با کودکان و نوجوانان تلفن همراه به‌ دست‌ چکار کنیم؟

در این روزهای کرونایی که کمتر فرصت حضور کودکان و نوجوانان در پارک‌ها و بوستان‌ها فراهم می شود، اقبال آنها به سمت بازیهای رایانه‌ای و تلفن همراه فزونی یافته، موضوعی که می‌تواند آسیب‌های جسمی و روحی برای آنها بدنبال داشته باشد.

 مهناز فتاحی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه  با بیان اینکه استفاده زیاد کودکان و نوجوانان از تبلت و تلفن همراه می‌تواند آسیب های جسمی و روحی را متوجه سلامت آنها کند، گفت: خانواده‌ها باید برنامه‌ریزی داشته و  بچه‌ها را در استفاده از تلفن‌همراه به حال خود رها نکنند.

فتاحی با بیان اینکه استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه باید محدود و زیر نظر بزرگترها باشد تا آنها به سمت هر محتوایی کشیده نشوند، اضافه کرد: اگرچه فضای مجازی می تواند در صورت استفاده مفید دستاوردهای زیادی برای فرد به همراه داشته باشد، اما به همان میزان سودی که می تواند داشته باشد در صورت استفاده نادرست ممکن است فرد و به ویژه کودکان و نوجوانان را در معرض آسیب هایی قرار دهد.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه سپس با اشاره به ضرورت برنامه ریزی خانواده ها برای دور کردن فرزندانشان از گوشی‌های تلفن همراه، به ارائه راهکارهایی ساده برای این منظور پرداخت و  گفت: خانواده ها با همراه شدن و سرگرم کردن فرزندانشان به سادگی می‌توانند آنها را از موبایل دور کنند.

فتاحی با توصیه خانواده‌ها برای گرایش به قصه گویی به عنوان یک ابزار پرجاذبه تربیتی، اضافه کرد: خانواده ها می‌توانند کودکان و نوجوانان را جذب قصه کرده و ضمن استفاده از کارکردهای تربیتی قصه، فرزندشان را از گوشی تلفن همراه هم دور کنند.

وی همچنین با اشاره به جاذبه بالای بازی های حرکتی در مقایسه با بازی‌های مجازی، گفت: وقتی کودک یا نوجوانی لذت بازی کردن در دنیای واقعی را بچشد، خیلی اقبالی به بازی در فضای مجازی نخواهد داشت. گاهی یک توپ می تواند کودک را از تلفن همراه و همه جاذبه‌هایش دور کند.

فتاحی اضافه کرد: بازی‌های جذاب دیگری مثل بازی‌های عروسکی را نیز فقط با دو عروسک ساده می توان انجام داد که مناسب خانه‌های آپارتمانی امروز هم هست.

منبع:ایسنا

مرتبط:

عوارض وابستگی کودکان به موبایل و تبلت و راههای کاهش آن