رودخانه و کانال‌های آب در کمین کودکان و نوجوانان

رودخانه و کانال‌های آب در کمین کودکان و نوجوانان

رودخانه و کانال های

این روزها که دمای هوا در استان اردبیل بویژه شمال آن در حال افزایش بوده و از عدد ۳۰ نیز فراتر رفته، شنا و آب تنی در دریاچه پشت سدها، رودخانه و کانال‌های آب کشاورزی افزایش یافته و هر از گاهی اخبار ناگواری از غرق شدن کودکان،نوجوانان و جوانان در آنها شنیده می‌شود.

تابستان همیشه در استان اردبیل بویژه منطقه مغان و در شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار مغان شاهد خبرهای ناگواری از غرق شدن افراد در سدها و کانال های کشاورزی بوده است، عده ای بر اثر شنا و تعدادی نیز بر اثر پرتاب شدن به داخل کانال در این منطقه جان خود را از دست می‌دهند، امسال نیز چندین مورد غرق شدگی در این مناطق گزارش شده است.

همین تیرماه گذشته نوجوان ۱۲ ساله‌ای در روستای اولتان شهرستان پارس‌آباد مغان که برای آب تنی وارد کانال آب کشاورزی شده بود به خاطر عدم آشنایی با شنا غرق شده و جان خود را از دست داد.

فروردین ماه نیز سقوط یک دستگاه خودرو پراید به کانال آب کشاورزی در شهرستان پارس‌آباد مغان موجب جان باختن یک کودک ۹ ساله و جوانی ۲۲ ساله جان شد.

این حوادث سال هاست که در استان اردبیل تکرار می‌شود و در روزهای آتی نیز با گرم شدن هوا احتمال بروز آن وجود دارد بویژه اینکه شیوع کرونا میزان طبیعت‌گردی و استفاده از رودخانه ،کانال‌های کشاورزی و دریاچه‌ها برای شنا را نیز به نوعی افزایش داده است .

بهزاد جوانبخت معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان اردبیل گفت: سالانه به ویژه در فصل تابستان تعدادی از شهروندان در اثر بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری در کانال‌های آبرسانی و رودخانه ارس غرق می‌شوند.

به گفته وی ، بیشتر این افراد به دلیل عدم آشنایی با فن شنا و شرایط خاص کانال‌های کشاورزی و رودخانه ارس اسیر جریان آب شده و جان خود را از دست می‌دهند.

یک شهروند اصلاندوز مغان گفت: بسیاری از جوانان در تابستان به دلیل گرم شدن هوا، خنک و شفاف بودن آب کانال فریب ظاهر امن و بی خطر آن را خورده و بدون توجه به جریان تند آب، شیب کانال‌ها و خطرات جانبی آن با شنا کردن در آنها جان خود را به خطر می‌اندازند.

حسین زالی افزود: نوجوانان و جوانانی که با دیدن آب وسوسه می‌شوند تا برای شنا و رهایی از گرما و دقایقی تفریح کردن خود را به آبهای ظاهرا آرام و بی‌خطر کانال‌ها می سپارند اما بر این تصور جان خود می‌دهند، گاهی اوقات به دلیل لغزنده بودن جاده‌های کنار کانال‌ها و بی احتیاطی عده‌ای شاهد سقوط خودروها و یا لیز خوردن اشخاص به داخل کانال‌ها هستیم.

به گفته وی، در خصوص غرق شدگان، دلیل اصلی حادثه بی‌توجهی به نکات ایمنی است، نباید فراموش کرد که فشار آب در کانال‌ها باعث غرق شدن می‌شود و آشنا بودن به شنا دلیل بر این نیست که در کانال و مکان‌های غیر ایمن می‌توان شنا کرد.

یک کارمند شرکت بهره برداری آب مغان نیز گفت: کانال‌های آبیاری شبکه مغان با صدها کیلومتر با هدف اصلی آبیاری و بهبود اراضی کشاورزی احداث شده‌اند و مکان‌هایی امن برای شنا کردن نیستند.

به گفته وی، این کانال‌ها به دلیل عبور از مناطق حاشیه روستاها و شهرها بسیاری از نوجوانان را در تابستان‌های گرم به خود جذب می‌کند، ظاهر آرام جریان آب کانال و شفافیت آن بیشتر افراد را فریب داده و آنها غافل از این هستند که جریان تند آب، شیب کانال‌ها و خطرات جانبی آن جان آنها را در خطر قرار می‌دهد.

