وضعیت تولید برای کودک و نوجوان خوب نیست

 وضعیت تولید برای کودک و نوجوان خوب نیست

وضعیت

وضعیت محمود پاک‌نیت، بازیگر ۶۷ ساله سینما، تئاتر و تلویزیون ایران متولد ۱۰ دی ۱۳۳۱در شهر کازرون از توابع استان فارس است، محمود پاک‌نیت سابقه بازی در سریال های شاخصی نظیر «روزی روزگاری»، «پس از باران»، «یوسف پیامبر»، «پدر سالار» و … را در کارنامه کاری خود دارد.  وضعییت  محمود پاک‌نیت بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار سلام نو، پیرامون آخرین فعالیت‌های اخیر خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر سریال «حکایت های کمال» به تهیه‌کنندگی محسن شایان فر و کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی را هر شب از شبکه دو سیما در حال پخش دارم، همچنین در حال حاضر مشغول بازی در سریال تاریخی «جشن سر‌برون» به تهیه‌کنندگی حسن نجاریان و کارگردانی مجتبی راعی هستم.

 وضعیتمحمود پاک‌نیت در خصوص مهمترین اولویت خود برای پذیرش نقش اذعان کرد: مهمترین اولویت بنده برای پذیرش نقش متن قصه است و این اطمینان را پیدا کنم که وقت بیننده با دیدن این فیلم تلف نمی‌شود و بعد از آن کارگردان و گروهی که قرار است با آن کار کنم، برایم حائز اهمیت است.

 محمود پاک‌نیت در رابطه با سختی های کار بازیگری اظهار کرد: بازیگری سختی های زیادی دارد از جمله نداشتن ساعت کاری مشخص و ما گاهی اوقات تا ۱۶ ساعت کار می‌کردیم و ساعت ۵ صبح سر کار می رفتیم تا ساعت ۸ شب مشغول به کار بودیم و بعد از آن هم در خانه مشغول حفظ دیالوگ‌های فردا بودیم و درست است هرکاری سختی های خودش را دارد ولی کار در سینما و تلویزیون نیز سختی های فراوانی دارد که باید عاشق باشی تا بتوانی ادامه بدهی.

وی درخصوص شاخص‌ترین نقشی که تا کنون بازی کرده است اظهار کرد: مردم من را با بسیاری از نقش‌هایم می‌شناسند که از آن ها می توانم به «روزی، روزگاری»، «پدر سالار»، «یوسف پیامبر»، «پس از باران» و «خانه ای در تاریکی» اشاره کنم، هر چند بنده خودم به شخصه تمام کارهایم را دوست دارم و تمامی آن ها مثل بچه هایم هستند، شاید آدمی فرزند ناخلف هم داشته باشد اما نمی تواند آن را دوست نداشته باشد و او را دور بریزد و اگر کاری هم داشتم که خوب  نبوده است از آن تجربه گرفتم که آن تجربه برایم بسیار مهم است.

وی در خصوص ترجیح خود برای ایفای نقش در تئاتر، سینما و یا تلویزیون اظهار کرد: من تئاتر را بسیار دوست دارم و سال های زیادی تئاتر کار کردم و بعد از آن وارد سینما و تلویزیون شدم اما هرکدام جذابیت و گیرایی خاص خودش را دارد و حتی نوع بازی در تئاتر و جلوی دوربین متفاوت است.

محمود پاک نیت علت کمرنگ شدن حضورش در عرصه تئاتر را اینگونه توضیح داد: تئاتر زمان زیادی را صرف خودش می کند و بازیگر باید هر شب و روز تمرین و اجرا برود و به همین دلیل است که زمانی که بازیگر وارد تلویزیون می شود دیگر وقتی برایش نمی‌ماند به طور مثال فیلمبرداری سریال «یوسف پیامبر» سه سال به طول انجامید و من نمی‌توانستم تئاتر کار کنم چراکه فیلمبرداری ساعت مشخصی ندارد و من هم نمی توانستم هماهنگ کنم و هم نمی توانم دو جا فکرم درگیر باشد چرا که تمرکز خود را از دست می دهم.

وی ترجیح خود برای بازی در نقش مثبت یا منفی اظهار کرد: برایم بازی در نقش مثبت یا منفی تفاوتی ندارد و تنها مهم این است که شخصیتی که بازی می کنم توسط نویسنده خوب پرورش یافته باشد و قصه هم خوب باشد و بتوانم با شخصیتی که قرار است بازی کنم به خوبی ارتباط برقرار کنم و در این صورت حتی ژانری که بازی می کنم نیز برایم تفاوتی ندارد.

