لزوم هویت‌بخشی به کودکان در خانواده

مدیرکل کانون پرورش فکری گیلان گفت: هویت‌بخشی به کودکان و تبیین جایگاه این سرمایه‌های ارزشمند ایران اسلامی برای خانواده‌ها بسیار ضروری است و برای تحقق این امر نیازمند مهارت‌آموزی به کودک و پیشگیری از بهره‌کشی اقتصادی از کودکان هستیم.

اسفندیار ضیایی در نخستین نشست اعضای کمیته و پایش ارزیابی حقوق کودک استان گیلان که با هدف بررسی فعالیت‌های صورت گرفته دستگاه‌های عضو و همچنین ترسیم برنامه‌های این کمیته در حوزه صیانت از حقوق کودکان برگزار شد، ضرورت صیانت از حقوق کودک را مورد ‌توجه ‌قرارداد و با واکاوی ریشه‌های پرداختن به این مهم، اظهار کرد: پاسداشت حقوق کودک به عنوان قشر آسیب‌پذیر جامعه، همواره از دغدغه‌های بشر در تمامی اعصار بوده و تاریخچه‌ای به درازای خلقت انسان دارد.

وی به جایگاه حقوق کودک از منظر دین مبین اسلام و بزرگان دین اشاره کرد و با مبنا دانستن احترام متقابل و رعایت حقوق بشر در اسلام، ‌گفت: در این میان، صیانت از حق کودک دارای جایگاه رفیعی است و در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیز با توجه به تکیه‌گاه‌های اعتقادی و جمهوریت این نظام، لازمه تعالی محسوب می شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گیلان خواستار دوری‌گزینی از به‌کارگیری جمله‌های شعاری و ضرورت عملیاتی‌سازی ایده‌های سازنده در مسیر ارتقای جایگاه کودک در جامعه اسلامی شد و تصریح کرد: هویت‌بخشی به کودکان و تبیین جایگاه این سرمایه‌های ارزشمند ایران اسلامی برای خانواده‌ها بسیار ضروری است و برای تحقق این امر نیازمند مهارت‌آموزی به کودک و پیشگیری از بهره‌کشی اقتصادی از کودکان هستیم.

ضیایی افزود: پایدارسازی حقوق کودک در جامعه و اجرای برنامه‌های متناسب با نیازهای این نسل، از اولویت‌های دست‌اندرکاران محسوب می‌شود و این مهم نیز نیازمند استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های فعال در این زمینه و هم‌گرایی و هم‌افزایی هرچه بیشتر متولیان حوزه کودک است.

وی همچنین به ارائه گزارش از فعالیت‌های کانون پرورش فکری استان در حوزه صیانت از حقوق کودک و خدمات فرهنگی نشاط‌بخش در روزهای مواجهه با ویروس کرونا پرداخت و ادامه داد: راه‌اندازی کاروان پیک امید در مناطق شرقی، غربی و جنوبی استان، ارائه خدمات فرهنگی مجازی، خدمات‌دهی کتابخانه‌های سیار این مجموعه به کودکان و نوجوانان روستایی و کم‌برخوردار شهری از دیگر برنامه هاست.

این مسئول فرهنگی با اشاره به تخصصی‌سازی مراکز کانون، راه‌اندازی اتاق بازی، انتشار فراخوان‌های کشوری و استانی و فعالیت کانون ها در جهت تولید ماسک و سایر لوازم بهداشتی را یادآور شد، خاطرنشان کرد: رزمایش همدلی همکاران برای کمک به کودکان و نوجوانان خانواده‌های آسیب‌پذیر برگزار شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

هویت فردی؛ حلقه گمشده نوجوانان در دنیای امروز