استفاده از شاخص DNI برای شدت بیماری کووید در کودکان

یک متخصص بیماری‌های عفونی بر استفاده از شاخص DNI برای شدت بیماری کووید در کودکان خبر داد.

دکتر محمدرضا ناظر با بیان اینکه افت حساسیت مارکرهای معمول  التهابی که در کودکان طراحی شده، سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان (MIS-C) یک سندرم التهابی بسیار خطرناک است که پس از COVID-۱۹ ظاهر می‌شود، افزود: شاخص نوتروفیل دلتا سرم (DNI) کسری از گرانولوسیت‌های نابالغ در گردش را منعکس می‌کند و در عفونت و التهاب ارزیابی می‌شود.

وی اضافه کرد: سودمندی DNI به‌عنوان یک نشانگر تشخیصی در بیماران مبتلا به MIS-C و ارزیابی نقش آن در تعیین شدت MIS-C ضروری است.

ناظر با بیان اینکه در مطالعه گذشته‌نگر و مشاهده‌ای شامل ۸۳ بیمار مبتلا به MIS-C و ۱۱۳ بیمار مبتلا به COVID-۱۹ و ۱۰۲ فرد سالم بود، افزود: پروتئین واکنشی C (CRP)، تعداد مطلق نوتروفیل (ANC)، تعداد مطلق لنفوسیت‌ها (ALC)، DNI و تعداد پلاکت‌ها ثبت شد که سطوح DNI در گروه MIS C ۴.۶۰ ± ۵.۷۰ درصد، در گروه COVID ۰.۳۰ ± ۰.۹۹ درصد و در گروه شاهد ۰.۲۰ ± ۰.۵۶ درصد بود (۰۰۱/۰p<).

وی ادامه داد: با توجه به‌شدت MIS-C، سطح DNI در MIS-C خفیف ۱.۲۲٪، در MIS-C متوسط ‌۴.۳٪ و در MIS-C شدید ۵.۷٪ بود. بین سطوح DNI و شدت MIS-C ارتباط آماری معنی‌داری وجود داشت.

این متخصص بیماری‌های عفونی افزود: بر این اساس مقدار برش DNI برای پیش‌بینی MIS-C ۰.۴۵ درصد بود و در تجزیه و تحلیل عملکرد تشخیصی DNI در مقایسه با CRP، ANC، ALC و تعداد پلاکت، حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و ارزش اخباری منفی به ترتیب ۷۹.۵٪، ۹۷.۱٪، ۹۵.۷٪ و ۸۵.۳٪ بود.

ناظر خاطرنشان کرد: شاخص دلتا نوتروفیل به‌عنوان یک نشانگر تشخیصی برای MIS-C مانند ANC، ALC، تعداد پلاکت‌ها و CRP شناسایی شد و سطوح DNI در تجزیه‌وتحلیل هموگرام ممکن است پزشکان را در تعیین تشخیص و شدت MIS-C راهنمایی کند.

وی گفت: آنچه شناخته شده است این است که اگرچه CRP، رسوب، ALC، ANC، شمارش پلاکت‌ها، سدیم و آلبومین به‌عنوان آزمایش‌های مرحله اول استفاده می‌شود، هیچ نشانگر آزمایشگاهی خاصی در تشخیص MIS C استفاده نمی‌شود.

این متخصص بیان کرد: شاخص نوتروفیل دلتا سرم (DNI)  کسری از گرانولوسیت‌های نابالغ در حال گردش را منعکس می‌کند و در عفونت و التهاب افزایش می‌یابد.

وی گفت: دی آن آی  یک نشانگر امیدوارکننده و به‌راحتی قابل‌دسترسی است که می‌تواند با مارکرهای دیگر در تشخیص استفاده شود و شدت MIS C را تعیین کرده و پزشکان  را در تعیین تشخیص و شدت در MIS C راهنمایی می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

لزوم واکسیناسیون به موقع کودکان علیه کرونا