی و جوانمردی را به تصویر می‌کشد. این همان تصویر آرمانی و واقع‌گرایانه است که باعث درخشیدن آثار چارلز می‌شود.

  • نویسنده: چارلز دیکنز
  • کشور: بریتانیا
  • زبان: انگلیسی
  • گونه:  رمان
  • ناشر: چاپمن و هال
  • گروه سنی: ۱۲ سال به بالا, گروه سنی د, کتاب ۱۰ – ۱۲ سال, کتاب ۱۳ سال به بالا

این رمان توسط مترجمانی چون محمدرضا جعفری، فرح داوچی و ابراهیم یونسی به فارسی ترجمه و به دست مترجمان دیگری چون مهدی سحابی و محسن سلیمانی برای نوجوانان کوتاه نویسی شده است.

آرزوهای بزرگ

درباره ی نویسنده کتاب آرزوهای بزرگ:

چارلز دیکنز (Charles Dickens) در ترسیم زندگی مردم تهیدست و ستم دیده جامعه خود بسیار توانا بود و مردم انگلستان عاشق آثار او شده بودند و در زمان حیاتش محبوبیتی زیادی در بین مردمانش داشت. دیکنز از مردم جامعه خود اطلاعات زیادی داشت که از آن‌ها با استفاده از قدرت تخیل، قلم روان و توانمندش داستان‌هایی دلنشین و مجذوب کننده به رشته‌ی تحریر درمی‌آورد.

دیکنز ۵۸ سال عمر کرد و در طول زندگی‌اش برای خواندن آثار خود به سراسر انگلستان سفر می‌کرد و در تالارهای عمومی آن‌ها را می‌خواند. سفرهای دائمی که او برای خواندن آثارش داست منجر شد تا از قدرت جسمانی او بکاهد و در مدت زمانی کوتاه از دنیا رفت.

گزیده ای از کتاب آرزوهای بزرگ:

یک روز عصر که هوا خیلی سرد بود و کم کم رو به تاریکی می‌رفت، پیپ به تنهایی به قبرستان کلیسا رفت.

باد به شدت در اطرافش زوزه می‌کشید. پیپ به سنگ قبر پدر، مادر و پنج برادر کوچکش نگاه کرد و برای اولین بار درک کرد همه آن‌ها مرده و برای همیشه ترکش کرده‌اند. احساس تنهایی و ترس وجودش را فرا گرفت و شروع به گریه کرد. در همین لحظه، ناگهان صدایی فریاد زد: صدایت را ببر…

و ناگهان پیپ مردی قوی هیکل را در برابرش دید.

مرد با خشم او را در میان دستان تنومندش که به وسیله خارها و نیش گزنه‌ها زخمی شده بود گرفت.

پیپ به شدت ترسید. قبلاً هرگز آن مرد را ندیده بود. مرد لباس‌های کهنه و کثیفی به رنگ خاکستری به تن داشت و زنجیری آهنین به دور قوزک پایش به چشم می‌خورد. لباس‌هایش و دستمال گردنی که دورگردنش بسته بود خیس و گل‌آلود بودند.

مرد غرید: اسمت چیست؟
پیپ با ترس گفت: پیپ آقا.
مرد پرسید: کجا زندگی می‌کنی؟
پیپ به کلبه‌ای که حدود یک مایل دورتر از آن‌جا قرار داشت اشاره کرد.

آرزوهای بزرگ

انیمیشن کارتونی آرزوهای بزرگ

انیمیشن کارتونی آرزوهای بزرگ محصول کمپانی (Burbank Films Australia) بربنک فیلم استرالیا است که در سال  ۱۹۸۳ ساخته شد.

معرفی فیلم آرزوهای بزرگ

از این رمان مشهور تا کنون فیلم‌های سینمایی و سریال‌های زیادی ساخته شده است. در ادامه به اختصار به توضیح آن‌ها می پردازیم.

فیلم سینمایی آرزوهای بزرگ محصول سال ۱۹۱۷

نخستین اقتباس سینمایی، از رمان مشهور آرزوهای بزرگ در سال ۱۹۱۷ منتشر شد. این فیلم صامت درام به کارگردانی «رابرت وینولا» و «پل وست» است.

فیلم سینمایی آرزوهای بزرگ محصول سال ۱۹۳۴

 نخستین اقتباس سینمایی ناطق از رمان «آرزوهای بزرگ» یک فیلم سیاه‌ وسفید آمریکایی به کارگردانی «استوارت واکر» است که در سال ۱۹۳۴ منتشر شد. منتقدان سینما، این فیلم را نسبت به نسخه ۱۹۴۶ آن (به کارگردانی دیوید لین) فیلم ضعیف‌تری می‌دانند. نکته جالب آنکه در هر دو نسخه، «فرانسیس آل سالیوان» در نقش «آقای جَگرز» ظاهر شد.

سریال تلوزیونی آرزوهای بزرگ محصول سال  ۲۰۱۱

مینی سریال دیگری از آرزوهای بزرگ در سال ۲۰۱۱ به کارگردانی برایان کیرک ساخته شد. این سریال اولین بار در کریسمس سال ۲۰۱۱ میلادی در تلویزیون انگلستان نمایش داده شد.

فیلم سینمایی آرزوهای بزرگ محصول سال ۲۰۱۲

آخرین اقتباس از این رمان در سال ۲۰۱۲ منتشر شد. این فیلم در سبک درام و به کارگردانی مایک نیوول است.

مرتبط:

معرفی کتاب خطای ستارگان بخت ما

معرفی کتاب رام کننده ی باد

معرفی کتاب داستان بی‌پایان

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی