کارآفرینی به توجه بیشتر نیاز دارند

استاد دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی گفت: متاسفانه به کارآفرینان در ایران آن طور که باید و شاید توجه نمی‌شود  به طوری که رتبه ما در درک فرصت‌های کارآفرینی از میان ۶۶ کشور ۴۶ و در درک قابلیت‌های کارآفرینان ۱۵ است.

دکتر علی موحد با اشاره به تاثیر دانش کارآفرین در تشخیص فرصت‌های کارآفرینی، اظهار کرد: آنچه فرد از دوران کودکی تا کنون آموخته می‌تواند فرصتی برای کارآفرینی باشد.

وی در پاسخ به اینکه چرا موضوع تاثیر دانش پیشین بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی گردشگری را برای این جلسه انتخاب کرده، توضیح داد: گردشگری امروز به پدیده‌ای جهانی تبدیل شده و نقش به سزایی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و … جوامع ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: گردشگری صنعتی چند منظوره است و رونق آن اشتغال زیادی ایجاد می‌کند که نمونه‌های آن را می‌توانیم در کشورهای اطراف مثل ترکیه و امارات ببینیم.

این استاد دانشگاه افزود: گردشگری صنعتی گسترده است و زمینه کارآفرینی زیادی از ایجاد بنگاه‌های کوچک تا بزرگ اقتصادی را در خود جای داده است.

دانشیار گروه جغرافیا و برنامه ریزی گردشگری دانشکده علوم جغرافیایی دانشگاه خوارزمی در ادامه با اشاره به برخی صفات کارآفرینان تاکید کرد: این افراد دارای ایده‌ها، فکر و کسب و کارهای جدید هستند و برای کار از دلال بازی دوری می‌کنند.

موحد گفت: متاسفانه به کارآفرینان در ایران آن طور که باید و شاید توجه نمی‌شود  به طوری که رتبه ما در درک فرصت‌های کارآفرینی از میان ۶۶ کشور ۴۶ و در درک قابلیت‌های کارآفرینان ۱۵ است.

وی تاکید کرد: دانشمندان معتقدند دانش قبلی به افراد این اجازه را می‌دهد تا فرصت‌های خاص را شناسایی کنند.

این دانشیار دانشگاه خوارزمی گفت: بحث دانش پیشین را نباید با مدرک دانشگاهی یکی دانست و این طور نیست که اگر چند مدرک لیسانس و … داشته باشد بتواند کارآفرینی موفقی از آب درآید.

وی با بیان اینکه فرصت، منابع و تیم سه عامل مهم برای شکل گیری فرایند کارآفرینان است، افزود: البته برنامه‌ها، ارزش‌ها و باورهای فرد هم در این زمینه تاثیر به سزایی دارد.

موحد ادامه داد: متاسفانه به دانش پیشین برای رشد صنعت گردشگری در کرج چندان توجه نشده و همین باعث شده مثلا وقتی به رستورانی می‌رویم، پرسنل برخورد مناسبی ندارد و همین باعث کاهش مشتری آنها می‌شود.

منبع: ایسنا