فعالیت تیم‌های سیار سنجش بینایی در روستاهای ماه‌نشان

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ماه‌نشان گفت: دو تیم با یک دستگاه بینایی‌سنجی به صورت سیار در روستاهای دورافتاده ماه‌نشان معاینه چشمی کودکان را بر عهده دارند.

بهنام محمدی ، با اشاره به اجرای طرح غربال‌گری بینایی در ماه‌نشان، اظهار کرد: برش عملیاتی این طرح در ماه‌نشان به تعداد ۲۰۰۰ کودک است که علاوه بر این شهرستان، در ۶۱ روستای بخش مرکزی ماه‌نشان و تعداد ۶۵ روستای بخش انگوران معاینه چشمی انجام خواهد شد و این طرح تا پایان سال و رسیدن به هدف تعیین شده ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۸ نفر از افراد نابینا و کم‌بینا تحت پوشش بهزیستی هستند، اضافه کرد: بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم، سنین زیر ۵ سالگی است. در صورتی که مشکل دید کودک قبل از ۵ سالگی تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان بموقع، بینایی کامل به دست خواهد آمد.

محمدی با یادآوری اینکه هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، ادامه داد: پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت، از این رو به خانواده‌ها توصیه می‌شود چشم کودکان۳ تا ۶ سال باید همه ساله معاینه شود.

این مسئول با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰۱ نفر تحت پوشش بهزیستی ماه‌نشان هستند، تصریح کرد: از این تعداد ۶۶۳ نفر در حوزه توانبخشی و ۱۳۸ نفر در حوزه اجتماعی تحت پوشش هستند و ۴۸۰ نفر نیز به صورت ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند.

محمدی یادآور شد: در حال حاضر دو مرکز مثبت زندگی در شهرستان ماه‌نشان فعالیت می‌کند و دو تیم نیز با یک دستگاه بینایی‌سنجی به صورت سیار در روستاها معاینه چشمی کودکان را بر عهده دارند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان ماه‌نشان از والدین خواست معاینه چشمی کودکان را جدی بگیرند و  با در دست داشتن شناسنامه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای سنجش بینایی کودکان ۳ تا۶ سال به مراکز مثبت زندگی مراجعه کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کودکان ۳ تا ۶ ساله هر سال باید سنجش بینایی شوند