آموزش‌های خود مراقبتی به کودکان باید کاملا آگاهانه ارایه شود

یک روانشناس قزوینی گفت: آموزش‌های خود مراقبتی به کودکان باید کاملا آگاهانه صورت گیرد تا به تهدید و آسیب فرزندان و خانواده تبدیل نشود.

محدثه کشاورز روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران  افزود: کودک آزاری و همچنین سوء استفاده جنسی از کودکان یکی از معضلات و آسیب های اجتماعی در دهه اخیر بوده و روز به روز شاهد روند افزایشی این معضل هستیم.
وی با بیان اینکه اغلب سوء استفاده های جنسی از کودکان توسط افراد نزدیک صورت می گیرد،  افزود: والدین باید هوشیار باشند و فرزندان خود را به هیچ عنوان با افراد بزرگسالی که به آنها اعتماد ندارند تنها نگذارند حتی اگر کودکان با هم بازی می‌کنند حواسشان به نوع بازی آنها باشد.

این روانشناس ادامه داد: در مواردی که والدین شاغل هستند به خصوص زمانی که شب کاری دارند و کودک ساعاتی را با پرستار یا مسوول نگهداری خود می گذراند بهتر است از دوربین مداربسته استفاده کنند و مرتبا شرایط کودک را بررسی نمایند.

کشاورز همچنین افزود:  والدین باید به کودک اطمینان دهند که اگر احساس ناراحتی، ترس یا نا امنی کرد می تواند با پدر و مادر خود در میان بگذارد و حتی می توان لیستی از بزرگسالان مورد اطمینان را در اختیار کودک قرار داد.
این روانشناس قزوینی با بیان اینکه آموزش، نقش به سزایی در کاهش آسیب های اجتماعی در کودکان دارد، تصریح کرد: والدین باید از سن پایین و از حدود یک سالگی آموزش های مراقبت های جنسی را به صورت غیر مستقیم در کودکان آغاز کنند و از سه سالگی آموزش مراقبت جنسی به صورت مستقیم شروع شود.

وی با بیان اینکه این آموزش ها با نام اصلی اندام های خصوصی بدن کودک آغاز می‌شود،  ادامه داد: باید به کودکان آموزش و هشدار دهیم که به هیچ عنوان اجازه ندهند هیچ کس بدن آنها را خصوصاً اندام های خصوصی را لمس کند یا در مورد آن حرف بزند و همین طور باید به کودک آموزش داد که اجازه ندارد اندام خصوصی کسی را لمس کرده یا به آن نگاه کند.

این روانشناس قزوینی با بیان اینکه تقویت مهارت نه گفتن از دیگر مسئولیت های والدین در امور تربیتی کودک است،  اظهار داشت: در بسیاری از موارد کودک با آموزش‌های کافی خود مراقبتی آشنا است ولی مهارت نه گفتن یا اصطلاحاً جرات کافی را ندارد بنابراین باید این آموزش ها به طور کامل به کودکان داده شود.
وی ادامه داد: نه گفتن یکی از مهارت های زندگی کردن است که می تواند در بسیاری از ابعاد زندگی به فرزندان کمک کند.

کشاورز همچنین افزود: والدین باید به کودک آموزش دهند که رازهای خوب و بد چیست و همینطور به کودک توضیح دهند که هیچ رازی درباره بدنمان با کسی نداریم و به طور کلی هر کسی درباره هر کدام از اندام های خصوصی صحبت کرد این مساله راز بد است و باید حتما به پدر و مادر اطلاع داده شود.

منبع: ایرنا