وی در رابطه با وضعیت امروز سینما و تلویزیون بیان کرد: سینما راه خودش را پیش می‌رود و تلویزیون هم دارای قواعد خاص خودش است، اما هر دو باید برای بهبود وضعیت فعلی خود کوشا باشند و این به مسئولین جامعه فرهنگی و هنری و همچنین عوامل تولید فیلم باز می‌گردد.

محمود پاک‌نیت مهمترین عامل برای جذب مخاطب را متن قصه دانست و ادامه داد: قصه‌ی خوب اولین فاکتور مهم است و بعد از آن عواملی هستند که به آن قصه جان می دهند و بتوانند آن قصه را خوب اجرا کنند و تحویل مردم دهند.

وی در خصوص وضعیت تولید برای کودک و نوجوان اظهار کرد: متاسفانه وضعیت تولید برای کودک و نوجوان خوب نیست و عزیزانی که دستی بر قلم دارند و می‌نویسند از انتخاب کارهایی مانند حکایت کمال نترسند چراکه بزرگسالان هم مانند نوجوانان این قبیل کارها دوست دارند و می‌بینند و اگر ما کار خوبی برای هر قشر جامعه انجام دهیم از آن استقبال خواهد شد و حتی اگر کاری ساخته می‌شود که صرفا برای کودک ۵-۶ ساله است باید آنقدر جذابیت داشته باشد که بزرگسالان هم لذت ببرند.

وی حضور جشنواره هایی مانند جشنواره کودک و نوجوان برای کمک به تولیدات را بی تاثیر ندانست و افزود: هر جشنواره ای به این دلیل که کارها در آن محک زده می شوند  و نقد و بررسی می شوند حائز اهمیت است و این جشنواره باعث می شود اگر کار خوبی باشد دیده شود و اگر کار متوسطی باشد عیب هایش برطرف شود و اگر کار بدی باشد عوامل متوجه می شوند که در این قبیل کارها دیگر نباید وارد شوند و این جور جشنواره ها باعث ایجاد یک رقابت سازنده می شود.

وی در خصوص مهمترین مشکلات و دغدغه این روزهای پیشکسوتان اذعان کرد: سنی از پیشکسوتان گذشته است و توقع آن ها این است که مسئولین کشور فکری به حال رفاه  آن ها کنند چرا که برخی از پیشکسوتان حتی شرایط سرکار رفتن را هم ندارند و واقعا برای امرار معاش در مضیغه هستند در حالی که سال های سال برای فرهنگ و هنر کشور زحمت کشیده اند هرچند الان وزارت ارشاد حرکت خوبی را انجام داده است و حتی پیشکسوتان را به تفریح می‌برد  و من خودم نیز عضو انجمن پیشکسوتان ایران هستم و هرسال چندبار هنرمندان را به سفر می برند و از لحاظ پزشکی و درمان هم حمایت می کنند و این نهادها نیاز به حمایت دارد.

وی در خصوص علاقمندی به تدریس بازیگری اظهار کرد: تدریس بازیگری زمان می خواهد که من خوشبختانه یا متاسفانه این وقت را ندارم و از اینکه افرادی هزینه کنند و من نتوانم در کلاس ها حضور پیدا کنم شرمنده می شوم به همین دلیل از همان ابتدا تدریس را قبول نمی‌کنم و خیلی از دوستانم نیز به من اظهار لطف داشتند ولی نتوانستم در خدمت آن‍ها باشم.

پاک نیت در پایان در خصوص علت کمرنگ شدن حضورش در سینما خاطرنشان کرد: زمانی که کاری را قبول می‌کنم کار دیگری را نمی‌توانم انجام دهم و وقتی قرار است در سریالی حضور پیدا کنم به هیچ وجه کار دیگری را قبول نمی‌کنم و خیلی وقت ها شده است که من شرمنده عزیزانی که با من برای فیلم سینمایی تماس گرفته اند شده ام و خودم نیز دوست دارم کار کنم اما نه هر نقش و نه هر کاری.

منبع: سلام نو

مراتبط:

آموزش تفکر برای کودکان

۸ کتاب‌ با کاربردهای خاص برای کودکان و نوجوانان (۲)

انیمیشن در ایران نیازمند توجه بیشتر مسئولان فرهنگی

آثار هنرمندان نوجوانان جهرم به نمایش گذاشته شد