نویسندگان اروپایی ابن سینا را مشهورترین دانشمند جهان می‌دانند

عضو هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران گفت: ابن سینا کمک‌های بیشماری به تاریخ و مردم جهان کرده و به قول برخی نویسندگان اروپایی بزرگترین و مشهورترین دانشمند جهان در تمام دوره‌ها تلقی می‌شود.

دکتر نجفقلی حبیبی در هجدهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهای «تاملی در قانون ابن سینا» که صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به کتاب «قانون» یکی از کتاب‌های ابن سینا در زمینه پزشکی‌، اظهار کرد: کتاب اول در باب کلیات طب و کتاب دوم قانون وارد بحث‌های تخصصی طب می‌شود و این کتاب نزدیک به هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد.

وی با بیان اینکه بوعلی‌سینا در قانون به داروهای مفرده و گیاهی می‌پردازد، افزود: تقسیم‌بندی‌های ابن سینا در کتاب قانون بر مبنای فصل نیست بلکه بر مبنای کتاب است و در آن روزگاران به جای جلد اول از  کتاب اول استفاده می‌شد که این سنت بعد از ابن‌سینا منسوخ شد.

حبیبی تصریح کرد: قانون به لحاظ این‌که در دایره علوم پزشکی کتاب جامعی است؛ اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و توانسته دیدگاه‌های مختلف آن روزگار را ثبت، توضیح و سپس جمع‌بندی نهایی کند.

این پژوهشگر فلسفه اسلامی ادامه داد: با گذشت ۱۵۰ سال از تألیف کتاب قانون، مبحث طب در اروپا آغاز و این کتاب به عنوان کتاب درسی دانشگاه‌های اروپا مطرح شد و تا قرن هفدهم نیز در دانشگاه‌های گوناگون اعتبار داشته است.

حبیبی با بیان اینکه کتاب قانون به سرعت در قرن یازدهم میلادی به موسسات آموزشی و علمی اروپا راه یافت و به زبان‌های لاتین ترجمه شد، افزود: بعد از ظهور صنعت چاپ، پس از انجیل و قرآن؛ قانون ابن‌سینا سومین کتاب منتشر شده بود.

حبیبی با بیان اینکه ابن سینا موفق شد طب را سامان دهد، عنوان کرد: بوعلی‌سینا در آگاهی‌بخشی به مردم نقش بسزایی داشت، در آن روزگار خرافات در امر پزشکی بسیار رایج بوده و ابن سینا کوشش کرد بُعد علمی را در پزشکی تقویت کند و راه خرافات را در حوزه پزشکی ببندد.

وی ابن سینا را دوستدار سلامت مردم عنوان کرد و افزود: خواست بوعلی سینا بر زندگی سالم انسان‌ها بود و به همین دلیل تمام اتفاقات، حوادث و پیشامدهای زندگی که می‌توانسته عامل بیداری مردم شود را در کتاب قانون توضیح می‌دهد.

عضو هیأت امنای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: بحث مزاج یکی از مسائل مهم و اولیه قانون ابن سینا است، او در این کتاب بعد از مزاج به اخلاط شامل دم، صفرا، سودا و بلغم را جزء پایه‌های اولیه ساختمان بدن آدمی می‌داند و به صورت مفصل آن را مطرح می‌کند.

نجفی با بیان اینکه از نظر ابن‌سینا مسائلی چون آب، غذا، مسکن و شرایط آب و هوایی با سلامت و بهداشت انسان ها رابطه مستقیم دارد، اظهار کرد: محیط زندگی، نوع ساخت خانه‌ها و درب پنجره آن، جریان هوا در منازل و چگونگی پوشش لباس با هر نوع آب و هوایی از جمله مسائلی هستند که ابن‌سینا در قانون به آن پرداخته است.

وی اضافه کرد: تعریفی که ابن سینا از ورزش ارائه می‌دهد امروز همان‌طور دست نخورده باقی مانده و از نظر وی؛ ورزش جنبش ارادی است که به تنفس زیاد و پیاپی منتهی می‌شود و می‌گوید اگر ورزش کنیم از هر معالجه‌ای بی‌نیازیم و احتیاجی به طبیب و معالجه نخواهیم داشت.

نجفی کشتی، پیاده‌روی تند، تیراندازی و دویدن را از جمله ورزش‌های مورد توجه بوعلی‌سینا دانست و گفت: این طبیب سرشناس برای هریک از اعضای بدن، ورزشی را مطرح می‌کند و معتقد است باید با شکم گرسنه ورزش کرد.

این پژوهشگر فلسفه اسلامی عنوان کرد: مساله‌ای که در قانون ابن‌سینا به آن اهمیت داده شده، بهداشت، تندرستی و تربیت کودک و مادران بارداری که وضع حمل آن‌ها نزدیک است، اینکه پس از تولد نوزاد، چگونه ناف را ببرند و بدنش را شست‌وشو دهند و محیط خواب او را فراهم کنند.

نجفی یادآور شد: ابن سینا در پایان‌بندی کتاب اول قانون به خون گرفتن، حجامت و زالو انداختن می‌پردازد و برای شکستگی بدن راهکارهایی ارائه می‌دهد.

منبع: ایسنا