اجرای ۵۷۲ برنامه در هفته کتاب خوزستان

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با تشریح جزییات هفته کتاب و کتابخوانی، گفت: ۵۷۲ برنامه در ۲۰۷ کتابخانه برنامه‌ریزی شده که در این هفته اجرایی می‌شوند.

عباس حسین‌زاده، امروز (۲۲ آبان ۱۴۰۰) در نشست خبری به مناسبت هفته کتابخوانی اظهار کرد: اهمیت کتابخوانی یکی از شاخصه‌های توسعه کشور است. اگر نگاهی به سیر تاریخی کتاب و کتاب کنیم می‌بینیم که آن چیزی که سینه به سینه و از گذشته دور و به سمت حال حاضر رسیده از زمانی که روی دیوارها حکاکی می‌شد تا سنگ نوشت‌ها و بعد نوشتن روی کاغذ و اکنون که با کتاب‌های دیجیتال سروکار داریم، تمام این‌ها محملی برای انتقال اندیشه و اطلاعات برای بشر هستند و مهم دانشی است که منتقل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در استان از فرهنگ صحبت کنیم نوک پیکان این موضوع به سمت چند دستگاه می‌رود. دستگاه‌های فرهنگی که قانون‌گذاری برای آن‌ها تکلیف معین کرده مانند نهاد کتابخانه‌های عمومی، وزارت فرهنگ و ارشاد، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ و سایر ارگان‌ها هر کدام تکلیفی دارند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان یادآوری کرد: سال ۸۲ نهاد کتابخانه‌های عمومی تاسیس شد این نهاد تخصص‌محور و جوان است و همه نیروهای شاغل جوان و متخصص در رشته علم اطلاعات هستند.

حسین‌زاده ادامه داد: تا سال ۵۷، ۳۷۳ باب کتابخانه وجود داشت که اکنون به سه هزار و ۵۶۷ باب کتابخانه رسیده است. در استان خوزستان تا پیش از انقلاب ۲۰ باب کتابخانه وجود داشت که اکنون به ۲۲۰ باب رسیده که البته ۲۰۷ کتابخانه فعال هستند.

وی با اشاره به تغییر و تحول شکل گرفته در کتابخانه‌های عمومی گفت: تا وقتی که با نرم‌افزار آفلاین کار می‌کردیم با معضلاتی روبه‌رو بودیم اما اکنون با سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کار می‌کنیم که نشان دهنده تحول شکل گرفته است. هم‌اکنون دغدغه ای وجود دارد؛ تغییر در تکنولوژی و ورود فناوری، باعث به وجود آمدن رقیبانی کاذب از جنس شبکه‌های اجتماعی می‌شود که البته مزایای این شبکه‌ها در اطلاع‌رسانی ارزشمند است اما برای نهاد کتابخانه‌ها و کتابخوانی رغیب است.

او تاکید کرد: در حال برنامه‌ریزی و در حال تغییر نگاه خود هستیم و راهبردی را در پیش گرفته‌ایم تا بتوانیم کتابخانه‌ها را تبدیل به پایگاه‌های اجتماعی کنیم. تغییر رویه به این معنا نیست که شکل سنتی کتابخانه را از بین ببریم بلکه خدمات سر جای خود باقی می‌مانند و تقویت می‌شوند اما از تنوع خدمات بهره‌مند خواهیم شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به برگزاری رویدادهای فرهنگی تصریح کرد: برگزاری برنامه‌های کودک‌محور، نقد کتاب، توسعه بخش‌های مختلف خدمات به ناشنوایان و نابینایان از برنامه‌هایی است که در زمینه تبدیل کتابخانه به پایگاه اجتماعی است. در تلاش هستیم که بتوانیم گروه‌های خاص را نیز به کتابخانه‌ها جذب کنیم.

حسین‌زاده همچنین بیان کرد: شیوع کرونا باعث شد تا امکانی برای برگزاری برنامه‌ها به صورت حضوری نباشد و به این نکته پی بردیم که باید تغییر رویه را با استفاده از فضای مجازی داشته باشیم. به این دلیل در حال طرح‌ریزی برای کتابخانه دیجیتال هستیم تا بتواند بخشی از این نقیصه را چه در بحران و چه در حالت عادی حل کند. همه کتابخانه‌های ما در فضای مجازی فعال شدند و فعالیت خود را که شامل تولید محتوا و برگزاری رویدادها بود ادامه دادند.

وی با بیان این که تلاش می‌کنیم تا منابع اطلاعاتی به شکل عادلانه‌ای به دست مردم برسد گفت: امسال میزبان پنجمین دوره از یازده دوره جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را از خرداد ماه بودیم. چند عنوان کتاب در سه رده سنی کودک، نوجوان و بزرگسال با ۲ موضوع ترویج سیره امام رضا (ع) و بخش ویژه امام زمان (عج) به مسابقه گذاشته شدند.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان این که یکی از دغدغه‌ها، توزیع ناعادلانه منابع اطلاعاتی بین همه اقشار فارغ از سن، نژاد و… است با اشاره به برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی اظهار کرد: امسال برنامه‌های متنوعی برای هفته کتاب در نظر گرفته شده است. در ۷۰ درصد از کتابخانه‌های خوزستان خدمات دو نوبته و در ۳۰ درصد تک نوبته ارایه می‌شود. هفته کتاب از ۲۴ آبان آغاز می‌شود تا یکم آذر ماه ادامه دارد. افتتاح نمایشگاه کتاب را با چهار هزار و ۲۰۰ عنوان کتاب را خواهیم داشت. همچنین راه‌اندازی کتابخانه سیار کاروان دانایی را خواهیم داشت. بسیاری از روستاهای ما به منابع اطلاعاتی دسترسی ندارند که این یکی از دغدغه‌های ما است.

وی در ادامه بیان کرد: دو طرح را در دستور کار خود قرار دادیم؛ یک طرح با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس داشتیم و قرار است در سه نقطه از روستاهای اهواز، کارون و باوی، کاروانی حضور پیدا کند و جنگ فرهنگی را در روستاهای پرجمعیت برگزار شود. همایش تقدیر از نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیز به مناسبت حصر سوسنگرد برگزار خواهد شد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان این که ۵۷۲ برنامه در ۲۰۷ کتابخانه برنامه‌ریزی شده که در این هفته اجرایی می‌شون گفت: دیدار کتابداران با نماینده ولی فقیه، رونمایی از آثار آیت‌الله سیدعلی شفیعی، تبادل تفاهم‌نامه با سازمان بسیج کارمندی، نقد و بررسی کتاب «بلاهایی که جنگ بر سر زنان می‌آورد»، تبادل تفاهم‌نامه با هیات ورزش‌ همگانی، رونمایی از طرح اهدای کتاب اهدای دانایی و مراسم تکریم از فعالان عرصه کتاب و کتابخوانی از برنامه‌های در نظر گرفته شده هستند.

حسین‌زاده گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما خیرین کتاب هستند و باید این موضوع تعریف شود. گاهی یک نفری که کتاب اهدا می‌کند در مقام خیر کتاب است. همه دستگاه‌های فرهنگی باید در یک جهت قرار گیرند. در قانون شهرداری‌ها در حوزه فرهنگ متاسفانه سرانه فرهنگی برای کتاب و کتابخوانی پرداخت نمی‌شود که به بهانه‌های مختلف است. اما این نمی‌تواند نافی قانون باشد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برگزاری ۱۱۵۰ برنامه همزمان با هفته کتاب در همدان