مهمترین چالش‌های آموزش مجازی

یک استاد رشته فلسفه تعلیم و تربیت گفت: استمرار آموزش مجازی می‌تواند تفاوت‌های فردی و هدایت تحصیلی را به چالش بکشد.

احمد اکبری  درمورد چالش‌های آموزش‌ مجازی اظهار کرد: عدم آموزش معلمان در دانشگاه‌ها و مراکز تربیت‌معلم برای آموزش از راه دور الکترونیکی و مجازی، نبودِ امکانات در برخی مناطق به‌خصوص خانواده‌هایی که به لحاظ مالی امکان فراهم نمودن وسایل ارتباط‌جمعی را برای کودکان ندارند و محتوای نامناسب و نبود طراحی برنامه‌های درسی کتب موجود، مناسب با مناصب آموزش‌های مجازی در برخی دروس مخصوصاً در دروسی همچون ریاضی و علوم از جمله این چالش‌هاست.

وی عدم آشنایی با شیوه‌ها و فنون تعامل در فضای مجازی و گرما بخشی به کلاس درس، بی‌مهری به دروس مهمی که در کنکور ضریب کمتری دارند به خاطر فشرده شدن ساعات کلاسی و کاهش مناسبات انسانی در درازمدت که می‌تواند به‌ جایگزینی فناوری و وسایل آموزشی به‌جای روابط چند وجهی کلاسی بین شاگردان و معلم و شاگردان با یکدیگر شود را از دیگر چالش‌ها برشمرد.

این استاد رشته فلسفه تعلیم و تربیت گفت: استمرار آموزش‌های مجازی می‌تواند تفاوت‌های فردی و هدایت تحصیلی را به چالش بکشد. عدم امکان نظارت والدین و چگونگی استفاده از فضای مجازی توسط دانش‌آموزان چالش جدی دیگری است.

اکبری بیان کرد: ارزیابی فرآیند آموزش در کلاس‌های مجازی مستلزم بستری فرهنگی است چه‌بسا در سطوح بالا و دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها هم بحث ارزشیابی از فرآیند آموزش همچنان مسئله‌ساز است، چرا که نمره و ارزشیابی سنتی یادگیرنده را به‌سوی تقلب و شیوه‌های نادرست می‌کشاند.

وی عنوان کرد: در برخی جوامع اجبارهایی همچون بیماری کرونا اهمیت ورود به آموزش‌های مجازی را به نظام‌های آموزشی دیکته نموده است. چه‌بسا آن‌ها هم از سر اضطرار به این مهم تن داده‌اند. شاید به همین خاطر است که این شیوه‌های نوین و پرکاربرد تمام شئون نظامات آموزش و پرورش سنتی را به چالش کشیده و برای ذی‌نفعان استراتژیک آن، دلهره و اضطراب ایجاد نموده تا جایی که ارکان و عناصر اصلی تعلیم و تربیت یعنی دانش‌آموز، معلم و برنامه درسی با وجود گذشت چندین ماه از ورود به عرصه آموزش مجازی، همچنان سردرگم و نگران و البته بی‌برنامه به سمت رفتارهای باری به هر جهت به‌پیش می‌روند.

اکبری ادامه داد: فضای مجازی با وجود معایبی که ممکن است به خاطر عدم وجود بستر مناسب برای بهره‌مندی همه دانش‌‏آموزان و استفاده مفید داشته باشد،  می‌تواند به گسترش و تبادل دانش و در نتیجه پیشرفت علمی، فرهنگی و اجتماعی منجر شود. البته این مهم مستلزم فراهم‌سازی محیطی امن برای دانش‏‌آموزان است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: آنچه نگرانی را افزایش می‌دهد، آن است که فضای مجازی به همان اندازه که دسترسی به داده‌ها و اطلاعات مفید برای دانش‌آموزان را تسهیل می‌کند این امکان هم بالقوه در آن فراهم است که مطالبی که با ذائقه و سن و سال دانش‌آموزان تناسبی ندارد؛ به سهولت در آن قابل‌دستیابی است.

وی افزود: شاید به همین خاطر است که با وجود نقش فضای مجازی در بهبود زندگی انسان، تهدیدهای جدی همیشه از این امکان برای گروه‌های مختلف سنی وجود داشته است. در جوامع پیشرو آموزش و پرورش بستر استفاده درست و اصولی از آموزش نوین و الکترونیکی، قواعد و اصول بهره‌مندی از این امکان را در طول دوران رشد کودکان فراهم نموده است؛ به همین سبب شاید اشکالات کمتری هم برای کودکان این جوامع به وجود آید اما آنجا که نحوه استفاده از فضای مجازی و برخورداری مناسب از آن آموزش داده نشده، مشکل می‌تواند دوچندان گردد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برگزاری وبینار آموزشی حریم کودک در فضای مجازی

آموزش مجازی خطر درگیری کودکان و نوجوانان در فضای مجازی