تولید نخستین ربات احساساتی متوقف شد

شرکت چند ملیتی “سافت بانک”(SoftBank) به دلیل کمبود بودجه از ساخت “اولین ربات دارای قلب” دست کشید.

به نقل از آی‌ای، گزارشی از رویترز توضیح می‌دهد که گروه “سافت بانک” تولید ربات معروف خود موسوم به “پپر”(Pepper) به معنای “فلفل” را متوقف کرده و همچنان به تعدیل نیرو در تجارت رباتیک خود ادامه می‌دهد.

بررسی اسناد داخلی شرکت حاکی از آن است که تولید ربات “Pepper” از سال گذشته متوقف شده و از نظر مالی توجیه نداشته که این شرکت دوباره تولید آن را شروع کند. با این حساب به نظر می‌رسد این پایان راه برای ربات معروف این شرکت باشد.

این اقدام در حالی صورت گرفته است که تعدیل نیرو نیز در تجارت رباتیک “سافت بانک” در حال انجام است و اولین بار توسط وب‌سایت فرانسوی “Le Journal du Net” گزارش شد که ضرر این شرکت چند ملیتی تنها در طی یک دوره سه ساله به ۱۰۰ میلیون یورو رسیده است.

اولین ربات احساساتی

ربات “فلفل” در سال ۲۰۱۴ به جهان معرفی شد و توسط بسیاری کارشناسان به عنوان نمادی از تأثیر مثبت فناوری بر زندگی ما معرفی شد.

این ربات انسان‌نما در اصل برای راهنمایی مردم در کنفرانس‌ها، کمک به مشتریان در فروشگاه‌ها و نگهداری از کودکان در کنار تعداد زیادی از نقش‌های دیگر از جمله به عنوان یک بستر تحقیق رباتیک طراحی شده بود.

“فلفل” در ابتدای راه‌اندازی به عنوان “اولین ربات دارای قلب یا احساساتی” توصیف شد و از نظر ظاهری، برای جلب توجه و خوشایند انسان‌ها با ظاهری زیبا و بانمک طراحی شد.

همچنین گفته می‌شود “سافت بانک” به عنوان بخشی از برنامه‌های تعدیل نیرو و کاهش هزینه‌های خود در ماه سپتامبر ۳۳۰ کارمند خود در فرانسه را تعدیل خواهد کرد. با این وجود “سافت بانک” می‌گوید که با وجود کمبود بودجه و افزایش هزینه‌ها، به سرمایه گذاری روی ربات‌های نسل جدید ادامه خواهد داد.

ربات “فلفل” که توسط شرکت “فاکسکان”(Foxconn) در چین ساخته شده که غول مونتاژکننده گوشی‌های آیفون نیز هست، هرگز کاملاً به پتانسیلی که “سافت بانک” به آن امیدوار بود، نرسید و به گفته یکی از منابع رویترز، این شرکت فقط ۲۷ هزار واحد از این ربات را قبل از توقف تولید، تولید کرده است.

البته این شرکت در بیانیه‌ای اظهار کرد که برخلاف کمبود بودجه و تعدیل نیروی اخیر در تجارت رباتیک، همچنان سرمایه گذاری قابل توجهی در تولید ربات‌های نسل آینده برای خدمت رسانی به مشتریان و شرکای خود خواهد داشت.

گفته می‌شود “سافت بانک” اکنون تمرکز خود را روی محصولات رباتیک دیگر از جمله ربات تمیزکننده “ویز”(Whiz) گذاشته است.

توقف تولید ربات “فلفل” و تعدیل نیرو در تجارت رباتیک این شرکت بدان معنا نیست که “سافت بانک” به صنعت رباتیک پشت کرده است، بلکه طبق گزارش‌ها این شرکت بزرگ چند ملیتی اکنون بزرگترین سرمایه گذاری متمرکز بر فناوری جهان را به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار روی فناوری‌های جدید متمرکز خواهد کرد.

منبع: ایسنا