وی تاکید کرد که فشار بالای آب کانال‌ها حتی کسانی که شنا بلد هستند را نیز در خطر غرق شدن قرار می‌دهد.

برخی از کارشناسان در کنار هشدار به خطر غرق شدن احتمال وجود آلودگی در کانال‌ها کشاورزی را مورد اشاره قرار داده و هشدار می‌دهند که شنا در کانال‌ها احتمال بروز بیماری را زیاد می کند.

به گفته آنها ، همچنین وجود خزندگان سمی ازجمله عقرب و مار در کنار کانال‌های کشاورزی خطری است که نوجوانان و جوانان را در گرما گرم سرگرمی و نشاط تهدید می‌کند.

برخی از شهروندان منطقه با پذیرفتن وجود خطرات شنا در کانال ها و رودخانه‌ها، آن را اقدامی از سر ناچاری ذکر کرده و بیان می‌کنند که کمبود مکان‌های فرهنگی و نبود محیط‌های مناسب برای سرگرمی از جمله علت‌هایی است که آنها را مجبور به پرداختن به شنا و آب بازی در کانال‌های کشاورزی می‌کند.

به گفته آنها ، کرونا نیز تابستان امسال مزید بر علت شده و جوانان و نوجوانان به خاطر محدودیت‌های این بیماری بیشتر به سمت شنا در کانال‌های کشاورزی در بیرون از شهرها و محیط‌های مسکونی روی آورده‌اند.

یکی از شناگران نوجوانان اصلاندوزی گفت: شنا کردن در آب کانال‌ها واقعا خطرناک است ولی مجبور به این کار هستیم، در صورت وجود استخر در این شهر نیاز ما به کانال‌های آبیاری کشاورزی کمرنگ خواهد شد.

در این حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به احتمال بروز حوادث ناگور در دریاچه های پشت سد و کانال‌ها از ممنوعیت ورود غیرمجاز به منابع و تاسیسات آبی و شنا کردن در دریاچه سدها، رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی این استان خبر داد.

عباس جنگی مرنی به ایرنا افزود: با توجه به گرمای شدید هوا در روزهای اخیر و وجود عرصه‌های مناسب، منابع آبی متنوع، تفرجگاه‌های ییلاقی خوش آب و هوا و جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری در مناطق مختلف استان مسافران ‌و گردشگران زیادی از نقاط مختلف کشور در حاشیه منابع و تاسیسات آبی حضور یافته و از فضای خنک و چشم‌اندازهای منابع آب استفاده می‌کنند.

وی افزود: گسترده بودن منابع آبی استان شامل دریاچه سدها و بندها و رودخانه‌ها و کانال‌های آبیاری و زهکشی و همچنین عمق زیاد آب، اشباع و لغزشی بودن حاشیه مخازن و دریاچه سدها و رودخانه‌ها و شیب تند دیواره کانال‌ها لزوم احتیاط مردم را ضروری کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: این شرکت با نصب تابلوهای هشداردهنده ورود ممنوع، شنا کردن ممنوع، ماهیگیری ممنوع و خطرغرق شدن در اطراف منابع آبی، ورود به حریم منابع آب بویژه تاسیسات آبی را ممنوع اعلام کرده و مسوولیتی در خصوص حادثه احتمالی به دلیل ورود غیرمجاز و شناکردن در دریاچه سدها و داخل کانال‌ها و تاسیسات آبیاری و زهکشی ندارد.

وی از مردم خواست برای حفظ جان خود و خانواده و نیز حیوانات و دام‌ها از ورود غیرقانونی به این نقاط خودداری کنند.

به گفته او ، گروه‌های گشت و بازرسی منابع آب و مسوولان بهره‌برداری و حفاظت سدها و شبکه‌های آبیاری و زهکشی به طور مستمر در منابع آب و تاسیسات آبی در حال گشت‌زنی بوده و از ورود غیرمجاز به این منابع و تاسیسات جلوگیری می‌کنند.

به هر حال تابستان گرم و داغ شمال استان اردبیل بویژه در منطقه مغان ، جاری شدن کیلومترها آب در کانال های روباز ، جریان رود خروشان ارس وسوسه هایی هستند که در کمین نوجوانان و جوانان منطقه مغان نشسته و بر مسوولان و خانواده هاست که بیشتر از این با هشدار و مراقبت از بروز حوادث ناگوار در این منطقه جلوگیری کنند.

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

کودکان را در فضای مجازی کنترل کنیم؟

مهارت گفتگو را یاد بگیریم