در خانه ماندن کرونایی مساوی بی تحرکی کودکان نباشد

یک متخصص تغذیه گفت: والدین در خانه ماندن را مساوی بی تحرکی ندانند، زیرا در داخل خانه هم می توانیم فعالیت هایی انجام دهیم که کودکان تحرک داشته باشند و کالری لازم را بسوزانند.

دکتر مرجان مهدوی روشن در گفت وگو با ایسنا، از خانواده ها خواست نسبت به چاقی کودکان بی تفاوت نباشند و اظهار کرد: متاسفانه خانواده ها چاقی کودکان را جدی نمی گیرند و حتی کودک چاق را کودک سالمی می دانند و می گویند کودکان باید بدون محدودیت غذا بخورند.

وی چاقی کودکان را یک معضل دانست و افزود: کودکانی که چاق هستند مشکلات فراوانی دارند و یکی از مهمترین مشکلاتی که برای کودکان چاق ایجاد می شود، بلوغ زودرس است. در واقع کودک خیلی زود به سن بلوغ می رسد و بلوغ زودرس بر رشد قدی کودک تاثیر منفی می گذارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با بیان اینکه کودکان چاق فرصت رشد قدی را از دست می دهند، گفت: همچنین چاقی کودکان موجب می شود سیستم هورمونی آنان به هم بریزد و عملکرد هورمون های آنان را دچار مشکل کند. بی تردید این به هم ریختگی هورمونی در سنین نوجوانی و سپس بزرگسالی مشکل آفرین خواهد بود.

مهدوی روشن، شانس ابتلا به دیابت نوع یک را در کودکان چاق بسیار بالا دانست و عنوان کرد: آینده کودکان چاق از نظر سلامتی نگران کننده است و امروز ثابت شده کودکان چاق در آینده به بیماری هایی همچون دیابت، قلبی و عروقی و پرفشاری خون دچار می شوند لذا چاقی کودکان یکی از مهمترین فاکتورهای خطر در بزرگسالی است.

وی تلاش خانواده ها برای داشتن کودک چاق و تپل را ظلم در حق کودک دانست و تصریح کرد: والدین باید سعی کنند کودکان در محدوده استاندارد وزنی قرار گیرند و رشد وزنی و قدی مناسب داشته باشند. چاقی هایی که در کودکی ایجاد می شود، معمولا در بزرگسالی باز می گردد.

این متخصص تغذیه، عوامل ایجاد بیماری چاقی در کودکان را متعدد دانست و یادآور شد: وراثت نقش مهمی در چاقی کودکان دارد، یعنی اگر والدین، پدر یا مادر چاق باشند، شانس کودک برای چاقی زیاد است.

وی با بیان اینکه وزن نوزاد در زمان تولد نقش مهمی در چاقی آینده او دارد، خاطرنشان کرد: کودکانی که در بدو تولد خیلی چاق یا خیلی لاغر هستند، در آینده بیشتر دچار چاقی می شوند، زیرا تعداد سلول های چربی در بدن کودکان چاق بیشتر است و اگر در سنین بالاتر پرخوری داشته باشند، خیلی سریع چاق می شوند.

مهدوی روشن ادامه داد: کودکانی که با وزن کم به دنیا می آیند، تحت انواع درمان های تقویتی قرار می گیرند و قرص های ویتامینی مصرف می کنند. همچنین والدین آنان سعی می کنند با غذاهای زیاد کودک خود را چاق کنند و اگر مصرف غذا و ویتامین بیش از حد شود، شانس چاقی کودک در بزرگسالی افزایش پیدا می کند.

این متخصص تغذیه، تحرک را یکی از مهمترین عوامل در کنترل چاقی کودکان دانست و بیان کرد: امروزه به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه ها و باشگاه ها شاهد کاهش تحرک کودکان هستیم. زمانی که از تحرک سخن می گوییم برخی به اشتباه تحرک را ورزش های خاص در فضاهای دارای امکانات خاص ورزشی می دانند؛ در صورتی که در خانه نیز می توان تحرک داشت.

وی دراز و نشست و حلقه زدن و حرکات سرپا و درازکش را از جمله بهترین فعالیت های ورزشی در خانه دانست و گفت: والدین در خانه ماندن را مساوی بی تحرکی ندانند، زیرا در داخل خانه هم می توانیم فعالیت هایی انجام دهیم که کودکان تحرک داشته باشند و کالری لازم را بسوزانند.

مهدوی روشن، با بیان اینکه غذاهای پرکالری در حجم زیاد و وعده های متعدد از دیگر عوامل مهم چاقی است، اضافه کرد: انتخاب های نامناسب غذایی باعث چاقی کودکان می شود، اما در رژیم درمانی نمی توانیم کودکان را زیاد محدود کنیم و برنامه غذایی آنان نباید سفت و سخت باشد، زیرا از رژیم زده می شوند و دیگر رعایت نمی کنند.

این متخصص تغذیه، با اشاره به تفاوت رژیم کنترل وزن کودکان با بزرگسالان، خاطرنشان کرد: کاهش وزن در کودکان باید تدریجی باشد و در برخی از مواقع به دنبال تثبیت وزن و افزایش رشد قدی هستیم تا تعادل وزن و قد ایجاد شود.

وی از خانواده ها خواست همراه با برنامه غذایی کودکان تحت رژیم باشند و گفت: وقتی بی تحرکی کودکان تحت رژیم غذایی قرار می گیرد، والدین هم رعایت کنند تا برای کودک راحت تر باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

انتقال سریع کرونا از کودکان تهدیدی جدی برای افراد مسن است