برگزاری ۱۱۵۰ برنامه همزمان با هفته کتاب در همدان

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: در بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار ۱۱۵۰ برنامه فرهنگی کتاب‌محور توسط ۱۱۸ کتابخانه عمومی برگزار می‌شود و از این تعداد ۱۱۱۳ برنامه در سطح شهرستانی و مابقی در سطح استانی برگزار خواهد شد.

 عاطفه زارعی شنبه ۲۲ آبان‌ماه در جمع خبرنگاران ضمن تشریح برنامه‌های بیست و نهمین دوره هفته کتاب، کتابخوانی و کتابدار، بیان کرد: از جمله برنامه‌های شاخص این هفته راه‌اندازی “کاروان دوستی با کتاب” با محوریت برنامه‌های فرهنگی و ترویجی شاد در روستاهای محروم استان بود که در نخستین مقصد خود به روستاهای بخش شیرین‌سو شهرستان کبودراهنگ رفت.

وی با بیان اینکه در هفته کتاب ارائه خدمات به مناطق محروم همانند طول سال ادامه دارد، افزود: هدف از این فعالیت‌ها فرهنگ‌سازی در این‌گونه مناطق است و تلاش می‌کنیم کتابخوانی را در رفتار کودکان نهادینه کنیم.

زارعی با اشاره به اینکه راه‌اندازی پیشخوان کتاب و کتابخانه‌های سیار را در آینده نزدیک خواهیم داشت، مطرح کرد: غبار روبی از مزار شهدا، رونمایی از پوستر هفته کتاب، افتتاح اولین سالن مطالعه عمومی مستقل با نام “آرمان” با مشارکت بخش خصوصی، فراخوان دومین دوره جشنواره ملی شعر و داستان کودک و نوجوان “دوست من کتاب”، رونمایی از کتاب “دوست من کتاب” با انتشارآثار برگزیده اولین دوره جشنواره شعر و داستان کودک و نوجوان از جمله برنامه‌های هفته کتاب در همدان است.

وی با بیان اینکه اجرای ویژه برنامه کتابخانه سیار یار مهربان در مکان‌های پرجمعیت و نقد و رونمایی دیوان اشعار یاور همدانی از دیگر برنامه‌های این هفته هستند، اضافه کرد: کلنگ‌زنی کتابخانه شهید مسعودی‌پور در شهر ملایر به متراژ ۲۶۰ متر و کلنگ‌زنی و ساخت کتابخانه جدید روستای اشترمل در شهرستان تویسرکان به متراژ ۱۲۰ متر نیز در این هفته انجام می‌شود.

این مقام مسئول برگزاری برنامه یار ۵۰ ساله (جشن ۵۰ سالگی هفت کتابخانه در سطح استان ) را دیگر برنامه هفته کتاب در همدان دانست و گفت: این برنامه شامل کتابخانه‌های شهید مدنی(تویسرکان)، آزادی و شهید مظاهری(همدان)، شهید بهشتی(ملایر)، شهید اشرفی اصفهانی(کبودراهنگ)، شهید باهنر(بهار) و شهید رجایی(اسدآباد) که کتابخانه‌های با قدمت بیش از ۵۰ سال هستند، می‌شود.

زارعی در ادامه بیان کرد: در طول این هفته، فراخوان اهدای کتاب در سطح استان انجام می‌شود و کتاب‌ها پس از ارزیابی به مناطق محروم ارسال خواهند شد، همچنین در ابتدای هفته کتاب، توزیع ویژه کتاب از مرکز مبادلات کتاب استان در بین کتابخانه‌های عمومی استان صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۰  درصد از کتابخانه‌های استان به سیستم وای‌فای رایگان مجهز شد، تصریح کرد: قصد داریم ۲۵ درصد دیگر از کتابخانه‌ها را نیز به این سیستم اضافه کنیم و اولویت با کتابخانه‌های پرجمعیت در مناطق محروم است.

زارعی با بیان اینکه نشست علمی “مشتری مداری در کتابخانه‌های عمومی” با همکاری استان سیستان و بلوچستان(ویژه کتابداران استان‌های همدان و سیستان) در این هفته برگزار خواهد شد، گفت: علاقمندان می‌توانند در این مدت به صورت رایگان عضو کتابخانه‌های عمومی استان شوند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در ادامه اظهار کرد: جلسات نقد و رونمایی کتاب، نشست کتابخوان اختصاصی،  نمایشنامه خوانی، معرفی کتاب، برگزاری وبینارها و کارگاه‌های آموزشی، شب شعر و نمایشگاه کتاب از منابع کتابخانه ای دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده هفته کتاب در همدان است.

وی با بیان اینکه بیش از ۳۵ هزار نفر عضو کتابخانه‌های همدان هستند، مطرح کرد: مجموع کتابخانه‌های استان ۱۱۸ عدد است که شامل ۷۱ کتابخانه شهری، ۴۶ کتابخانه روستایی و یک کتابخانه سیار شهری است، علاوه بر این کتابخانه‌های همدان، ملایر و ‌نهاوند خدمات‌رسانی برای عشایر هم دارند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اجرای ۷۲۰ برنامه همزمان با هفته کتاب در استان زنجان