کمک‌های روانپزشکی مربوط به کرونا به صورت تلفنی در آذربایجان شرقی

کمک‌های روانپزشکی مربوط به کرونا به صورت تلفنی در آذربایجان شرقی

 

کمک های روانپزشکی

 

فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از امکان دریافت مشاوره و کمک‌های روانپزشکی مربوط به کرونا با «هات لاین» خبر داد.

دکتر حسن شاهرخی اظهار کرد: شرایط اپیدمی کرونا با بحران‌های دیگر مثل سیل و زلزله متفاوت است.

وی، افزود: تماس اجتماعی در شرایط بحرانی، عاملی محافظت کننده در برابر مشکلات روحی به شمار می‌آید، اما این تماس اجتماعی در شرایط اپیدمی، می‌تواند عامل تهدید محسوب شود؛ بنابراین باید ضمن حفظ فاصله فیزیکی به دنبال راه‌های دیگر ارتباط اجتماعی بود و خدمات و حمایت‌های روانشناختی را از طرق جایگزین فراهم کرد.

وی، اضافه کرد: با در نظر گرفتن این ملاحظات، گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز مانند گروه‌های بالینی به دنبال بحران شیوع ویروس کرونا با عمل به رسالت خود اقداماتی را برای حفظ سلامتی روان مردم آغاز کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به راه اندازی خط تلفن «هات لاین» و امکان دریافت مشاوره و کمک‌های روانپزشکی مربوط به کرونا از گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، گفت: هم استانی‌ها می‌توانند مسائل و معضلات روانپزشکی و روانشناختی مربوط به کرونا را همه روزه از ساعت هشت صبح الی چهار بعد از ظهر با تماس با شماره تلفن ۰۹۰۱۳۰۹۲۹۷۹ با متخصصان در میان گذاشته و از راهنمایی‌های آن‌ها استفاده کنند.

وی، خاطرنشان کرد: بر مبنای گفت‌وگو و تشخیصی که در این تماس تلفنی داده می‌شود، افراد در صورت نیاز به درمانگاه‌های روانپزشکی یا کلینیک‌های روان درمانی ارجاع داده می‌شوند.

وی از راه اندازی درمانگاه مجازی روانپزشکی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه در شرایط کنونی اقبال عمومی برای مراجعه حضوری به درمانگاه‌ها به طور طبیعی کاهش یافته ، از این رو توانستیم درمانگاه‌های مجازی روانپزشکی را با مشارکت مجموعه‌ای از همکاران روانشناس و روانپزشک راه اندازی کنیم.

این فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان در ادامه با اشاره به راه اندازی کلینیک‌هایی برای کادر درمان و مدافعان سلامت در خط مقدم کرونا، بیان کرد: این خدمات به صورت حضوری در بیمارستان امام رضا (ع) فعال بوده و علاوه بر آن برنامه‌های مجازی نیز برای حمایت‌های روانشناختی از کادر درمان درگیر با بحران کرونا در نظر گرفته شده است.

وی، متذکر شد: در حال حاضر کادرهای درمان بیمارستان‌های امام رضا (ع) و سینای تبریز جزو گروه اهداف هستند و امیدواریم با استفاده از تجربیات کسب شده از اجرای این برنامه‌ها بتوانیم به سرعت آن را در سایر مراکز درمانی استان نیز اجرا کنیم.

وی با اشاره به غربالگری خانواده‌های بیماران مبتلا به ویروس کرونا از نظر مشکلات روانپزشکی با مشارکت مرکز بهداشت استان، اظهار کرد: افراد بر مبنای تشیخص داده شده در این غربالگری به درمانگاه‌ جامعه نگر دانشگاه علوم پزشکی تبریز ارجاع داده می‌شوند و خدمات مورد نیاز را متناسب با نیازشان دریافت می کنند.

شاهرخی از تلاش برای طراحی برنامه‌هایی برای عموم مردم در فضای مجازی خبر داد و گفت: این برنامه‌ها با رویکرد حمایتی و مراقبتی در حال طراحی بوده و تقریبا شروع شده است و به زودی گسترش خواهد یافت.

وی در خاتمه با اشاره به تداوم برنامه‌های درمانگاهی، روانپزشکی و روانشناسی، خاطرنشان کرد: با توجه به عدم تمایل مردم به مراجعه حضوری، تصمیم گرفتیم تا با روانپزشکی و روانشناسی از راه دور، خدماتمان را به صورت مجازی نیز ارایه دهیم.

 

 

منبع: ایسنا

مرتبط:

راههای مقابله با افسردگی بعد از فارغ‌التحصیلی

کمک های روانشناختی به کودکان و نوجوانان در قبال کرونا

تئاتر راهی برای تخلیه روانی کودکان و نوجوانان