طرح‌های کتابخوانی برای رشد خودآگاهی و خودباوری کودکان

معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با تشریح برنامه‌های خود برای هفته ملی کودک، تمرکز خود در این برنامه‌ها را بر فراهم کردن زمینه رشد خودآگاهی و خودباوری درونی کودکان با کتابخوانی اعلام کرد.

 معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیانیه‌ای به مناسبت هفته ملی کودک که از امروز (۱۶ مهر) شروع می‌شود، اعلام کرد در همکاری با سایر نهادهای متولی هفته کودک و تشکل های مرتبط با این حوزه  برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه کتاب و کتابخوانی، طراحی و اجرا می کند. این معاونت هفته ملی کودک را فرصتی، برای طرح و شناسایی مسائل کودکان به مثابه مهم‌ترین سرمایه‌های ایران اسلامی دانسته و اضافه کرده است با توجه به  برنامه‌های سال‌های گذشته که محور اصلی برنامه‌های ترویج کتاب‌خوانی را بر حوزه کودکان و نوجوانان قرار داده است، به الگوهای جدیدی برای فعالیت در این حوزه رسیده است.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی، پویش‌های آزاد کتاب‌خوانی، دیدار با نویسندگان اعزامی، و نامه کودکان به نویسندگان، و حمایت از برنامه‌های مراکز فرهنگی و مروجان مستقل کتاب‌خوانی در شهرها و روستاهای کشور از جمله برنامه‌هایی هستند  که از راه دعوت کودکان و نوجوانان به خواندن، تفکر، بحث و نوشتن، تلاش داشته‌اند زمینه‌های رشد خودآگاهی و خودباوری درونی کودکان را فراهم آورده و به فرآیند فرهنگ‌پذیری هر چه بهتر آنان کمک کنند. همه کودکان در طبقات مختلف اجتماعی و به خصوص کودکان محروم و کار، نیاز به آموزش‌ها و رشد مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی ویژه‌ای دارند تا بتوانند هم در مقابل آسیب های اجتماعی دنیای امروز تاثیر گذار باشند و هم پاسخگوی مواجهه با چالش‌های پیچیده دنیای فردا شوند.

پویش نامه کودکان به نویسندگان

معاونت فرهنگی در سال جاری هم فرصت هفته کودک را غنیمت شمرده و مجموعه‌ای از برنامه‌ها را متناسب با شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا، با محوریت کتاب و فضاهای مجازی طراحی کرده و از ابتدای هفته کودک تا پایان هفته کتاب به اجرا می‌گذارد. برنامه‌های این معاونت چنین اعلام شده است:

پویش نامه کودکان به نویسندگان: یکی از پربارترین لحظات هر کودکی، هنگامی است که کتابی را می‌خواند. تجربه‌های گذشته ما در پنج دوره برپایی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی نشان داده است که  کودکان دوست دارند با نویسندگان ارتباط باشند. در این راستا، با محوریت دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی یک پویش اختصاصی برای کودکان طراحی و به اجرا گذاشته می‌شود که بر اساس آن کودکان ثبت نام کرده و به نویسندگان دلخواهشان و درباره کتاب‌هایی که از آن‌ها خوانده‌اند نامه می‌نویسند. تمام نامه‌های دریافتی به نویسندگان ارسال شده و به نامه‌های برگزیده در طول هفته کتاب جوایزی اهدا خواهد شد.

توزیع بسته‌های فرهنگی و کتاب به کودکان کار و حاشیه شهرها

حمایت اختصاصی و خرید کتاب: کتاب‌هایی که به نوعی به حل مسائل فرهنگی، اجتماعی، روانی و حقوقی کودکان اشاره دارند و توزیع آن‌ها در کتابخانه‌های عمومی کشور.

آغاز فعالیت‌های پنجمین دوره جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان همزمان با هفته ملی کودک: این برنامه از جمله برنامه های تاثیر گذار در حوزه کتابخوانی کودکان و نوجوانان است که در طول چهارسال برگزاری آن بیش از ۲۲ هزارباشگاه کتابخوانی با بیش از ۳۳۵ هزار عضو از ۱۸۰۰ شهر و روستا زیر نظر ۲۰ هزار تسهیلگر داوطلب آموزش دیده در حوزه فعالیت می کنند. معاونت امور فرهنگی به همه اعضای باشگاه ها یارانه پنجاه درصدی خرید کتاب اهدا می کند. امسال نیز  پنجمین دوره این جام با رویکرد مجازی و با گستره بیشتری همزمان با هفته ملی کود ک آغاز می شود

برپایی کارگاه‌های تسهیل‌گری کتاب‌خوانی کودک و نوجوان: در سه قالب فضاهای مجازی، ارسال بسته‌های آموزشی به همه شهرهای متقاضی، و کارگاه‌های حضوری (فقط به شرط مساعدت شرایط بهداشتی). با تاکید بر مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهرها.

مرتبط:

خدمات مرجع مجازی کتابخانه دیجیتال کودکان و نوجوانان

دانستنی‌های خواندنی در مورد کودکان

فواید کتاب خواندن و خواص منحصر به فرد کتابخوانی