کاهش تیراژ کتاب کودک به زیر ۵۰ جلد شرم آور است

یک نویسنده معتقد است: به دلایل مختلف از جمله کاهش تیراژ و  هزینه های سرسام آور چاپ و نشر کتاب کودک عدم استقبال جامعه ی هدف از کتاب های منتشر شده، عدم نقد و تحلیل های علمی و کارشناسی کتاب کودک، کمبود نقدینگی و بودجه در سرمایه گذاری کلان، نشر کتاب کودک در جامعه مناسب نیست.

مرتضی حاتمی، اظهار کرد: کودک این سده و دنیایش با دنیای هم سالان و هم نسلان خود در سده ی گذشته تفاوت های ماهیتی و محتوایی بسیار دارد. او در دنیای به سر می برد که مدام در حال تجربه اندوزی فردی و پوست اندازی است. او نگاه تازه ای  از سر کنجکاوی و دقت و دانایی و مطالبه گری و هوش مندی و اعتراض به اطرافش دارد.
وی با بیان اینکه کودک امروز  خواسته های متنوعی دارد و به دنبال پیداکردن پاسخ هایی دقیق،علمی و قانع کننده به سؤالات خود است، تصریح کرد: از منظر تخصصی،”کتاب کودک” به عنوان کالایی فرهنگی، می تواند دنیای مخاطب را با محتوا و اندیشه های خود تغییر دهد. مخاطب از کتاب توقع تازه تر و بروزتر دارد. عصر انفجار داده ها و دانش ها و اطلاعات فردی و گروهی، دنیای کودک امروز را به سمت دانش و فضاهای مجازی کشانده و کتاب هم به عنوان یک مؤلفه ی فرهنگی و عمومی، دستخوش این تغییرات شده است.
حاتمی ادامه داد: «روزجهانی کتاب کودک» بهانه ای برای پاسخ به نیازهای مطالعاتی و خوانداری کودک است. بهانه ای مهم و ضروری که می تواند کودک را به دنیای تازه تری راهنمایی و هدایت کند.
این روزنامه نگار ادبی گفت: کتاب کودک، به عنوان یک جریان فرهنگی، اجتماعی و روانی مستمر و به هم متصل می تواند مسیر یک جامعه را تغییر دهد و به دنیایی دیگر هدایت کند، زیرا کودک زیر بنای ساختاری تمام جوامع بشری است و  تولید و آفرینش کتاب های مناسب و متناسب با توان ذهنی کودک و مخاطب دغدغه ای است که تمام کنش گران و تلاش گران ادبیات کودک و نوجوان جهان را پای کار آورده تا با رعایت استانداردهای اعلام و مصوب شده، اثری را آفرینش و منتشر کنند که کودک را به بالندگی و تعالی فکری و اندیشه ای سوق دهد و راهنمایی کند.
حاتمی تصریح کرد : مفاهیم تربیتی، اخلاقی، انسانی، اجتماعی تقویت تخیل، تقویت رشد و پرورش شخصیت فردی و اجتماعی کودک، سرگرم کردن و لذت بخشی ادبیات،واقع گرایی،تلاش برای تقویت فرهنگ تاب آوری و برخی نکات دیگر می تواند در آفرینش و تولید محتوایی کتاب مؤثر واقع شود.

وی کاهش تیراژ کتاب کودک به زیر ۵۰ جلد را شرم آور عنوان کرد و معتقد است:  هزینه های سرسام آور چاپ و نشر کتاب کودک، عدم استقبال جامعه ی هدف از کتاب های منتشر شده، عدم نقد و تحلیل های علمی و کارشناسی، کمبود نقدینگی و بودجه در سرمایه گذاری کلان نشر کتاب کودک و  تمایل سرمایه‌گذاران به سمت کتاب‌های زرد و بازاری و کارتونی، نظارت و ممیزی غیر تحصصی و کانالیزه ی کتاب کودک، عدم نیازسنجی در تولید محتوا، عدم معرفی های مناسب و کاربردی آثار درشت محتوا، نظام آموزشی به شدت تعلیمی و دور از منابع مفید و تخصصی و غنی کتاب کودک، فقر فرهنگی و اقتصادی جامعه،مشکل پخش و توزیع مناسب و گسترده،عدم حمایت از مؤلفان و ناشران تخصصی و حرفه ای ادبیات کودک، محتوای ضعیف و سفارشی نویسی مؤلفان و ده ها واژه و ترکیب دیگر که پرداختن به آن ها زمانبر است و مجالی دیگر می طلبد، هنوز نتوانسته جریان کتاب کودک در جامعه را مناسب و قابل قبول رونق توسعه و ترویج دهد.
حاتمی با بیان اینکه با وجود تلاش های مؤسسات خصوصی و سازمان ها و ادارات دولتی متولی امر، اما هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده آل جریان کتاب کودک در جامعه، فاصله داریم، ادامه داد: با شیوع همه گیر ویروس کرونا و تغییر مسیر زندگی انسان معاصر به بستر فضای مجازی موجب شد تا کودک امروز به دنبای منابع خوانداری در این عرصه مسیرش را عوض کند و مؤلفان و ناشران هوشمند با درک شرایط موجود به تولید و آفرینش و انتشار کتاب های مجازی، صوتی، نرم افزاری، طراحی و ساخت اپلیکیشن های مختلف و البته رایگان، تقویت، بروزرسانی و توسعه ی سایت های دانلود کتاب های الکترونیکی، تبدیل کتاب کاغذی به فرمت های EPUB و PDF t بروز رسانی و تشکیل حداکثری کنسرسیوم ها و شبکه های تولید محتوای کودک و بسیاری از مؤلفه های دیگر در تولید کتاب در بستر مجازی موجب شده تا کودک امروز با کتاب ارتباط بهتر، راحت تر و صمیمانه تری برقرار کند. او در این بستر به کتاب و دنیا و شخصیت های پنهان در آن بیشتر نزدیک شود و همذات پنداری که یکی از شاخصه های رشد روانی اوست، در خود تقویت کند.
وی ادامه داد:  شاید هنوز بسیاری از مؤلفان، والدین و اولیای تربیتی نتوانسته اند کم شدن حس کتاب های سنتی و کاغذی را بپذیرند اما خواسته یا ناخواسته کودک امروز در کنار کتاب سنتی در کتاب خانه ی شخصی اش؛ مجموعه ای از کتاب های دیجیتالی و صوتی و نرم افزاری را در گوشی یا تبلتش دارد که به تناسب مطالعه و با آنها زندگی می کند.
حاتمی تاکید کرد:  کودک امروز را نباید  در دنیای مجازی تنها گذاشت  و رها کرد. نظارت هوشمندانه و هدایت دقیق و توجه به محتوای کتاب های منتشرشده در این بستر پرخطر و البته مفید، دقت و دغدغه و تعهد والدین و اولیای تربیتی را بیشتر طلب می کند.
وی در پیان این گفت و گو  تاکید کرد: با این حال با تمام مشکلات کوچک و بزرگ در این مسیر، باورمند به بالندگی جامعه ای با تربیت کودکان کتاب خوان نه تنها در روز چهاردهم فروردین هر سال بلکه در تمام روزهای سال می توان جامعه ای آگاه ، مطابه گر و آشنا به حقوق مدنی و اجتماعی با توسعه و ترویج حداکثری کتاب کودک انتظار داشت.

منبع:ایسنا

مرتبط:

معرفی کتاب انجمن شاعران مرده

معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

معرفی کتاب عطش مبارزه