کودکان زیر ۱۲سال نیاز به تزریق واکسن کرونا ندارند

یک متخصص عفونی گفت: در کودکان زیر ۱۲ سال به دلیل ابتلا به کرونای ضعیف، بیماری خطر آنچنانی ندارد و نیازی به تزریق واکسن کرونا نیست.

فرهنگ بابا محمودی  با بیان اینکه در ۱.۵ سال اخیر ویروس کرونا به صورت بیرحمانه ای مجموعه زندگی بشر همچون اقتصاد، اجتماع، بهداشت، فرهنگ و به طور کلی تمامی زوایای زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است،اظهار کرد: پس از تلاش دانشمندان برای ساخت واکسنی که بتواند انسان را در مقابل این ویروس ایمن کند، حدود ۲۰۰ نوع واکسن از شرکت‌های مختلف در جهان به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه در کشورمان نیز دانشمندان به یازدهمین کشوری تبدیل شدند که توانستند به واکسن دست پیدا کنند، تصریح کرد: هم‌اکنون در کشورمان ۵ واکسن سوبرانا محصول مشترک ایران و کوبا، واکسن کووبرکت،

واکسن کووپارس، واکسن فخرآواک و واکسن سیناژن محصول مشترک ایران و استرالیا موجود است که در فاز مطالعات قرار دارد.

وی تصریح کرد: در ابتدا باید این واکسن‌ها به صورت دقیق و بر اساس دستورالعمل‌های موجود امتحان شوند و سپس بتوانند آن را عرضه کنند.

این متخصص عفونی با اشاره به اینکه اگر قرار است که زنجیره انتقال ویروس کرونا در دنیا شکسته شود باید ۷۰ درصد جوامع بشری این واکسن را دریافت کرده باشند، گفت: هرچه افراد واکسینه شده مخصوصا دوز دوم را دریافت کرده باشند و دو هفته از دوز دوم گذشته باشد، بیشتر باشد، به طور طبیعی ابتلا به این بیماری در جامعه به همان نسبت کمتر می‌شود.

بابامحمودی تاکید کرد: پس از تزریق دوز دوم، اگر فردی به کرونا مبتلا شود، این ابتلا سخت و کشنده نیست و نیاز به بستری در بیمارستان نخواهد داشت.

وی ادامه داد: گاهی سوال میشود که چه واکسنی بهتر هست، در پاسخ باید گفت، هر واکسنی که به شما برای تزریق آن اطلاع داده شد، بهترین واکسن است چرا که تمامی واکسن هایی که در کشور استفاده می‌شود مجوز مصرف دارد و هیچکدام بر دیگری ترجیح خاصی ندارد.

این متخصص عفونی در پاسخ به اینکه آیا دانش‌آموزان زیر ۱۲ سال نیز باید واکسن تزریق کنند، اظهار کرد: در کودکان زیر ۱۲ سال به دلیل ابتلا به کرونای ضعیف، بیماری خطر آنچنانی ندارد و نیازی به تزریق واکسن نیست.

بابامحمودی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا بیماران صعب‌العلاج می‌توانند واکسن تزریق کنند، گفت: در این افراد به دلیل ضعف سیستم دفاعی، اثربخشی واکسن کمتر از افراد عادی جامعه است و نباید این کار را انجام دهند.
وی در پایان تاکید کرد: با وجود تزریق واکسن باید توجه داشت ضمن افزایش آگاهی افراد، تمام جمعیت باید واکسینه شوند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنجیره انتقال شکسته شود.

گفت و گو:نیایش عرب

منبع: ایسنا

مرتبط:

توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از ترزیق واکسن کرونا

واکسن کرونا برای کودکان ضروری نیست