افت تحصیلی دانش‌آموزان در میان کانال‌های مجازی آموزشی

افت تحصیلی، کلید واژه‌ای است که باتوجه به شرایط کرونا و آموزش مجازی، عملکرد برخی از دانش آموزان را تحت الشعاع خود قرار داده است. ریزش نمرات دانش آموزان و عملکرد پایین آن‌ها با توجه به هوش و توانایی بالای آنان علاوه بر دانش آموزان، نگرانی والدین آنان را نیز در پی داشته است.

یکی از بارزترین علل افت تحصیلی دانش‌آموزان امروزی استفاده بیش از حد از ابزارآلات تکنولوژی است که زمان قابل توجهی از ساعات روزانه آنها را پر می‌کند و گاها حتی آنها را از برنامه غذایی سالم و تحرک لازم نیز دور می‌سازد.

اکنون که شرایط کرونا باعث شده کودکان حتی در مورد درس نیز نیازمند به فضای مجازی باشند، این افت تحصیلی و افسردگی دور از انتظار نیست. والدین نیز مستاصل شده‌اند از افت تحصیلی فرزندانشان و از ارتباط گیری نه چندان مناسبشان با فضای مجازی برای پیگیری دروس.

اولین و مهم ترین کار والدین در این شرایط دوستی و نزدیک شدن به دانش آموز است؛ با او صحبت کنید اما نه صحبتی که حالت نصیحت داشته باشد و فرزند شما را خسته کند و بیشتر حس لجبازی در آنها ایجاد کند. می‌توان با صحبت های دوستانه و گذاشتن برنامه های جنبی و خانوادگی او را حمایت کرد و حتی می‌توان با رفتن نزد مشاور از آنها برای حل این مشکل کمک گرفت. یک مشاوره خوب توسط فردی کارشناس می‌تواند فرزند را به مسیر درست و شوق ادامه تحصیل بازگرداند.

ابتدای مردادماه امسال بود که معاونت آموزش متوسطه، «بخشنامه بسته تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی» را به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ کرد.

بر اساس این بخشنامه، نتایجی که در حال حاضر به‌عنوان عملکرد تحصیلی دانش آموزان در اختیار خانواده، مدرسه، دانش‌آموز و نظام آموزشی قرار دارد؛ شرایط را برای تبیین دقیق واقعیت فراهم نمی‌کند و ممکن است با همه واقعیت یکسان نبوده و میزان و کیفیت یادگیری دانش آموزان به‌طور دقیق و به‌سرعت دریافت نشود؛ همین امر سبب شود ذی‌نفعان اصلی (خانواده، مدرسه، دانش‌آموزان) از درک واقعیت و علاج به هنگام غافل شوند. در این صورت با بازگشت به شرایط عادی در دوران پس از بیماری کرونا و مشغول شدن کنش گران آموزشی به رویه‌های متعارف گذشته، بر انباشت افت پنهان آموزشی در طول ماه‌ها و سال‌های تحصیل دانش‌آموزان اضافه شود.

بر همین اساس، اتخاذ سیاست‌ها و راهکارهای مؤثر برای کاهش افت تحصیلی بسیار مهم و ضروری است، «بسته تعمیق یادگیری و جبران افت تحصیلی ناشی از وقفه آموزش‌های حضوری در دوران بیماری کووید ۱۹و پس‌ از آن» که با تعامل در نتایج مطالعات ملی و بین‌المللی و اندیشیدن در مورد زمینه‌های نامساعد گذشته و شواهد موجود تدوین‌شده است، برای اقدام لازم ایفاد می‌شود.

خانواده‌ها در اثربخشی آموزشی موثر هستند

نادره نادعلی، یکی از والدین دانش آموزان که خود در عرصه آموزشی فعال است گفت: عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است دانش‌آموزان تحت تاثیر آن‌ها دچار افت تحصیلی شوند.

وی افزود: عوامل فردی یکی از این علت‌ها که دانش آموز انگیزه و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد و همین باعث می‌شود در گروه های درسی خود عملکرد خوبی نداشته باشد.

نادعلی ادامه داد: همچنین عوامل خانوادگی یکی از عامل‌هایی است که در روحیه و تحصیل دانش آموز بسیار مهم است و والدین باید بکوشند تا محیطی با جو آرام و روان ایجاد کنند تا دانش آموزان از لحاظ روحی و جسمی در وضعیت مناسبی باشند.

وی اظهار کرد: درخانواده‌هایی که آرامش حکمفرماست و محیط ساکت تری وجود دارد تمرکز دانش آموز بیشتر از خانواده‌هایی است که دارای جویی متشنج و منفی هستند .

نادعلی بیان کرد: همچنین محیطی که دانش آموز در آن زندگی می‌کند نقش بسیار مهمی در تحصیل فرد دارد، در مواردی استفاده از تجربیات دیگران و مشورت با مشاوره تحصیلی، کلاس‌های آموزشی و اقدامات آموزش و پرورش برای جلوگیری از افت تحصیلی در دانش آموزان به شدت مهم است.

 

ساز و کارهای آموزش و پرورش برای جلوگیری از افت تحصیلی

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه ممکن است در این شرایط، برخی از دانش آموزان دچار افت تحصیلی شوند، آموزش و پرورش در این زمینه اقداماتی اندیشیده است.

وی افزود: تشکیل کمیته پیشگیری از افت تحصیلی، شناسایی دانش آموزان در معرض تکرار پایه در اردیبهشت ماه  و اتخاذ تدابیر لازم به منظور اقدامات اثربخش و پیگیری امور تحصیلی این دانش آموزان توسط توسط عوامل ذی ربط تا حصول نتیجه، از جمله اقدامات است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: جبران عقب ماندگی درسی دانش آموزان از طریق برگزاری کلاس‌های تقویتی به صورت قطبی و مدرسه‌ای در بازه زمانی اردیبهشت لغایت شهریورماه امسال نیز از جمله تدابیر است.

واقعی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات آموزش و پرورش، جلب مشارکت خیرین آموزش، آموزگاران توانمند و دانشجو  معلمان جهادگر در برگزاری کلاس‌های جبرانی است .

وی بیان کرد: همچنین استفاده مناسب از مراکز بهبود اختلالات یادگیری و پتانسیل مراکز آموزش استثنایی نیز در دستور کار است .

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تشکیل بانک اطلاعاتی آموزگاران مجرب و توانمند در هر پایه به منظور استفاده از توانمندی آنان در برگزاری کلاس‌های جبرانی  نیز از جمله تدابیر است.

واقعی ادامه داد: از جمله اقدامات آموزش و پرورش، تکثیر و توزیع درس نامه‌های آموزشی در برخی مناطق روستایی  که دسترسی اینترنتی ندارند، نظارت مستمر حضوری و مجازی از روند پیگیری امور تحصیلی دانش آموزان در معرض افت تحصیلی در بازه زمانی اردیبهشت تا شهریورماه است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ممکن است دانش آموزان طی عواملی دچار افت تحصیلی شوند و روحیه تلاشگر خود را از دست بدهند، ورود خانواده و کادر آموزشی برای رفع این مشکل می‌تواند موجبات پیشرفت دانش آموزان را فراهم کند تا از تحصیل باز نمانند.

مهم این است وقتی ساز و کاری برای آموزش دانش آمو.زان در فضای بحرانی تعبیه می‌کنیم، به مواردی نیز در کنار آن توجه کنیم تا وضعیت از این شرایط، بدتر نشود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تولید محتوا برای کودکان در فضای مجازی نیازمند متولی کاردان