معرفی کتاب سرگذشت معماری

وقتی قرار است برای نوجوانان از یک مبحث علمی گفته شود، هم می‌توان آن را مانند کتاب درسی نوشت و هم می‌توان با کمک زبانی نرم و تا حدی داستان‌گو، تصاویر گویا و مربوط به مبحث مورد نظر و ارائه‌ی نکات جالبی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود، آن مبحث را بیشتر برایشان خواندنی کرد. کتاب سرگذشت معماری شیوه‌ی دوم را انتخاب کرده است تا خواندن و دانستن درباره‌ی معماری نه فقط برای نوجوانان که برای هر کسی که می‌خواهد شناختی کلی از این رشته داشته باشد، تجربه‌ای به یاد ماندنی شود.

معماری از مهمترین یادگاری‌های هر تمدن است و پیدایش آن در ایران به پنج‌هزار سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. معماری ایرانی، همانند تمدن ایرانی، یکی از کهن‌ترین معماری‌های جهان است. تلاش معماران ایرانی برای تجسم بخشیدن به اندیشه‌های معنوی، باعث شباهت بناهای ایرانی در طول تاریخ شده است.

معماری در این کتاب با سرگذشت تاریخ گره خورده است و نویسندگان آن در هر فصل با ارائه‌ی فضایی کلی از ایران در هر دوره، به ریشه‌ها و شیوه‌های معماری در آن دوران پرداخته‌اند. ضمن اینکه پیوستگی کتاب از بین نرفته و هر فصل با ارجاعاتی همراه است که خواننده را به یاد فصل‌های گذشته می‌اندازد تا روند معماری و رسیدن از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر خوب ترسیم شود.

از ویژگی‌های مهم کتاب، وجود عکس‌ها و نقشه‌هایی از شاهکارهای معماری ایران است که به نوجوان اجازه می‌دهد تا مباحث را در تصاویر پیدا کند و به مقایسه دست بزند. یکی دیگر از نکات مثبت این کتاب اختصاص فصل‌هایی به معماری مدرن و صحبت از معماران معاصر است که شاید در حالت عادی بیننده از کنار آثارشان در خیابان گذشته باشد، اما در این کتاب اهمیت مسیری که آن‌ها در معماری دنبال کرده‌اند بیان شده است. سرگذشت معماری با کمک دو نویسنده‌اش توانسته در عین دوری از شکل کتب درسی، آشنایی جامعی نسبت به معماری ایرانی به خواننده بدهد.

درباره نویسنده های کتاب «سرگذشت معماری»:

نویسندگان این کتاب، از فارغ التحصیلان رشته معماری در آلمان هستند و کتابی که تدوین کرده اند، ۱۱ فصل دارد که به ترتیب عبارت اند از: معماری در ایران، معماری شیوه پارسی: تصویری از شکوه، معماری شیوه پارتی: تصویری از تناسب، معماری شیوه خراسانی: تصویری از سادگی، معماری شیوه رازی: تصویری از ظرافت، معماری شیوه آذری: تصویری از بداعت، معماری شیوه اصفهانی: تصویری از زیبایی، معماری شیوه تهرانی: تصویری از تجدد، آغاز معماری مدرن در ایران: وقتی معماری پوست می اندازد، تعالی معماری مدرن در ایران: یک گام به پیش، معماری امروز ایران.

 

  • نویسنده : کاوه فولادی نسب, مریم کهنسال نودهی

  • ناشر: انتشارات افق

  • سال انتشار: ۱۳۹۶

  • گروه سنی : معرفی کتاب های مناسب برای نوجوانان ۱۳ سال به بالا

 

گزیده ای از کتاب سرگذشت معماری:

مسجد جامع فهرج از ابتدا مسجد بوده. بعضی از تاریخ نگاران معماری آن را نخستین مسجد ایران دانسته اند. این مسجد طرح شبستانی بسیار ساده ای دارد: شبستانی با سه دهانه که دهانه میانی بزرگ تر از دو دهانه کناری است. این سه دهانه در جبهه جنوبی میان سرای کوچک مسجد قرار دارند. در جبهه های غربی و شرقی هرکدام دو دهانه وجود دارد که متعلق به رواق هاست. در جبهه شمالی، چهار صفه وجود دارد که در گذشته با درگاه هایی به هم راه داشته اند و امروز این راه ها مسدود شده است.

سرگذشت معماری

این کتاب یکی از کتاب های مجموعه ی فرهنگ و تمدن ایرانی است که به سرگذشت فرهنگ، علم و هنر در ایران می پردازد. اثر حاضر گرچه برای نوجوانان تالیف شده، اما برای همه ی علاقه مندان این مرزوبوم خواندنی و مفید است.

مرتبط:

معرفی کتاب یک شب فاصله

معرفی کتاب چتر تابستان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی