از “بانک شیر” چه می‌دانید؟

رییس مرکز بانک شیر مجتمع بیمارستانی امام رضا(ع) استان کرمانشاه با اشاره به اهمیت فعالیت‌های این مرکز برای سلامت نوزدان نارس، گفت: در حال حاضر ۳۰ مادر با این مرکز همکاری دارند و نیاز است که فرهنگ سازی بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

دکتر هما بابایی با اشاره به راه اندازی بانک شیر کرمانشاه از دو سال پیش، گفت: بانک شیر مادر محلی است که شیرهای اهدایی مادران را به روش صحیح جمع آوری و این شیرها را برای نوزادان نارس یا بیماری که از شیر مادر خودشان محروم هستند، آماده می کند.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی برای نوزادانی که به هر دلیل از شیر مادر خود محروم هستند شیر دایه و یا شیر مادران دیگر که پاستوریزه شده باشد را توصیه می کند و برای همین راه اندازی بانک شیر جهت حفظ سلامت این نوزادان بسیار حائز اهمیت است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به ارزش بالای شیر مادر برای نوزادان نارس و بیمار، گفت: شیر مادر فقط یک منبع تغذیه برای این نوزادان نیست، بلکه به دلیل سلولهای زنده و ایمنوگلوبولین های موجود، می تواند نجات بخش این نوزادان که اکثرا وزن پایینی هم دارند، باشد.

بابایی با اشاره به راه اندازی اولین بانک شیر جهان در اتریش، گفت: با توجه به اهمیت فعالیت این بانک در حفظ جان نوزادان نارس، امروزه در تمامی کشورهای اروپایی بانکهای شیر مادر فعالند و تعداد ۲۱۰ بانک شیر فعال در اروپا وجود دارد.

وی افزود: اولین بانک شیر ایران نیز سال ۹۵ در تبریز راه اندازی شد و طی چند سال گذشته آموزش‌های لازم در جهت راه اندازی این بانک در استان های مختلف ارائه شد.

بابایی گفت: با ارائه آموزش ها نهایتا ۱۰ استان به عنوان پایلوت انتخاب شدند که کرمانشاه هم یکی از این استان ها بود و بانک شیر در این ۱۰ استان از سال ۹۸ راه اندازی شد.

بابایی خاطرنشان کرد: بانک شیر یک موسسه خیرخواهانه و عام المنفعه است که در جهت ارتقاء سلامت نوزادان نارس و شیرخواران محروم از شیر مادر، گام برمی دارد.

وی افزود: مادرانی که کودک زیر یکسال دارند، می توانند در صورت تمایل شیر مازاد بر نیاز نوزاد خود را از طریق این بانک به نوزادان نیازمند شیر مادر اهدا کنند.

مادران چطور می توانند شیر خود را اهدا کنند؟

بابایی درخصوص روش اهدای شیر در این بانک، گفت: مادرانی که قصد دارند شیر خود را اهدا کنند ابتدا باید به بانک شیر واقع در بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: مادرانی می توانند شیر خود را اهدا کنند که کودک آنها زیر یک سال دارد، چرا که در این مرحله شیر مادران بسیار بوده و توانایی اهدای آن را دارند.

وی افزود: با مراجعه این مادران در وهله اول یک سری آزمایشات جهت تایید سلامت شیر این مادران نوشته شده که همگی این آزمایشات بصورت رایگان در محیط بیمارستان گرفته می شود.

وی افزود: در کنار این آزمایشات باید برگه رضایت توسط خود مادر و نیز همسرش برای اهدای شیر امضا شود.

بابایی گفت: در مرحله بعد با تایید سلامت شیر مادر، ظروفی درب منزل به این مادران داده می شود که در خانه شیرمازاد خود را در آنها ریخته و بسته بندی و در یخچال قرار دهد.

وی تاکید کرد: تمام نکات بهداشتی مربوط به چگونگی ذخیره سازی و نگهداری شیر به مادران آموزش داده می شود.

بابایی افزود: زمانی که تعداد حدود ۱۵ ظرف از شیر مادران پرشد طی تماس با بانک، نیروی بانک با خودروهای مخصوص یخچال دار مراجعه کرده و ظروف شیر را درب منزل تحویل می گیرند.

وی تصریح کرد: در گام بعد شیرهای جمع آوری شده راهی آزمایشگاه شده و با تایید سلامت دوباره آنها، این بار برای پاستوریزه شدن وارد دستگاه می شوند.

وی خاطرنشان کرد: کوچکترین آلودگی در شیر می‌تواند برای نوزادان نارس خطرناک باشد، بنابراین با دقت بالا آزمایشات و مراحل پاستوریزه کردن شیر انجام می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: پس از خروج شیر از دستگاه پاستوریزه کردن، مجددا آزمایشات دیگری بر روی شیر انجام می شود و با تایید سلامت مجدد این شیرها در فریزر ذخیره سازی شده و با درخواست و تجویز پزشک تحویل والدین نوزدان نارس می شود.

بابایی با بیان اینکه بانک شیر کرمانشاه هم اکنون ۳۰ اهدا کننده مستمر دارد، گفت: علاوه بر اینها افرادی هستند که بصورت مقطعی اهدای شیر دارند، اما با توجه به سکونت آنها در شهرستان های اطراف و عدم دسترسی آسان، عمدتا بصورت کوتاه مدت همکاری دارند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

همه چیز درباره شیر خشک آپتامیل

شیردهی؛ نخستین واکسن در مقابل بیماری ها