ایده‌های نمایشی هنرمندان سمنانی بررسی شد

ایده‌های نمایشی هنرمندان سمنانی بررسی شد

 

ایده های نمایشی

ایده‌های پیشنهادی مربیان و اعضای پسر نوجوان انجمن نمایش کانون پرورش فکری سمنان با دعوت از هنرمند ایلامی نقد و بررسی شد.
ایده‌های نمایشی هنرمندان سمنانی بررسی شد

دومین جلسه‌ مجازی مربیان و اعضای پسر نوجوان انجمن هنرهای نمایشی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سمنان صبح امروز با دعوت از علی‌رضا آقایی نویسنده، کارگردان و کارشناس‌مسؤول فرهنگی، هنری و ادبی کانون ایلام برگزار شد.

آقایی در ابتدای سخنانش ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مجازی اعضا و مربیان انجمن هنرهای نمایشی کانون سمنان به بررسی ایده‌های نمایشی و تفاوت آن با طرح‌نویسی در نمایش پرداخت.

وی با بیان این‌که ایده با طرح تفاوت دارد، اظهار داشت: ایده همان فکر اولیه است و بایست در یک جمله نوشته شود؛ به‌عنوان نمونه «چتری که آرزو داشت پرواز کند» یا «دایره‌ای که به‌خاطر کم‌بودن قطعه‌اش احساس غم و تنهایی می‌کند».

آقایی افزود: طرح، خلاصه‌ی نمایش‌نامه است؛ یعنی با نوشتن طرح در واقع می‌خواهیم نشان دهیم که داستان نمایش از کجا شروع و به کجا ختم می‌شود.

هنرمند ایلامی در پایان سخنانش با تأکید بر این‌که ایده بایست درون خودش یک داستان و اتفاقی پنهان داشته باشد، یادآور شد: برای پیداکردن ایده، راه‌های مختلفی وجود دارد و می‌توان از زندگی روزمره خودمان، دغدغه‌هایی که داریم، شخصیت‌هایی که در زندگی خود یا از اتفاقاتی که در زندگی دیگران می‌بینیم، سرگذشت‌ها و خاطرات و حتی از وجود خودمان یا با مطالعه‌ی یک کتاب از قفسه‌های کتاب‌خانه‌ی کانون، خواندن تیتر یک خبر، دیدن یک صحنه‌ی طبعیت و… الهام گرفت.

گفتنی است؛ در این جلسه، ۱۶ اثر اعضا در قالب ایده‌ی نمایشی نقد و بررسی و قرار شد تا در جلسه‌ی بعدی ایده‌های تأیید شده در قالب طرح نمایشی ارائه شود.

 

منبع: https://www.ghatreh.com

مرتبط:

برگزاری کارگاه‌های مجازی کانون در رشته‌های مختلف

«شب قصه کانون» هر چهارشنبه شب با حضور چهره‌های نام‌آشنای قصه‌گویی

بیش از یک هزار کودک کردستانی از برنامه کانون پرورش فکری