چه کتابی برای کودکان مفید است؟

نویسنده کتاب «ماه ماهی» گفت: با توجه به وجود کتاب‌های زرد در بازار، باید کودکان را به درستی برای انتخاب کتاب مناسب راهنمایی کنیم.

مریم بیات‌تبار در رابطه با نویسندگی در حوزه کودک و نوجوان، اظهار کرد: دنیای کودکان و نوجوانان، دنیایی شادتر، امیدبخش‌تر، زیباتر، مهربان‌تر و متفاوت‌تر از دنیای بزرگ‌ترها است و طبیعتاً نوشتن در این حوزه جذاب‌تر از حوزه‌های دیگر بود و برای من نیز حوزه‌ای آرامش‌بخش است.

وی افزود: در دنیای کودکان و نوجوانان هنوز فرصت زیادی برای نوشتن وجود دارد و این دنیای جذاب به قدری سوژه برای خلق کردن و فضا برای قلم ‌زدن دارد که فرصتی باقی نمی‌ماند تا بخواهیم در حوزه‌های دیگر قلم بزنیم.

این نویسنده جوان زنجانی با بیان اینکه با توجه به ارتباطی که با کودکان دارم، هر روزی که طی می‌شود، احساس می‌کنم سوژه‌ها و فرصت‌هایی برای نوشتن پیش می‌آید و حتماً یک روزی خیلی جدی‌تر در حوزه کودک ‌و نوجوان خواهم ‌نوشت، تصریح کرد: در دنیا تکنولوژی امروز با توجه به هجمه اطلاعاتی که وجود دارد، کودکان و نوجوانان سردرگم هستند و جای خالی الگوهای خوب و قهرمانانی که می‌توانند به بچه‌ها راه را نشان دهند، خالی است و اما اگر بتوانیم در داستان‌هایی مانند داستان‌های دفاع‌مقدس کودکان و نوجوانان الگوها و قهرمانانی حقیقی و قابل دسترس را نشان دهیم، قطعاً تاثیر مثبتی در راه و اهداف کودکان و نوجوانان خواهیم داشت.

بیات‌تبار ادامه داد: کودکان و نوجوانانی که کتاب می‌خوانند افرادی عمیق‌تر و امیدوارتر بوده و در سختی‌ها و دو راهی‌ها بهتر عمل ‌کرده و راه درست را نیز بهتر تشخیص می‌دهند.

نویسنده کتاب «ماه ماهی» عنوان کرد: با توجه به افزایش کتاب‌های دیجیتالی و انبوه کتاب‌های زردی که در بازار وجود دارد والدین، مربیان و اساتیدی که با کودکان و نوجوانان در ارتباط هستند نقش مهمی در راهنمایی درست کودکان و نوجوانان برای انتخاب کتاب‌های پرمحتوا دارند تا آن‌ها وقت ارزشمند خود را صرف مصالعه کتاب‌های پرمحتوا که ذهن آن‌ها را غنی کند، کنند.

وی با بیان اینکه بعضی از کتاب‌ها فقط زیبایی ظاهری دارند و ممکن است متن کتاب سنگین بوده و کودک را مطالعه زده کند و لازم است تا خانواده‌ها علاوه بر دقت در انتخاب کتاب مناسب، انتشاراتی که کتاب بامحتوا چاپ می‌کنند را نیز بشناسند، خاطرنشان کرد: با توجه به ارتباط کودکان با موبایل و اینترنت، والدین باید حواس‌شان به اینکه کودکان چه مطالب و کتاب‌هایی را مطالعه می‌کنند، باشد تا کودکان به سمت مطالب و کتاب‌هایی حرکت کنند که به غنای فکری آن‌ها کمک کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مردم دنیا کدام کتاب ها را بیشتر خوانده‌اند؟